Deze lessenreeks wil leerlingen leren divergent te denken. Leerlingen schrijven elke les een korte tekst. Telkens komt er een ander aspect van het schrijven van korte verhalen aan de orde en oefenen leerlingen het divergente denken. De lessen zijn op haalbaarheid en effectiviteit getoetst. De artikelen daarover zijn ingediend, zodra die beschikbaar komen voegen we…
Lees verderCollectie: vwo
2016 Examenbespreking vwo 2016
Publicatie datum: 2021-01-28 Auteurs: LTN Termen: eindexamen, vwo Thema: 2016 Collectie: vwo Documenten naamloos
Lees verder2017 Examenbespreking vwo 2017
Publicatie datum: 2021-01-28 Auteurs: LTN Termen: eindexamen, vwo Thema: 2017 Collectie: vwo Documenten naamloos
Lees verder2018 Examenbespreking vwo 2018
Publicatie datum: 2021-01-28 Auteurs: LTN Termen: eindexamen, vwo Thema: 2018 Collectie: vwo Documenten naamloos
Lees verder2019 Examenbespreking vwo
Publicatie datum: 2021-01-28 Auteurs: LTN Termen: eindexamen, vwo Thema: 2019 Collectie: vwo Documenten naamloos
Lees verderResultaatverbeteringstoets Lyceum A vwo
De toets bestaat uit een schriftelijk en een mondeling gedeelte. De schrijfopdracht toetst de leesvaardigheid, argumentatievaardigheid en schrijfvaardigheid in 135 minuten. De leerling kan kiezen uit een betoog of beschouwing. Het mondelinge gedeelte bestaat uit een presentatie van 10 minuten door de leerlingen en 20 – 25 minuten waarin ingegaan wordt op de door de…
Lees verderResultaatverbeteringstoets KSG De Breul vwo
Een combinatietoets van argumentatievaardigheden, schrijfvaardigheid, literaire kennis, presenteren en poëzie. Lezen van twee columns en vragen beantwoorden, een beschouwende tekst schrijven over de verplichte boekenlijst, analyse van een gedicht in een filmpje. Onderscheidend. (1) Voor leesvaardigheid zijn columns gekozen die geanalyseerd worden door de leerling. Schrijfopdracht sluit goed aan bij deze leesopdracht en de belevingswereld…
Lees verderResultaatverbeteringstoets Dalton Den Haag vwo
De toets bestaat uit twee deeltoetsen: het schrijven van een gedocumenteerde beschouwing (180 minuten) en een betogende voordracht (5 minuten). De weging van de twee deeltoetsen is gebaseerd op de wegingen van de domeinen binnen het PTA. In deze RV-toets komen alle onderdelen van het PTA in meer of mindere mate aan bod: schrijfvaardigheid (in…
Lees verderResultaatverbeteringstoets College I vwo
Deel 1: Mondelinge taalvaardigheid en literatuur: Leerlingen leveren een filmpje in van 10 minuten, maar voorbereidingstijd moet veel meer zijn; niet aangeduid/geschat). Weging: Mondelinge vaardigheid 20%, literatuur 20%. De inhoud van de presentatie is compleet voorgeschreven. Deel 2: lees- en schrijfvaardigheid. Schrijf een beschouwing (150 minuten). Weging: Beschouwing: 50%, spelling 10%). Er zijn vijf korte…
Lees verderResultaatverbeteringstoets College C vwo
De toets omvat in een A-deel de domeinen lezen + argumentatieve vaardigheden (20%) en in een B-deel schrijven + argumentatieve vaardigheden + en literatuur (80%) Onderscheidend: De schrijfopdracht (B) over lezen door jongeren / literatuuronderwijs / de betekenis van literatuur voor jongeren, voorbereid door zeer goed gekozen teksten over het nut van literatuuronderwijs, en gelezen…
Lees verder