LESLLA 2010: leren van andere landen

Publicatie datum: 2010-01-01
Collectie: 13
Volume: 13
Nummer: 4
Pagina’s: 23-24
an over de grens leslla 2010 leren van andere landen de jaarlijkse leslla conferentie over 4low educated second language and literacy acquisition vond dit jaar plaats van 26 tlm 28 augustus in keulen ook nu weer kwamen deskundigen vanuit beleid praktijk en onderzoek bij elkaar om hun nieuwste ervaringen en bevindingen op dit terrein te delen alfa nieuws was erbij hier een greep uit wat er zoal aan bod kwam danielle boon i universiteit van tilburg de deelnemers aan de jaarlijkse en schrijven hierbij willen zij graag alles te maken met de wijze waarop leslla conferentie zijn afkomstig uit aandacht voor hun eigen taal vaak bezitsconstructies en de volgorde in de heel verschillende landen maar hebben spaans het belang van het betrekken zin doorgaans in de eigen eerste taal in ieder geval een overeenkomst van de eigen taal bij het leerproces in de worden uitgedrukt de wens om voor laagopgeleide tweede taal wordt erkend in de praktijk volwassenen optimaal tweedetaal en maar niet in het beleid regeringsgeld schrijven door en voor leslla alfabetiseringsonderwijs te realiseren mag in de vs niet ingezet worden cursisten de conferentie werd geopend met voor tweetalig onderwijs hierdoor een andere presentatie uit nederland een presentatie van een voorbeeld van worden de termen tweetalig en ging in op aanvankelijk schrijven door alfabetiseringsonderwijs in duitsland tweetaligheid bilingual en bilingualism kinderen en volwassen leerders jeanne in gaststad keulen om precies te zijn fanatiek vermeden in projectnamen kurvers lichtte de verschillende fasen via dia s en een film werd ingezoomd en toelichtingen tegelijkertijd wordt toe die zij kunnen doorlopen wanneer op een groep van zeven vrouwen er in de praktijk wel degelijk aandacht ze leren schrijven bij kinderen zie je tussen de dertig en zestig jaar uit besteed aan de eerste taal van de bijvoorbeeld de volgende ontwikkeling afghanistan marokko en irak die leerders op hun eigen verzoek dan wel eerst is er alleen graphic action wat later leerden lezen en schrijven in het duits op initiatief van docenten die het belang kun je in het geschrevene richting interessant vanwege de verschillende ervan inzien ontwaren directionaliteit en daarna werkvormen die getoond werden veel ook vanuit nederland was er aandacht lineariteit vervolgens ontstaat er afwisseling en tpr maar ook veel te voor de rol van de eerste taal bij het variatie in de gemaakte tekens en veel grammatica volgens menigeen leren van een tweede taal ineke van nog later is er sprake van herkenbare in de zaal ook interessant vanwege de craats beschreef hoe cursisten patronen op zeker moment zullen de samenwerking tussen praktijk en met enerzijds turks en anderzijds leerders de klank tekenkoppeling onderzoek het onderwijs aan deze marokkaans arabisch als eerste doorgronden vanaf dan zullen zij groep wordt intensief gevolgd door een taal verschillende voorkeuren aan verschillende spellingstadia doorlopen groepje onderzoekers dat evalueert en de dag leggen bij het vormen van waaronder die van invented spelling verbeteringen bedenkt bezitsconstructies in het nederlands in de lezing werden schrijfproducten en bij de volgorde in de hoofdzin uit de verschillende fasen getoond en belang van de eerste taal sprekers van het turks zullen in het besproken aan de kenmerken van vanuit new york kwam een bijdrage nederlands bijvoorbeeld eerder kiezen die producten kon je ongeveer zien over het belang van het gebruik van en voor hassan s auto en hassan auto in welke fase leerders zich bevinden instructie in de eerste taal bij het leren maken sprekers van het marokkaans ook werd ingegaan op de verschillen van een tweede taal veel cursisten arabisch kiezen eerder voor de auto tussen volwassenen en kinderen in het uit latijns amerika wonen in de vs van hassan en hassan maken auto proces van leren schrijven zie over dit en leren daar engels spreken lezen die keuzes en voorkeuren hebben onderwerp ook jeanne kurvers artikel alfa nieuws nummer 4 november 2010 23 a n o v e r o e g r e n s oegate beginnende schrijvers in het sparkfamilies org werden gebruikt voor als op hun per e mail ofblackboard nederlands als tweede taal in alfa eenvoudige leesboekjes over natuur ingediende vragen