Skip to content
Didactiek Nederlands

Didactiek Nederlands

De kwestie, 'zo kan het ook' en handboek

  • Over ons
    • Contact
    • Auteursinstructies
    • Instructie pdf maken
  • De kwestie
    • Inhoud De Kwestie
    • Auteurs de kwestie
  • Zo kan het ook
    • Inhoud zo kan het ook
    • Auteurs zo kan het ook
  • Handboek
    • Inhoud handboek
    • Auteurs handboek
  • Projecten
    • Taal leren gebruiken in context
    • RV-toets
    • SE Schrijfvaardigheid
    • Taal als basis
    • Na PISA de lente
    • Leergangvergelijking Nederlands
  • Publicaties
    • Begrijpend lezen op nieuwe leest: Na Pisa de lente
    • Beproefde Lessen Nederlands
    • Begijpend lezen op nieuwe leest: Na Pisa de lente
    • Examenbesprekingen LTN
    • Publicatiereeksen
  • Tijdschriften
    • Alfa-nieuws, 1997 – 2010
    • Moer, 1969 – 2003
    • Spiegel, 1983 – 1999
    • Tsjip, 1991 – 2005
    • Vonk, 1971 – 2005
    Uitgebreid zoeken Eenvoudig zoeken

Archieven: Publicaties

Onderwijs in schrijfstrategieën

19 oktober 2021
Auteurs: Martine Braaksma, Tanja Janssen
Onderwerp: Schrijfvaardigheid
Collectie: voortgezet onderwijs
In dit hoofdstuk beschrijven Braaksma en Janssen de leerstof en didactiek van effectief gebleken onderwijsprogramma’s in strategieonderwijs in de Verenigde Staten van America. Plannen, structureren, formuleren en reviseren zijn belangrijke…
Lees verder

Modelteksten bestuderen

19 oktober 2021
Auteurs: Martine Braaksma, Tanja Janssen
Onderwerp: Schrijfvaardigheid
Collectie: havo-vwo 4
Modelstudie is een lees-schrijfmethode, waarbij er vanuit wordt gegaan dat “goed voorbeeld goed doet volgen”. Voor het schrijven lezen leerlingen modelteksten van goede schrijvers (of verbeterde eigen teksten), waarna zij…
Lees verder

Schrijfonderwijsprogramma op basis van Peer Feedback in het voortgezet onderwijs

19 oktober 2021
Auteur: Gert Rijlaarsdam
Onderwerp: Schrijfvaardigheid
Collectie: havo en vwo 3
Dit onderdeel van het Handboek Didactiek Nederlands bevat de vier series lessen uitgevoerd in havo en vwo 3, en de dissertatie die verslag doet van het effect van de lessen.…
Lees verder

Strategie-instructie volgens Tekster

19 oktober 2021
Auteurs: Tanja Janssen, Daphne van Weijen
Onderwerp: Schrijfvaardigheid
Collectie: Groep 7 en 8 basisonderwijs
Lees verder

Mondelinge taalvaardigheid, videoreflectie en zelfanalyse

9 oktober 2021
Auteur: van de Weerdhof, C.T.
Onderwerp: mondelinge taalvaardigheid
Collectie: vwo 5
In dit ontwerponderzoek staat het verbeteren van het niveau van 5-vwo-leerlingen in subdomein ‘spreken’ centraal. Deze studie is een eerste aanzet om beter inzicht te krijgen in de factoren die…
Lees verder

Lessenreeks syntheseteksten leren schrijven – schrijfprocessen; Startlessen

4 oktober 2021
Auteurs: Liselore van Ockenburg, Daphne van Weijen, Gert Rijlaarsdam
Onderwerp: Schrijfvaardigheid
Collectie: havo/vwo, klas 3/4
Dit is een reeks van drie lessen over syntheseteksten. Les 1: Leerlingen voeren een volledige syntheseopdracht uit; Les 2: Leerlingen vergelijken teksten van verschillende kwaliteit en stellen vast waaraan een…
Lees verder

Effecten van lessen over drogredenen

31 mei 2021
Auteur: de Kruijf, A
Onderwerp: drogredenen
Samenvatting: Een activerende lessenserie van vijf lessen over drogredenen voor bovenbouw havo. In de lessen zijn de leerlingen vooral actief bv door zelf drogredenen te verzinnen, door filmpjes waarin drogredenen…
Lees verder

De rol van peerfeedback in het schrijfproces

6 mei 2021
Auteur: Wiel. I. van de
Onderwerp: Schrijfvaardigheid
Samenvatting (door de auteur) Leerlingen van 2V gaven elkaar vorig jaar in de peerfeedbackronde bij het schrijven van betogen geen bruikbare feedback voor herschrijving. Daarbij was er toen geen ruimte…
Lees verder

Romans interpreteren met 5VWO

30 april 2021
Auteur: Hoek, P.
Onderwerp: Literatuur
Collectie: vwo 5
Samenvatting: Leerlingen van vwo 5 blijken niet in voldoende mate in om (1) authentieke en (2) onderbouwde uitspraken te doen over een roman. Door (a) leerlingen zelf lezersvragen en hypothesen…
Lees verder

2019 Examenbespreking havo

20 april 2021
Auteur: LTN
Thema: 2019
Collectie: havo
Lees verder

Berichtnavigatie

«Previous Posts 1 … 3 4 5 6 7 … 364 Next Posts»

Recente kwesties

  • Deerniswekkend, vertalingen op de leeslijst
    3 augustus 2023 JoJanneke van der Kaa
  • Fijn, vertalingen op de leeslijst
    19 juli 2023 Michel Pijpers
  • Literaire vertalingen op de leeslijst: Deel 2
    29 juni 2023 Yra van Dijk & Marie-José Klaver
  • Literaire vertalingen op de leeslijst: Deel 1
    23 juni 2023 Yra van Dijk & Marie-José Klaver

Recente Zo kan het ook's

  • Het modelen van rijke teksten bij Nederlands én bij economie
    Alex Buiks & Maja van Hassel
  • Jeugdliteratuur bij Geschiedenis en Nederlands
    Dorus Strootman & Chantal van Oosten
  • Verhaalstof creëren voor een creatieve tekst
    Anna van Strien
  • Zo kan begrijpend lezen ook. Leren argumenteren. Samenwerking tussen taal- en zaakvak
    Remco Menke & Anita Smits
Ondersteund door de sectie Nederlands van Levende Talen.