Skip to content
Didactiek Nederlands

Didactiek Nederlands

De kwestie, 'zo kan het ook' en handboek

  • Over ons
    • Contact
    • Auteursinstructies
    • Instructie pdf maken
  • De kwestie
    • Inhoud De Kwestie
    • Auteurs de kwestie
  • Zo kan het ook
    • Inhoud zo kan het ook
    • Auteurs zo kan het ook
  • Handboek
    • Inhoud handboek
    • Auteurs handboek
  • Projecten
    • Taal leren gebruiken in context
    • RV-toets
    • SE Schrijfvaardigheid
    • Taal als basis
    • Na PISA de lente
    • Leergangvergelijking Nederlands
  • Publicaties
    • Begrijpend lezen op nieuwe leest: Na Pisa de lente
    • Beproefde Lessen Nederlands
    • Begijpend lezen op nieuwe leest: Na Pisa de lente
    • Examenbesprekingen LTN
    • Publicatiereeksen
  • Tijdschriften
    • Alfa-nieuws, 1997 – 2010
    • Moer, 1969 – 2003
    • Spiegel, 1983 – 1999
    • Tsjip, 1991 – 2005
    • Vonk, 1971 – 2005
    Uitgebreid zoeken Eenvoudig zoeken

Collectie: havo

Het Schrijflab – een lessenserie creatief schrijven

17 november 2021
Auteurs: Anouk ten Peze, Tanja Janssen, Gert Rijlaarsdam
Onderwerp: Lessenserie
Collectie: mavo, havo, vwo, 3, 4
Deze lessenreeks wil leerlingen leren divergent te denken. Leerlingen schrijven elke les een korte tekst. Telkens komt er een ander aspect van het schrijven van korte verhalen aan de orde…
Lees verder

2019 Examenbespreking havo

20 april 2021
Auteur: LTN
Thema: 2019
Collectie: havo
Lees verder

2016 Examenbespreking havo

28 januari 2021
Auteur: LTN
Thema: 2016
Collectie: havo
Lees verder

2017 Examenbespreking havo 2017

28 januari 2021
Auteur: LTN
Thema: 2017
Collectie: havo
Lees verder

2018 Examenbespreking havo 2018

28 januari 2021
Auteur: LTN
Thema: 2018
Collectie: havo
Lees verder

Resultaatverbeteringstoets Kennemer Lyceum Overveen havo

26 oktober 2020
Auteur: Teun Harteveld
Collectie: havo
De toets bevat een fictietekst, twee zakelijke teksten en een schrijfopdracht. De leesopdrachten en de schrijfopdracht tellen ieder even zwaar mee. A. De leerlingen krijgt een fictietekst (Oek de Jong),…
Lees verder

Resultaatverbeteringstoets College H havo

26 oktober 2020
Auteurs: Merel Otten, Rinke Kok
Collectie: Havo
De toets bestaat uit twee onderdelen: A. Mondelinge taalvaardigheid: de leerling wordt gevraagd een filmpje op te sturen naar de docenten. In dat filmpje draagt de leerling een gedicht of…
Lees verder

Resultaatverbeteringstoets Amadeus Lyceum Vleuten havo

26 oktober 2020
Auteur: Debby Heymans
Collectie: havo
Toets m.b.t het oeuvre van Marga Minco, in het bijzonder over Het bittere kruid en De val, literaire begrippen, leesvaardigheid, schrijfvaardigheid en argumentatie. De leerlingen hebben twee werken van Margo…
Lees verder

Resultaatsverbeteringstoets Greijdanus College havo

26 oktober 2020
Auteurs: Hanneke Luth, Mildred Wijma, Margreeth Krommendijk
Collectie: Havo
De toets bevat vijf onderdelen: A Bronnenonderzoek; B Argumenteren (10%); C Bouwplan maken; D Betoog schrijven (60%); E Betoog houden (30%). A en C worden niet beoordeeld. Het mondelinge betoog…
Lees verder

Resultaatverbeteringstoets Revius Doorn havo

26 oktober 2020
Auteurs: Jolieke Piet, Riek Hazenbosch
Collectie: havo
Alle PTA-onderdelen worden in één toets met twee onderdelen getoetst: Schriftelijk: poëzieanalyse + een betogende tekst schrijven; Mondeling: debatteren + mondeling van drie van de acht gelezen literaire boeken. Onderscheidend:…
Lees verder

Berichtnavigatie

1 2 Next Posts»

Recente kwesties

  • Elke docent een taaldocent! Maar hoe dan?
    26 november 2023 Liliane Bouma & Marjolijn Feddema
  • Deerniswekkend, vertalingen op de leeslijst
    3 augustus 2023 JoJanneke van der Kaa
  • Fijn, vertalingen op de leeslijst
    19 juli 2023 Michel Pijpers
  • Literaire vertalingen op de leeslijst: Deel 2
    29 juni 2023 Yra van Dijk & Marie-José Klaver

Recente Zo kan het ook's

  • Het modelen van rijke teksten bij Nederlands én bij economie
    Alex Buiks & Maja van Hassel
  • Jeugdliteratuur bij Geschiedenis en Nederlands
    Dorus Strootman & Chantal van Oosten
  • Verhaalstof creëren voor een creatieve tekst
    Anna van Strien
  • Zo kan begrijpend lezen ook. Leren argumenteren. Samenwerking tussen taal- en zaakvak
    Remco Menke & Anita Smits
Ondersteund door Levende Talen Nederlands.