Het Schrijflab – een lessenserie creatief schrijven

Deze lessenreeks wil leerlingen leren divergent te denken. Leerlingen schrijven elke les een korte tekst. Telkens komt er een ander aspect van het schrijven van korte verhalen aan de orde en oefenen leerlingen het divergente denken. De lessen zijn op haalbaarheid en effectiviteit getoetst. De artikelen daarover zijn ingediend, zodra die beschikbaar komen voegen we…

Lees verder

Resultaatverbeteringstoets Revius Doorn havo

Alle PTA-onderdelen worden in één toets met twee onderdelen getoetst: Schriftelijk: poëzieanalyse + een betogende tekst schrijven; Mondeling: debatteren + mondeling van drie van de acht gelezen literaire boeken. Onderscheidend: (1) Het meest inspirerende is dat leerlingen n.a.v. drie gelezen literaire boeken geen mondeling met vragen krijgen, maar een betogende voordracht houden waarom de hoofdpersonages…

Lees verder

Resultaatverbeteringstoets Maerlant havo

Deel 1 toetst literatuur/ schrijfvaardigheid/spreekvaardigheid. Literatuur: Vragen over drie boeken, waarschijnlijk hebben de leerlingen die (verplicht) gelezen in de voor-gaande periode. Plus vragen over een verhaal van Jan Wolkers dat tijdens de zitting gelezen moet worden. Dan schrijven de leerlingen vervolgens een vervolg of ander einde aan het verhaal de kraai van Kader Abdolah. Deel…

Lees verder

Resultaatverbeteringstoets Leeuwarder Lyceum havo

De toets is een schrijfopdracht, op basis van zakelijke en literaire teksten. De schrijfopdracht luidt: Je gaat een betoog schrijven over de crisis waarin we ons momenteel bevinden. De wereld is in de greep van de coronacrisis. Hoe zal ons leven en onze (recht)staat eruitzien als de crisis achter de rug is? Zal de maatschappij…

Lees verder

Resultaatverbeteringstoets Kennemer Lyceum Overveen havo

De toets bevat een fictietekst, twee zakelijke teksten en een schrijfopdracht. De leesopdrachten en de schrijfopdracht tellen ieder even zwaar mee. A. De leerlingen krijgt een fictietekst (Oek de Jong), met als thema doelen stellen, en negen open vragen, deels structuuranalytisch, deels begrip. Dan volgen twee zakelijke teksten over doelen stellen, ieder met een begripsvraag…

Lees verder

Resultaatverbeteringstoets College H havo

De toets bestaat uit twee onderdelen: A. Mondelinge taalvaardigheid: de leerling wordt gevraagd een filmpje op te sturen naar de docenten. In dat filmpje draagt de leerling een gedicht of een bladzijde uit een roman voor en analyseert hij dit werk aan de hand van een aantal opgegeven elementen. Ook plaatst de leerling het literaire…

Lees verder