Schrijfstijl, een lessenserie voor schrijfstijl en formuleren voor klas 3 en 4 havo/vwo

Acht vernieuwende lessen over schrijfstijl, waarin leerlingen inductief kennismaken met tien schrijfstijlstrategieën. Leerlingen leren bewust werken met de strategieën en ze leren de effecten van deze stijlstrategieën kennen. Meelezer 1 schrijft: Deze uitgebreide en verzorgde lessenserie over schrijfstijl is met name interessant voor vwo-leerlingen, bijvoorbeeld als verdiepingsopdracht: de opzet is geschikt om leerlingen zelfstandig de…

Lees verder

Genregericht, samenhangend lees- en schrijfonderwijs

Twee lessenseries over het lezen en schrijven van columns en nieuwsberichten waarin een genregerichte aanpak wordt gehanteerd. De lessen zijn ontwikkeld in het kader van een promotieonderzoek. Zodra de artikelen over ontwerp en effecten beschikbaar zijn, worden die hier gedeeld. De meelezer schrijft: Interessante aspecten Mooie lessenreeksen over columns en nieuwsberichten, die heel volledig zijn.…

Lees verder

Modelling van literatuurverwerking

De auteur schrijft in de terugblik: Docenten worden vaak gefrustreerd over de manier waarop de leerlingen literatuur leren lezen. Op mijn vorige school werd de opdracht lezen voor de lijst voor havo als volgt ingevuld. Begin 4-havo beginnen de leerlingen literaire boeken te lezen, maar de kans daarover te praten krijgen zij pas tijdens het…

Lees verder

Maar het staat er toch?!

Samenvatting van de auteur: Leerlingen in 5 vwo blijken niet te beschikken over voldoende informatievaardigheden om valide bronnen te zoeken en te vinden voor het schrijven van een gedocumenteerde tekst. In deze paper onderzoek ik het probleem en bekijk ik welke mogelijke oorzaken, verklaringen en oplossingen zijn te geven. Ik formuleer tot slot een ontwerphypothese…

Lees verder

Het Schrijflab – een lessenserie creatief schrijven

Deze lessenreeks wil leerlingen leren divergent te denken. Leerlingen schrijven elke les een korte tekst. Telkens komt er een ander aspect van het schrijven van korte verhalen aan de orde en oefenen leerlingen het divergente denken. De lessen zijn op haalbaarheid en effectiviteit getoetst. De artikelen daarover zijn ingediend, zodra die beschikbaar komen voegen we…

Lees verder

Schrijftandem. Een programma schrijfonderwijs voor groep 7 en 8.

Heel wat leerlingen worstelen aan het eind van het primair onderwijs met het schrijven van teksten. De didactische schrijfmethode Schrijftandem werd ontwikkeld voor leerlingen uit groep 7 en 8 (5de en 6de leerjaar in het Vlaamse lager onderwijs) op basis van recente internationale onderzoeksbevindingen omtrent effectieve schrijfdidactieken. De schrijfmethode is dan ook gebaseerd op twee…

Lees verder

Expliciete instructie van schrijfstrategieën (Bovenbouw basisonderwijs)

De didactiek wordt eerst algemeen beschreven. Daarna volgt een toelichting aan de hand van een exemplarisch voorbeeld. In deze toelichting wordt er stilgestaan bij de doelstellingen waarbij een koppeling wordt gemaakt met de kerndoelen en referentieniveaus (Nederland) en de eindtermen (Vlaanderen), de leerstof en fasering van de lessen en de sleutelscènes (typische leeractiviteiten en instructieacties…

Lees verder

Schrijfonderwijsprogramma Taalonderwijs in Ontwikkeling (TiO)

TiO-schrijven is een digitaal ondersteund schrijfprogramma voor leerlingen vanaf groep 8 van het basisonderwijs, ontwikkeld door Bok (1998; 2012). TiO staat voor Taalonderwijs in Ontwikkeling. Het programma wordt niet alleen in het basisonderwijs, maar ook in het voortgezet onderwijs gebruikt. ‘Oefening baart kunst’ en ‘leren door doen’ zijn belangrijke uitgangspunten van TiO: door veel te…

Lees verder

Onderwijs in schrijfstrategieën

In dit hoofdstuk beschrijven Braaksma en Janssen de leerstof en didactiek van effectief gebleken onderwijsprogramma’s in strategieonderwijs in de Verenigde Staten van America. Plannen, structureren, formuleren en reviseren zijn belangrijke fasen in het schrijfproces, waar veel leerlingen in het voortgezet of secundair onderwijs moeite mee hebben. Zo is het niet ongewoon dat leerlingen hun tekst…

Lees verder