Bijdrages in Publicaties
Zijn er nog vragen? Hardop denkend vragen stellen en observerend leren als leesstrategie.
Evalueren en reflecteren in de les
Succesvol lezen is gebaseerd op drie begripsprocessen: informatie opzoeken, informatie begrijpen en evalueren & reflecteren. Deze ZKLO biedt ideeën om deze begripsprocessen te integreren in de methode, met een accent op evalueren & reflecteren.
Lees verderEen gedeelde visie op leesvaardigheid
Het lijkt heel simpel: met je collega’s hetzelfde doen als het gaat om leesvaardigheid. In onze praktijk ontdekten we echter dat we wel allemaal hetzelfde deden (doorgaans het volgen van de methode), maar dat wij en onze leerlingen dat niet de leukste lessen vonden. Sterker nog: het was saai. Dus tijd voor een andere aanpak. Een andere aanpak vereiste een andere en gedeelde visie op leesvaardigheid.
We ontwikkelden samen met onze vakgroep een gedeelde visie op leesvaardigheid. Vervolgens vertaalden we deze visie naar een leerlijn voor leesvaardigheid met daarin inhoudelijke doelen en didactische uitgangspunten.
De Vos verkennen
Makkelijk, altijd en overal. Iedereen kan taalsteun geven bij het lezen van teksten!
Leerlingen kijken met behulp van taalsteun naar een tekst. Hierna gaan ze samen aan de slag zodat ze over de tekst communiceren met elkaar, wat leidt tot een dieper begrip van de tekst. Uiteindelijk verwerken ze de tekst in een gezamenlijke opdracht.
Lees verderArgumenteren: de smikkelcasus
Lessenreeks syntheseteksten leren schrijven
Digitaal lezen: toelichting op kennisclip
Deze kennisclip werd ontwikkeld in het kader van het project Na Pisa de Lente (2020-2022), een initiatief van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands (WODN) van de vereniging Levende Talen Nederlands, in samenwerking met SLO. Het project is gefinancierd door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Deze toelichting hoort
Lees verderLeesdidactiek: toelichting op kennisclip
Deze kennisclip werd ontwikkeld in het kader van het project Na Pisa de Lente (2020-2022), een initiatief van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands (WODN) van de vereniging Levende Talen Nederlands, in samenwerking met SLO. Het project is gefinancierd door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Deze toelichting hoort
Lees verder