Presenteren moet je spelend leren

Samenvatting Bij verscheidene vakken wordt van leerlingen verwacht dat ze een presentatie houden. Veel leerlingen gebruiken bij het presenteren geen non-verbale presentatietechnieken, maar focussen op de inhoud en structuur. Dat kan komen omdat leren presenteren niet standaard in het curriculum van Nederlands opgenomen is. Daarnaast hebben veel leerlingen spreekangst. De vier interventielessen die ik uitvoerde…

Lees verder

Motiverend spellingonderwijs – geen contradictio in terminis

Om de werkwoordspelling te verbeteren biedt de auteur vier lessen werkwoordspelling aan. Leerlingen kunnen opgaan voor het (fictieve) diploma A, zoals het zwemdiploma. De bedoeling is de klas zodanig te motiveren dat zij het verwerven van een dergelijk diploma als benijdenswaardig gaan zien en dat zij ernaar gaan streven dit diploma uiterlijk dit schooljaar te…

Lees verder

“Maar juf, dat staat er toch?” Een ontwerponderzoek naar complete en gestructureerde antwoorden op uitlegvragen bij leesvaardigheidsteksten

Samenvatting (auteur) Wanneer leerlingen toetsvragen beantwoorden, focussen ze daarbij voornamelijk op de inhoud. De formulering krijgt weinig aandacht, waardoor antwoorden ontoereikend en slecht gestructureerd zijn. In deze lessenserie hebben leerlingen geoefend met het formuleren van antwoorden op uitlegvragen bij een leesvaardigheidstekst. In de aanpak stonden het gebruik van voorbeeldteksten, eigenaarschap van het leerproces, strategie-instructie en…

Lees verder