Publicatie datum: 2003-01-01
Auteur: Maria van Donkelaar
Collectie: 06
Volume: 06
Nummer: 4
Pagina’s: 9
Documenten
t h e t v e l d aardbeving op welke dag was de aardbeving hoe laat cent begrijp ik vergelijkt met het allereerste blad was de aardbeving hoeveel mensen zijn doodgegaan alle vragen worden mondeling behandeld het is dus niet nood inmiddels vormen de televisielessen al een aantal jaren zakelijk om een werkblad te maken onderdeel van het programma in de praktijk is gebleken dat als de groep al wat verder in het leerproces is kunnen de de docenten in het begin veel energie moeten stoppen in het deelnemers na elk onderwerp hun eigen mening geven stimuleren van de deelnemers om thuis naar de nederlandse dit vinden de meesten lastig en het kost enige tijd voordat televisie te kijken na verloop van tijd werpt dit echter zijn de meningen wat genuanceerder worden als dit echter als vruchten af een vast onderdeel in de les terugkomt zullen de deelne een deelneemster draait de tv tijdens het koken zodanig dat mers er steeds vaardiger in worden zij naar het jeugdjournaal kan kijken terwijl ze bezig is met de voorbereidingen van de maaltijd een andere deelneem d bewustwording ster kon in eerste instantie via een schotel alleen buitenland zoals onder a is beschreven streven we met de televisieles se zenders ontvangen op haar toestel zij heeft veel met haar sen verschillende doelen na uit ervaring weten we dat deel zoon moeten praten voordat hij bereid was om ook de nemers niet automatisch in staat zijn om het belang van in nederlandse zenders te installeren maar het is haar gelukt dit geval de televisielessen in te zien de docent vervult hier het overgrote deel van de deelnemers kijkt thuis ter voorbe in een belangrijke rol suggesties reiding op de les in de klas een aantal van hen kijkt zelfs de docent suggereert regelmatig dat de deelnemers zo meerdere keren per week ook zijn er deelnemers die dank vaak mogelijk naar het jeugdjournaal kijken naarmate ze zij de stimulering van de docenten met hun kinderen naar meer naar het jeugdjournaal kijken zullen ze steeds meer het jeugdjournaal kijken zelf gaan begrijpen ze hebben de uitleg van hun docent dat het kijken naar de televisie soms verrassende reacties dan steeds minder nodig van de deelnemers oplevert bewijzen deze opmerkingen door elke les te noteren of de deelnemers naar het mijn buurvrouw zegt al jaren schatjes tegen mijn kinde jeugdjournaal hebben gekeken worden zij zich bewust van ren nu pas weet ik wat het betekent ik heb dat nooit gewe hun kijkgedrag ten dit overzicht hoe vaak kijkt de deelnemer naar het na een uitzending over gezonde voeding reageerde een cur jeugdjournaal is goed te gebruiken als de docent na twee sist als volgt ik dacht patat is gezond want alle maanden samen met de deelnemers het blad hoeveel pro nederlanders eten patat j e k r a n t n d e k las de pot met gouden munten is een bewerking van het verhaal de deugd wordt beloond uit punjab india oorspronkelijk handelt het verhaal over twee broers de een is heel ijverig en gierig de andere lui de luie broer laat alles aan het lot over die visie wordt in dit verhaal beloond het verhaal van deze aflevering is door de auteur maria van donkelaar in haar klas behandeld ik werkte daarbij in drie stappen na het lezen van het verhaal behandelde ik eerst een aantal sleutelwoorden bij dit verhaal was dat in de eerste plaats het woord lui maar ook de woorden schoorsteen en wesp waren maar vaag bekend na het bespreken van deze woorden heb ik het verhaal nog een keer gelezen en daarna begripsvragen gesteld hoe wat waarom vervolgens heb ik het verhaal twee lessen later nog een keer gelezen maar eerst heb ik gevraagd of iemand nog wist waarover het verhaal ging sommige cursisten konden een korte samenvatting geven na lezing van het verhaal heb ik ook aan minder goede cursisten gevraagd een samenvat ting te geven maria van donkelaar roc zadkine rotterdam alf a nieuws nummer 4 december 2003 9