Publicatie datum: 1993-05-01 Auteurs: Nora Bogaert, Greet Goossens Collectie: 22 Documenten vonk_jrg22_072.pdf weet ik veel interactief werken aan woordenschat nora bogaert greet goossens heeft u een vermoeden waarover uw stukje tekst gaat de deelnemers van de workshop in groepjes van vier rond hun tafel geschaard hebben net elk een ver
Lees verderCollectie: 22
Woord zoekt woord. Werkvormen voor woordenschatverwerving in het basisonderwijs.
Publicatie datum: 1993-05-01 Auteurs: Marleen Colpin, Katinka De Croon, Kathleen Rossenbacker, Mieke Vandenbroucke, Koen Van Gorp, Machteld Verhelst Collectie: 22 Documenten vonk_jrg22_071.pdf woord zoekt woord werkvormen voor woordenschat verwerving in het basisonderwijs marleen colpin katinka de croon kathleen rossenbacker mieke vandenbroucke koen van gorp machteld verhelst het grote struikelblok voor
Lees verderWoordenschatverwerving in het basisonderwijs
Publicatie datum: 1993-05-01 Auteurs: Anne Vermeer Collectie: 22 Documenten vonk_jrg22_070.pdf fk woordenschatverwervi ng in het basisonderwijs anne vermeer in deze bijdrage zal ik ingaan op verschillende aspecten van woordverwerving en woordenschatonderwijs aan de hand van voorbeelden en onderzoekservaringen komen de volgende vragen aan bod waarom woorden hoe worden woorden geleerd
Lees verderInteractie en taalvaardigheid. Ideeën voor het basisonderwijs.
Publicatie datum: 1993-05-01 Auteurs: Ilse Humblet, Inge Schuurmans, Piet Van Avermaet, Kris Van den Branden Collectie: 22 Documenten vonk_jrg22_069.pdf interactie en taalvaardigheid ideeen voor het basisonderwijs ilse humblet inge schuurmans piet van avermaet 84c kris van den branden tot voor enkele jaren waren de begrippen taalvaardigheid en taalvaardigheidson derwijs nauwelijks
Lees verderVertraagt het onderwijs het natuurlijke taalleerproces van migrantenkinderen?
Publicatie datum: 1993-05-01 Auteurs: Ton Vallen Collectie: 22 Documenten vonk_jrg22_068.pdf i ve rt raagt het onderwijs het natuurlijke taalleerproces van migrantenkinderen ion vallen alle taalonderwijs en dus ook het onderwijs nederlands als tweede taal heeft als primaire doelstelling de taalvaardigheid van de teerder in die taal te verhogen inzake nt2
Lees verderLuistervaardigheid bij analfabete anderstaligen
Publicatie datum: 1993-05-01 Auteurs: Veerle Ernalsteen Collectie: 22 Documenten vonk_jrg22_080.pdf luistervaardigheid bij analfabete anderstaligen veerle ernalsteen de deelnemers in de groepen voor wie volgende werkvormen bedoeld zijn zijn analfabeet en voornamelijk beginnende taalleurders vergelijk niveau 1 en 2 uit doelen nederlands als tweede taal de groepen zijn wat geslacht en
Lees verderWoordenschatverwerving bij niet-gealfabetiseerden
Publicatie datum: 1993-05-01 Auteurs: Désirée Derksen Collectie: 22 Documenten vonk_jrg22_079.pdf woordenschatverwerving bij niet gealfabetiseerden desiree derksen het aanbieden van een woordenschat is geen op zichzelf staande activiteit het gebeurt binnen en met andere onderdelen van het taalonderwijs werkvormen voor woordenschatverwenring zijn dan ook ingebed in luister en spreekvaardigheidsoe fenirgen en
Lees verderLeren doe je zelf. De bevordering van zelfstandig leren in en buiten de klas.
Publicatie datum: 1993-05-01 Auteurs: Anne-Mieke Janssen-van Dieten Collectie: 22 Documenten vonk_jrg22_078.pdf leren oe je zelf de bevordering van zelfstandig ieren in en buiten de klas anne mieke janssen van dieten volwassen tweedetaalleerders ieren een taal in een omgeving waarin de doeltaal tevens voertaal is zij moeten vaak functioneren in situaties
Lees verderWerken met taalhandelingen. NT2 voor volwassen hooggeschoolde beginners.
Publicatie datum: 1993-05-01 Auteurs: Kris Verbeeck, Kristel De Wulf Collectie: 22 Documenten vonk_jrg22_077.pdf 62 animo nt2 voor volwassen hoog geschoolde beginners werken met taalhandelingen kris verbeeck kristel de wulf het leren van een tweede taal moet vooral gericht zijn op taalvaardigheid het is immers de bedoeling dat tweedetaalleerders zo vlug
Lees verderWoordenschat aanbieden en inoefenen. Gedifferentieerd werken met hooggeschoolde volwassenen.
Publicatie datum: 1993-05-01 Auteurs: Anne Boeken, Ann De Schryver Collectie: 22 Documenten vonk_jrg22_076.pdf woordenschat aanbieden en inoefenen gedifferentieerd werken met hoog geschoolde volwassenen anne boeken ann de schryver tegenwoordig wordt in het tweede taalonderwijs meer en meer uitgegaan van het principe dat taalonderwijs taalvaardigheidsonderwijs moet zijn en niet alleen het
Lees verder