Skip to content
Didactiek Nederlands

Didactiek Nederlands

De kwestie, 'zo kan het ook' en handboek

  • Over ons
    • Contact
    • Auteursinstructies
    • Instructie pdf maken
  • De kwestie
    • Inhoud De Kwestie
    • Auteurs de kwestie
  • Zo kan het ook
    • Inhoud zo kan het ook
    • Auteurs zo kan het ook
  • Handboek
    • Inhoud handboek
    • Auteurs handboek
  • Projecten
    • Taal leren gebruiken in context
    • RV-toets
    • SE Schrijfvaardigheid
    • Taal als basis
    • Na PISA de lente
    • Leergangvergelijking Nederlands
  • Publicaties
    • Begrijpend lezen op nieuwe leest: Na Pisa de lente
    • Beproefde Lessen Nederlands
    • Begijpend lezen op nieuwe leest: Na Pisa de lente
    • Examenbesprekingen LTN
    • Publicatiereeksen
  • Tijdschriften
    • Alfa-nieuws, 1997 – 2010
    • Moer, 1969 – 2003
    • Spiegel, 1983 – 1999
    • Tsjip, 1991 – 2005
    • Vonk, 1971 – 2005
    Uitgebreid zoeken Eenvoudig zoeken

Bijdrages in Beproefde Lessen Nederlands

Schrijfonderwijsprogramma Taalonderwijs in Ontwikkeling (TiO)

19 oktober 2021
Auteurs: Daphne van Weijen, Tanja Janssen
Onderwerp: Schrijfvaardigheid
Collectie: Bovenbouw p.o., voortgezet onderwijs
TiO-schrijven is een digitaal ondersteund schrijfprogramma voor leerlingen vanaf groep 8 van het basisonderwijs, ontwikkeld door Bok (1998; 2012). TiO staat voor Taalonderwijs in Ontwikkeling. Het programma wordt niet alleen…
Lees verder

Onderwijs in schrijfstrategieën

19 oktober 2021
Auteurs: Martine Braaksma, Tanja Janssen
Onderwerp: Schrijfvaardigheid
Collectie: voortgezet onderwijs
In dit hoofdstuk beschrijven Braaksma en Janssen de leerstof en didactiek van effectief gebleken onderwijsprogramma’s in strategieonderwijs in de Verenigde Staten van America. Plannen, structureren, formuleren en reviseren zijn belangrijke…
Lees verder

Schrijfonderwijs gericht op productgerichte doelstellingen

19 oktober 2021
Auteur: Fien de Smedt
Onderwerp: Schrijfvaardigheid
Collectie: Bovenbouw p.o.
Een didactiek die productgerichte doelstellingen vooropstelt, kan een antwoord bieden op de oppervlakkige revisiegewoontes van leerlingen. In productgerichte doelendidactiek krijgen de leerlingen één of meer concrete doelen voorgeschoteld waaraan hun…
Lees verder

Leren samenvatten

19 oktober 2021
Auteur: Fien de Smedt
Onderwerp: Schrijfvaardigheid
Collectie: Bovenbouw p.o.
De cognitieve processen die plaats vinden tijdens het leren lezen en schrijven zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Uit onderzoek blijkt namelijk dat wanneer schrijvers over efficiënte vaardigheden beschikken om leesteksten…
Lees verder

Onderzoekend leren

19 oktober 2021
Auteurs: Martine Braaksma, Tanja Janssen
Onderwerp: Schrijfvaardigheid
Collectie: havo en vwo 3
Over onderzoekend leren heeft George Hillocks (1982, 1986, 1995), een Amerikaans onderzoeker naar schrijfonderwijs, veel gepubliceerd. Centraal staan inhoudsvinding, informatie verzamelen en kennis verdiepen over het onderwerp voordat begonnen wordt…
Lees verder

Modelteksten bestuderen

19 oktober 2021
Auteurs: Martine Braaksma, Tanja Janssen
Onderwerp: Schrijfvaardigheid
Collectie: havo-vwo 4
Modelstudie is een lees-schrijfmethode, waarbij er vanuit wordt gegaan dat “goed voorbeeld goed doet volgen”. Voor het schrijven lezen leerlingen modelteksten van goede schrijvers (of verbeterde eigen teksten), waarna zij…
Lees verder

Zinsconstructie

19 oktober 2021
Auteur: Fien de Smedt
Onderwerp: Schrijfvaardigheid
Collectie: Bovenbouw p.o.
Uit onderzoek blijkt dat er drie basisprocessen centraal staan tijdens het schrijfproces. Naast de planning en revisie is ook het genereren van teksten van essentieel belang wanneer leerlingen een tekst…
Lees verder

Het combineren van zinnen

19 oktober 2021
Auteurs: Martine Braaksma, Tanja Janssen
Onderwerp: Schrijfvaardigheid
Collectie: havo en vwo 3
Het combineren van zinnen (‘sentence combining’ in de Engelstalige onderzoeksliteratuur) is een instructievorm waarbij leerlingen geleerd wordt om meer complexe en geavanceerde zinnen te construeren; hierbij worden oefeningen gebruikt waarin…
Lees verder

Schrijfonderwijsprogramma Leren schrijven met peer response

19 oktober 2021
Auteurs: Tanja Janssen, Daphne van Weijen
Onderwerp: Schrijfvaardigheid
Collectie: Groep 8 basisonderwijs
In 1993 publiceerde de SLO Schrijven leren, een leergang schrijven van teksten in de basisschool (Hoogeveen, 1993). De leergang bevatte geen uitgewerkte lessen of lesmateriaal, maar bestond uit een didactisch…
Lees verder

Strategie-instructie volgens Beter Schrijven

19 oktober 2021
Auteurs: Tanja Janssen, Daphne van Weijen
Onderwerp: Schrijfvaardigheid
Collectie: Groep 6-7-8 basisonderwijs
Beter Schrijven is een schrijfprogramma voor groep 6 tot en met 8 van het basisonderwijs/ De methode maakt deel uit van Nieuwsbegrip dat online wekelijks lessen begrijpend lezen en rekenen…
Lees verder

Berichtnavigatie

«Previous Posts 1 2 3 4 Next Posts»

Recente kwesties

  • Deerniswekkend, vertalingen op de leeslijst
    3 augustus 2023 JoJanneke van der Kaa
  • Fijn, vertalingen op de leeslijst
    19 juli 2023 Michel Pijpers
  • Literaire vertalingen op de leeslijst: Deel 2
    29 juni 2023 Yra van Dijk & Marie-José Klaver
  • Literaire vertalingen op de leeslijst: Deel 1
    23 juni 2023 Yra van Dijk & Marie-José Klaver

Recente Zo kan het ook's

  • Het modelen van rijke teksten bij Nederlands én bij economie
    Alex Buiks & Maja van Hassel
  • Jeugdliteratuur bij Geschiedenis en Nederlands
    Dorus Strootman & Chantal van Oosten
  • Verhaalstof creëren voor een creatieve tekst
    Anna van Strien
  • Zo kan begrijpend lezen ook. Leren argumenteren. Samenwerking tussen taal- en zaakvak
    Remco Menke & Anita Smits
Ondersteund door de sectie Nederlands van Levende Talen.