In dit artikel wordt een nieuw ontwikkelde beoordelaarstraining gepresenteerd voor het bereiken van overeenstemming binnen de sectie Nederlands over het beoordelen van schrijfopdrachten. Deze training bestaat uit een handzaam stappenplan…
Lees verder
Collectie: Docenten Nederlands
Op weg naar een praktisch schoolexamen schrijfvaardigheid
In dit artikel doen twee docenten Nederlands verslag van hun zoektocht naar een praktisch examen voor schrijfvaardigheid op hun eigen school. Ze beschrijven het ontwikkelproces van dit vernieuwde praktijkexamen voor…
Lees verder
Een schrijfexamen dat deugt. Naar een vernieuwd schrijfexamen voor 5 havo.
De sectie Nederlands van het Kandinsky College in Nijmegen beschrijft in dit artikel hoe ze de kwaliteit van het schrijfexamen voor 5 havo gezamenlijk hebben verbeterd door in te zetten…
Lees verder
Meer beoordelaars per geschreven tekst
Bij het beoordelen van schrijfproducten is de betrouwbaarheid van de beoordeling een probleem. Uit onderzoek door Bouwer en Koster (2016, p.79) is duidelijk gebleken dat het vergroten van het aantal…
Lees verder
Geïntegreerd lezen en schrijven in het schoolexamen. Interview met Annerieke Dijkstra en Marlou Lutkemeijer (Veenlanden College), deelnemers aan het project schoolexamen schrijven.
In dit interview vertellen twee docenten waarom ze een geïntegreerd lees- en schrijfschoolexamen wilden afnemen en hoe ze gezocht hebben naar een goede manier om dat voor elkaar te krijgen.…
Lees verder
Op zoek naar een praktijkexamen Nederlands; startpunt
Wat als schrijven niet meer in een afgebakende zitting wordt getoetst, maar in een langere periode met meer aandacht voor het proces? Hoe zou het examen er dan uit zien?…
Lees verder
Samen vergelijken en beoordelen van schrijfopdrachten
In dit artikel beschrijven docenten van drie verschillende scholen hun ervaringen met het beoordelen van teksten door middel van paarsgewijs vergelijken in het digitale programma Comproved. Ze laten zien hoe…
Lees verder
Geïntegreerde lees- en schrijfvaardigheidsopdrachten met gebruikmaking van de standaardgeschilpunten: een verkenning
In deze bijdrage beschrijft Yke Schotanus zijn zoektocht naar een betere integratie van lees- en schrijfvaardigheidsopdrachten voor het schoolexamen Nederlands. Met geïntegreerde opdrachten kan op een betrouwbare manier zowel de…
Lees verder
Op naar een beter schoolexamen schrijfvaardigheid
Schrijfvaardigheid is een belangrijk domein binnen het vak Nederlands en daarbij hoort ook een weldoordacht examenprogramma dat het schrijfniveau van leerlingen aan het einde van het voortgezet onderwijs goed in…
Lees verder