TiO-schrijven is een digitaal ondersteund schrijfprogramma voor leerlingen vanaf groep 8 van het basisonderwijs, ontwikkeld door Bok (1998; 2012). TiO staat voor Taalonderwijs in Ontwikkeling. Het programma wordt niet alleen…
Lees verder
Bijdrages in Beproefde Lessen Nederlands
Onderwijs in schrijfstrategieën
In dit hoofdstuk beschrijven Braaksma en Janssen de leerstof en didactiek van effectief gebleken onderwijsprogramma’s in strategieonderwijs in de Verenigde Staten van America. Plannen, structureren, formuleren en reviseren zijn belangrijke…
Lees verder
Schrijfonderwijs gericht op productgerichte doelstellingen
Een didactiek die productgerichte doelstellingen vooropstelt, kan een antwoord bieden op de oppervlakkige revisiegewoontes van leerlingen. In productgerichte doelendidactiek krijgen de leerlingen één of meer concrete doelen voorgeschoteld waaraan hun…
Lees verder
Leren samenvatten
De cognitieve processen die plaats vinden tijdens het leren lezen en schrijven zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Uit onderzoek blijkt namelijk dat wanneer schrijvers over efficiënte vaardigheden beschikken om leesteksten…
Lees verder
Mondelinge taalvaardigheid, videoreflectie en zelfanalyse
In dit ontwerponderzoek staat het verbeteren van het niveau van 5-vwo-leerlingen in subdomein ‘spreken’ centraal. Deze studie is een eerste aanzet om beter inzicht te krijgen in de factoren die…
Lees verder
Lessenreeks syntheseteksten leren schrijven – schrijfprocessen; Startlessen
Dit is een reeks van drie lessen over syntheseteksten. Les 1: Leerlingen voeren een volledige syntheseopdracht uit; Les 2: Leerlingen vergelijken teksten van verschillende kwaliteit en stellen vast waaraan een…
Lees verder
Effecten van lessen over drogredenen
Samenvatting: Een activerende lessenserie van vijf lessen over drogredenen voor bovenbouw havo. In de lessen zijn de leerlingen vooral actief bv door zelf drogredenen te verzinnen, door filmpjes waarin drogredenen…
Lees verder
De rol van peerfeedback in het schrijfproces
Samenvatting (door de auteur) Leerlingen van 2V gaven elkaar vorig jaar in de peerfeedbackronde bij het schrijven van betogen geen bruikbare feedback voor herschrijving. Daarbij was er toen geen ruimte…
Lees verder
Romans interpreteren met 5VWO
Samenvatting: Leerlingen van vwo 5 blijken niet in voldoende mate in om (1) authentieke en (2) onderbouwde uitspraken te doen over een roman. Door (a) leerlingen zelf lezersvragen en hypothesen…
Lees verder
Van plagiaat naar eigen originele teksten
Samenvatting: Als leerlingen teksten schrijven op basis van bronnen blijven zij erg dicht bij de bronteksten. De verwerking van de bronnen ontstijgt niet vaak het niveau van reproductie. Het lijkt…
Lees verder