snel en concreet nieuws van september 2010 en milieu de boekjes werden in kleur antwoord kwam door vragen en een internationaal gedeeld probleem in gedrukt en verkocht bij de plaatselijke antwoorden zichtbaar te maken voor de leslla iespraktijk is het ontbreken boekhandel op de lokale boekenmarkt de medecursisten via blackboard kon van voldoende leesmateriaal voor de vonden deze boekjes natuurlijk gretig men veel van elkaar leren laaggeletterde leerders uit drie landen aftrek onder ouders en kinderen die een andere bijdrage uit de vs ging over kwamen bijdragen over de ervaringen mee op pad waren geweest zeker studiecirkels voor docenten werkzaam opgedaan met het schrijven van als ze zichzelf ook nog in de boekjes in het leslla veld in een drietal geschikte en leuke boekjes voor deze terugvonden maandelijkse studiebijeenkomsten doelgroep in groot brittannie ging richten zij zich elke keer op een een groep universiteitsstudenten aan deskundigheidsbevordering ander onderwerp wat weten we uit de slag ze onderzochten aan wat voor ruim aandacht was er ook dit jaar voor onderzoek over beginnend lezen hoe soort boeken behoefte was en leverden opleiding van docenten werkzaam in de kunnen we onze beginnende lezers uiteindelijk een hele serie op zie ook leslla sector veel valt er bijvoorbeeld het beste instrueren en ondersteunen het artikel schrijven voor lezers elders te leren van video opnames gemaakt gelet op de verschillende fasen in in dit nummer in canada ging men in de klas bleek uit een bijdrage uit hun leerproces hoe zorgen we voor op een andere manier te werk hier duitsland het kan heel verhelderend relevante leestaken voor in de klas hoe ontwikkelden alfabetiseringsdocenten zijn jezelf en anderen aan het werk gaan we daarbij om met individuele 4s verhalen voor hun cursisten op zien tijdens de les en zo te bekijken verschillen in een groep voorafgaand negen verschillende niveaus losjes wat er goed gaat en wat beter kan in aan elke bijeenkomst lezen de gebaseerd op de drie fasen in het de interactie met cursisten hoe pik je deelnemers steeds een paar artikelen canadese raamwerk voor geletterdheid signalen van cursisten beter op hoe over het in geplande onderwerp en in engels als tweede taal een boeiend stem je de les inhoud meer af op hun beantwoorden zij discussievragen die proces dat heel nuttig leesmateriaal voor leerbehoeften zaken waar menig ze van tevoren uitgereikt krijgen in cursisten opleverde jammer alleen docent extra advies bij kan gebruiken de derde bijeenkomst neemt iedere dat deze verhalen volgens sommigen vanuit de vs kwam een bijdrage docent leesmaterialen mee waarmee wat saai waren het drama element over ervaringen opgedaan met goede ervaringen zijn opgedaan in de ontbrak hier en daar best moeilijk online cursussen voor docenten eigen klas studeren via deze cirkels om makkelijk te schrijven en het ook zij leren vanuit huis via internet en is minder intensief dan cursussen nog leuk spannend en motiverend te passen de nieuw opgedane kennis en volgen een mooie manier van maken blijkt steeds maar weer vaardigheden toe in hun eigen lessen deskundigheidsbevordering die goed in de verenigde staten kwamen cruciaal bij dit soort cursussen is valt te combineren met een drukke heel mooie boekjes voort uit een een trouw online aanwezige coach baan family literacy project waarbij docenten raakten heel gemotiveerd kinderen en vaak laaggeletterde meer lezen ouders samen de natuur in sparkjamilies verkennen samen de natuur op de leslla website leslla org trokken volwassenenonderwijs zijn de presentaties van de conferentie en scholen organiseerden samen in keulen en die van vorige deze family learning family jun conferenties terug te vinden dagen ervaringen in de natuur de website is sinds kort ook gedeeltelijk dienden als basis voor milieueducatie in het nederlands beschikbaar de gekoppeld aan ontwikkeling van site bevat verder allerlei materialen geletterdheid en rekenvaardigheid artikelen en links die interessant een prachtcombinatie bleek de kunnen zijn voor iedereen die werkt foto s van vaders of moeders die met laagopgeleide tweedetaal enjof met hun kinderen kanoen vissen alfacursisten neem een kijkje er valt vangen planten herkennen en altijd te leren van collega s in andere insecten bewonderen zie de website landen 13 alf a nieuws nummer 4 november 2010