Skip to content
Didactiek Nederlands

Didactiek Nederlands

De kwestie, 'zo kan het ook' en handboek

  • Over ons
    • Contact
    • Auteursinstructies
    • Instructie pdf maken
  • De kwestie
    • Inhoud De Kwestie
    • Auteurs de kwestie
  • Zo kan het ook
    • Inhoud zo kan het ook
    • Auteurs zo kan het ook
  • Handboek
    • Inhoud handboek
    • Auteurs handboek
  • Projecten
    • Taal leren gebruiken in context
    • RV-toets
    • SE Schrijfvaardigheid
    • Taal als basis
    • Na PISA de lente
    • Leergangvergelijking Nederlands
  • Publicaties
    • Begrijpend lezen op nieuwe leest: Na Pisa de lente
    • Beproefde Lessen Nederlands
    • Begijpend lezen op nieuwe leest: Na Pisa de lente
    • Examenbesprekingen LTN
    • Publicatiereeksen
  • Tijdschriften
    • Alfa-nieuws, 1997 – 2010
    • Moer, 1969 – 2003
    • Spiegel, 1983 – 1999
    • Tsjip, 1991 – 2005
    • Vonk, 1971 – 2005
    Uitgebreid zoeken Eenvoudig zoeken

Collectie: vwo

Het Schrijflab – een lessenserie creatief schrijven

17 november 2021
Auteurs: Anouk ten Peze, Tanja Janssen, Gert Rijlaarsdam
Onderwerp: Lessenserie
Collectie: mavo, havo, vwo, 3, 4
Deze lessenreeks wil leerlingen leren divergent te denken. Leerlingen schrijven elke les een korte tekst. Telkens komt er een ander aspect van het schrijven van korte verhalen aan de orde…
Lees verder

2016 Examenbespreking vwo 2016

28 januari 2021
Auteur: LTN
Thema: 2016
Collectie: vwo
Lees verder

2017 Examenbespreking vwo 2017

28 januari 2021
Auteur: LTN
Thema: 2017
Collectie: vwo
Lees verder

2018 Examenbespreking vwo 2018

28 januari 2021
Auteur: LTN
Thema: 2018
Collectie: vwo
Lees verder

2019 Examenbespreking vwo

28 januari 2021
Auteur: LTN
Thema: 2019
Collectie: vwo
Lees verder

Resultaatverbeteringstoets Mendelcollege

26 oktober 2020
Auteurs: Ineke Ettes, Sanne de Boer
Collectie: VWO
Het thema van deze toets is de waarde van literatuur. Centraal staat het schrijven van een betoog (alleen het middenstuk), dat voorbereid wordt met een tekst met vragen, en ander…
Lees verder

Resultaatverbeteringstoets Maerlant vwo

26 oktober 2020
Auteurs: Debby Bouman, Lotte van Holt
Collectie: vwo
Deel 1: Leerlingen lezen een kortverhaal, beantwoorden vragen over dit korte verhaal (verhaalanalyse) en werken aan een creatieve schrijfopdracht. Aansluitend krijgen ze de gelegenheid hun keuzes mondeling toe te lichten…
Lees verder

Resultaatverbeteringstoets Lyceum A vwo

26 oktober 2020
Auteurs: J. Boissevain, C. Van den Neste
Collectie: vwo
De toets bestaat uit een schriftelijk en een mondeling gedeelte. De schrijfopdracht toetst de leesvaardigheid, argumentatievaardigheid en schrijfvaardigheid in 135 minuten. De leerling kan kiezen uit een betoog of beschouwing.…
Lees verder

Resultaatverbeteringstoets KSG De Breul vwo

26 oktober 2020
Auteur: Ineke Hurkmans
Collectie: vwo
Een combinatietoets van argumentatievaardigheden, schrijfvaardigheid, literaire kennis, presenteren en poëzie. Lezen van twee columns en vragen beantwoorden, een beschouwende tekst schrijven over de verplichte boekenlijst, analyse van een gedicht in…
Lees verder

Resultaatverbeteringstoets Dalton Den Haag vwo

26 oktober 2020
Auteurs: Maaike Ditzel, Carola Vogtländer
Collectie: vwo
De toets bestaat uit twee deeltoetsen: het schrijven van een gedocumenteerde beschouwing (180 minuten) en een betogende voordracht (5 minuten). De weging van de twee deeltoetsen is gebaseerd op de…
Lees verder

Berichtnavigatie

1 2 Next Posts»

Recente kwesties

  • Elke docent een taaldocent! Maar hoe dan?
    26 november 2023 Liliane Bouma & Marjolijn Feddema
  • Deerniswekkend, vertalingen op de leeslijst
    3 augustus 2023 JoJanneke van der Kaa
  • Fijn, vertalingen op de leeslijst
    19 juli 2023 Michel Pijpers
  • Literaire vertalingen op de leeslijst: Deel 2
    29 juni 2023 Yra van Dijk & Marie-José Klaver

Recente Zo kan het ook's

  • Het modelen van rijke teksten bij Nederlands én bij economie
    Alex Buiks & Maja van Hassel
  • Jeugdliteratuur bij Geschiedenis en Nederlands
    Dorus Strootman & Chantal van Oosten
  • Verhaalstof creëren voor een creatieve tekst
    Anna van Strien
  • Zo kan begrijpend lezen ook. Leren argumenteren. Samenwerking tussen taal- en zaakvak
    Remco Menke & Anita Smits
Ondersteund door Levende Talen Nederlands.