Bij de gespreksmethode Begeleid Diep Lezen stellen docenten hun leerlingen vragen over opvallend taalgebruik in literaire verhalen. De methode vergroot zowel de literaire als de zakelijke leesvaardigheid van leerlingen, blijkt…
Lees verder
Bijdrages in Beproefde Lessen Nederlands
Zijn er nog vragen? Hardop denkend vragen stellen en observerend leren als leesstrategie.
In dit ontwerponderzoek wordt een lessenserie van 4 à 5 lessen Leesvaardigheid aan havo 2 voorgesteld als alternatief voor het traditionele oefenen van teksten met vragen. De leesstrategie staat centraal…
Lees verder
De Vos verkennen
Redactionele reactie op Ontwerponderzoek ‘De Vos verkennen’ – Anna Windgassen Door: Anna van Strien – Windgassen Interessante aspecten ‘Hoe kan ik mijn leerlingen (nog meer) interesseren voor een klassieke, middeleeuwse…
Lees verder
Argumenteren: de smikkelcasus
In vier lessen schrijven leerlingen een argumentatieve brief, bespreken die, verzamelen criteria voor een effectieve brief, en herschrijven hun eerste versie. De leerlingen beoordelen de lessen als heel plezierig en…
Lees verder
Lessenreeks syntheseteksten leren schrijven
In deze reeks van zeven lessen leren leerlingen niet alleen de basisvaardigheden voor schrijven op basis van bronnen, maar leren ze ook nadenken over hun schrijfproces. Volledig uitgewerkte lessen, met…
Lees verder
Schrijven met kennis van zaken
Het leren schrijven van syntheseteksten waarin de kerngedachten uit bronnen op een beschouwende, betogende of informatieve manier wordt samengevoegd en waaraan een eigen kritische noot op basis van kennis wordt…
Lees verder
Schrijfstijl, een lessenserie voor schrijfstijl en formuleren voor klas 3 en 4 havo/vwo
Acht vernieuwende lessen over schrijfstijl, waarin leerlingen inductief kennismaken met tien schrijfstijlstrategieën. Leerlingen leren bewust werken met de strategieën en ze leren de effecten van deze stijlstrategieën kennen. Meelezer 1…
Lees verder
Genregericht, samenhangend lees- en schrijfonderwijs
Twee lessenseries over het lezen en schrijven van columns en nieuwsberichten waarin een genregerichte aanpak wordt gehanteerd. De lessen zijn ontwikkeld in het kader van een promotieonderzoek. Zodra de artikelen…
Lees verder
Maar het staat er toch?!
Samenvatting van de auteur: Leerlingen in 5 vwo blijken niet te beschikken over voldoende informatievaardigheden om valide bronnen te zoeken en te vinden voor het schrijven van een gedocumenteerde tekst.…
Lees verder
Modelling van literatuurverwerking
De auteur schrijft in de terugblik: Docenten worden vaak gefrustreerd over de manier waarop de leerlingen literatuur leren lezen. Op mijn vorige school werd de opdracht lezen voor de lijst…
Lees verder