Redactionele reactie op Ontwerponderzoek ‘De Vos verkennen’ – Anna Windgassen Door: Anna van Strien – Windgassen Interessante aspecten ‘Hoe kan ik mijn leerlingen (nog meer) interesseren voor een klassieke, middeleeuwse…
Lees verder
Bijdrages in Beproefde Lessen Nederlands
Argumenteren: de smikkelcasus
In vier lessen schrijven leerlingen een argumentatieve brief, bespreken die, verzamelen criteria voor een effectieve brief, en herschrijven hun eerste versie. De leerlingen beoordelen de lessen als heel plezierig en…
Lees verder
Lessenreeks syntheseteksten leren schrijven
In deze reeks van zeven lessen leren leerlingen niet alleen de basisvaardigheden voor schrijven op basis van bronnen, maar leren ze ook nadenken over hun schrijfproces. Volledig uitgewerkte lessen, met…
Lees verder
Schrijven met kennis van zaken
Het leren schrijven van syntheseteksten waarin de kerngedachten uit bronnen op een beschouwende, betogende of informatieve manier wordt samengevoegd en waaraan een eigen kritische noot op basis van kennis wordt…
Lees verder
Schrijfstijl, een lessenserie voor schrijfstijl en formuleren voor klas 3 en 4 havo/vwo
Acht vernieuwende lessen over schrijfstijl, waarin leerlingen inductief kennismaken met tien schrijfstijlstrategieën. Leerlingen leren bewust werken met de strategieën en ze leren de effecten van deze stijlstrategieën kennen. Meelezer 1…
Lees verder
Genregericht, samenhangend lees- en schrijfonderwijs
Twee lessenseries over het lezen en schrijven van columns en nieuwsberichten waarin een genregerichte aanpak wordt gehanteerd. De lessen zijn ontwikkeld in het kader van een promotieonderzoek. Zodra de artikelen…
Lees verder
Maar het staat er toch?!
Samenvatting van de auteur: Leerlingen in 5 vwo blijken niet te beschikken over voldoende informatievaardigheden om valide bronnen te zoeken en te vinden voor het schrijven van een gedocumenteerde tekst.…
Lees verder
Modelling van literatuurverwerking
De auteur schrijft in de terugblik: Docenten worden vaak gefrustreerd over de manier waarop de leerlingen literatuur leren lezen. Op mijn vorige school werd de opdracht lezen voor de lijst…
Lees verder
Het Schrijflab – een lessenserie creatief schrijven
Deze lessenreeks wil leerlingen leren divergent te denken. Leerlingen schrijven elke les een korte tekst. Telkens komt er een ander aspect van het schrijven van korte verhalen aan de orde…
Lees verder
Schrijfonderwijsprogramma op basis van Peer Feedback in het voortgezet onderwijs
Dit onderdeel van het Handboek Didactiek Nederlands bevat de vier series lessen uitgevoerd in havo en vwo 3, en de dissertatie die verslag doet van het effect van de lessen.…
Lees verder