In dit hoofdstuk beschrijven Braaksma en Janssen de leerstof en didactiek van effectief gebleken onderwijsprogramma’s in strategieonderwijs in de Verenigde Staten van America. Plannen, structureren, formuleren en reviseren zijn belangrijke…
Lees verder
Archieven: Publicaties
Modelteksten bestuderen
Modelstudie is een lees-schrijfmethode, waarbij er vanuit wordt gegaan dat “goed voorbeeld goed doet volgen”. Voor het schrijven lezen leerlingen modelteksten van goede schrijvers (of verbeterde eigen teksten), waarna zij…
Lees verder
Schrijfonderwijsprogramma op basis van Peer Feedback in het voortgezet onderwijs
Dit onderdeel van het Handboek Didactiek Nederlands bevat de vier series lessen uitgevoerd in havo en vwo 3, en de dissertatie die verslag doet van het effect van de lessen.…
Lees verder
Strategie-instructie volgens Tekster
Mondelinge taalvaardigheid, videoreflectie en zelfanalyse
In dit ontwerponderzoek staat het verbeteren van het niveau van 5-vwo-leerlingen in subdomein ‘spreken’ centraal. Deze studie is een eerste aanzet om beter inzicht te krijgen in de factoren die…
Lees verder
Lessenreeks syntheseteksten leren schrijven – schrijfprocessen; Startlessen
Dit is een reeks van drie lessen over syntheseteksten. Les 1: Leerlingen voeren een volledige syntheseopdracht uit; Les 2: Leerlingen vergelijken teksten van verschillende kwaliteit en stellen vast waaraan een…
Lees verder
Effecten van lessen over drogredenen
Samenvatting: Een activerende lessenserie van vijf lessen over drogredenen voor bovenbouw havo. In de lessen zijn de leerlingen vooral actief bv door zelf drogredenen te verzinnen, door filmpjes waarin drogredenen…
Lees verder
De rol van peerfeedback in het schrijfproces
Samenvatting (door de auteur) Leerlingen van 2V gaven elkaar vorig jaar in de peerfeedbackronde bij het schrijven van betogen geen bruikbare feedback voor herschrijving. Daarbij was er toen geen ruimte…
Lees verder
Romans interpreteren met 5VWO
Samenvatting: Leerlingen van vwo 5 blijken niet in voldoende mate in om (1) authentieke en (2) onderbouwde uitspraken te doen over een roman. Door (a) leerlingen zelf lezersvragen en hypothesen…
Lees verder