Samenvatting Bij verscheidene vakken wordt van leerlingen verwacht dat ze een presentatie houden. Veel leerlingen gebruiken bij het presenteren geen non-verbale presentatietechnieken, maar focussen op de inhoud en structuur. Dat…
Lees verder
Bijdrages in Beproefde Lessen Nederlands
Van plagiaat naar eigen originele teksten
Samenvatting: Als leerlingen teksten schrijven op basis van bronnen blijven zij erg dicht bij de bronteksten. De verwerking van de bronnen ontstijgt niet vaak het niveau van reproductie. Het lijkt…
Lees verder
Het verminderen van taalfouten in 4havo door observerend leren
Samenvatting: Auteur wil het taalfoutenprobleem van de leerlingen in havo 4 aanpakken, zij wil dat leerlingen (zelf) hun leerresultaten verbeteren om te voorkomen dat zij, op basis van hun schrijfproducten,…
Lees verder
Syntheseteksten schrijven via leren-door-observeren
Samenvatting van auteur: Uit literatuurscripties van klas 5 van het Vossius Gymnasium bleek het omgaan met bronteksten problematisch. Om deze vaardigheid te verbeteren is in dit ontwerponderzoek, ter voorbereiding van…
Lees verder
Motiverend spellingonderwijs – geen contradictio in terminis
Om de werkwoordspelling te verbeteren biedt de auteur vier lessen werkwoordspelling aan. Leerlingen kunnen opgaan voor het (fictieve) diploma A, zoals het zwemdiploma. De bedoeling is de klas zodanig te…
Lees verder
Van WTF? naar CHCK! Self-questioning als leesstrategie om het tekstbegrip op meso- en macroniveau te verbeteren
Samenvatting [auteur] Leerlingen stellen zichzelf voor, tijdens en na het lezen cognitieve én metacognitieve vragen. Dit om actief de tekstinhoud te verwerken en bewust te worden van het eigen leesgedrag.…
Lees verder
“Maar juf, dat staat er toch?” Een ontwerponderzoek naar complete en gestructureerde antwoorden op uitlegvragen bij leesvaardigheidsteksten
Samenvatting (auteur) Wanneer leerlingen toetsvragen beantwoorden, focussen ze daarbij voornamelijk op de inhoud. De formulering krijgt weinig aandacht, waardoor antwoorden ontoereikend en slecht gestructureerd zijn. In deze lessenserie hebben leerlingen…
Lees verder