Het combineren van zinnen

Het combineren van zinnen (‘sentence combining’ in de Engelstalige onderzoeksliteratuur) is een instructievorm waarbij leerlingen geleerd wordt om meer complexe en geavanceerde zinnen te construeren; hierbij worden oefeningen gebruikt waarin twee of meer ‘basiszinnen’ gecombineerd worden tot een enkele zin. Deze instructievorm wordt veelvuldig toegepast en onderzocht in het basisonderwijs.

Lees verder

Mondelinge taalvaardigheid, videoreflectie en zelfanalyse

In dit ontwerponderzoek staat het verbeteren van het niveau van 5-vwo-leerlingen in subdomein ‘spreken’ centraal. Deze studie is een eerste aanzet om beter inzicht te krijgen in de factoren die daarbij een rol spelen. Gestart wordt met een probleemanalyse waaruit blijkt dat het lage niveau een algemeen voorkomend probleem is op scholen. Er zijn verschillende…

Lees verder

Effecten van lessen over drogredenen

Samenvatting: Een activerende lessenserie van vijf lessen over drogredenen voor bovenbouw havo. In de lessen zijn de leerlingen vooral actief bv door zelf drogredenen te verzinnen, door filmpjes waarin drogredenen voorkomen te analyseren en door in debatten drogredenen te gebruiken en te herkennen. De bedoeling van de lessenserie is dat leerlingen kennis hebben van drogredenen,…

Lees verder

De rol van peerfeedback in het schrijfproces

Samenvatting (door de auteur) Leerlingen van 2V gaven elkaar vorig jaar in de peerfeedbackronde bij het schrijven van betogen geen bruikbare feedback voor herschrijving. Daarbij was er toen geen ruimte voor het uitvoeren van de herschrijffase. Mijn ontwerphypothese is nu: Als ik de feedbackfase verbeter op twee punten (zie ontwerpregel 1 en 2) én de…

Lees verder

Romans interpreteren met 5VWO

Samenvatting: Leerlingen van vwo 5 blijken niet in voldoende mate in om (1) authentieke en (2) onderbouwde uitspraken te doen over een roman. Door (a) leerlingen zelf lezersvragen en hypothesen te laten formuleren (b) in een leeskring en (c) door hen een literaire mindmap te laten verwacht de auteur dat zij meer authentieke en onderbouwde…

Lees verder

Verbeteren van tekstbegrip door middel van sorteertaken

In het ontwerpverslag Het verbeteren van tekstbegrip door middel van sorteertaken wordt verslag gedaan van een lessenreeks over sorteertaken, met als doel het tekstbegrip van leerlingen in de derde klas HAVO/VWO te vergroten. Het ontwerp begon vanuit een probleem: de leerlingen uit klas HV3C van OSG De Meergronden waren slecht in tekstbegrip en vonden het…

Lees verder

Presenteren moet je spelend leren

Samenvatting Bij verscheidene vakken wordt van leerlingen verwacht dat ze een presentatie houden. Veel leerlingen gebruiken bij het presenteren geen non-verbale presentatietechnieken, maar focussen op de inhoud en structuur. Dat kan komen omdat leren presenteren niet standaard in het curriculum van Nederlands opgenomen is. Daarnaast hebben veel leerlingen spreekangst. De vier interventielessen die ik uitvoerde…

Lees verder

Van plagiaat naar eigen originele teksten

Samenvatting: Als leerlingen teksten schrijven op basis van bronnen blijven zij erg dicht bij de bronteksten. De verwerking van de bronnen ontstijgt niet vaak het niveau van reproductie. Het lijkt erop dat de bronnen niet altijd goed begrepen en geïnterpreteerd worden. Leerlingen nemen citaten op en parafrases die geen wezenlijke ondersteuning van een betoog zijn.…

Lees verder

Het verminderen van taalfouten in 4havo door observerend leren

Samenvatting: Auteur wil het taalfoutenprobleem van de leerlingen in havo 4 aanpakken, zij wil dat leerlingen (zelf) hun leerresultaten verbeteren om te voorkomen dat zij, op basis van hun schrijfproducten, worden gezien als ‘ongeletterd of onbeschaafd’ Zij vindt dat leerlingen zelfstandiger gemaakt moeten worden bij schriftelijke communicatieve situaties: 4havoleerlingen staan over twee jaar op eigen…

Lees verder