Uit onderzoek blijkt dat er drie basisprocessen centraal staan tijdens het schrijfproces. Naast de planning en revisie is ook het genereren van teksten van essentieel belang wanneer leerlingen een tekst…
Lees verder
Onderwerp: Schrijfvaardigheid
Het combineren van zinnen
Het combineren van zinnen (‘sentence combining’ in de Engelstalige onderzoeksliteratuur) is een instructievorm waarbij leerlingen geleerd wordt om meer complexe en geavanceerde zinnen te construeren; hierbij worden oefeningen gebruikt waarin…
Lees verder
Schrijfonderwijsprogramma Leren schrijven met peer response
In 1993 publiceerde de SLO Schrijven leren, een leergang schrijven van teksten in de basisschool (Hoogeveen, 1993). De leergang bevatte geen uitgewerkte lessen of lesmateriaal, maar bestond uit een didactisch…
Lees verder
Strategie-instructie volgens Beter Schrijven
Beter Schrijven is een schrijfprogramma voor groep 6 tot en met 8 van het basisonderwijs/ De methode maakt deel uit van Nieuwsbegrip dat online wekelijks lessen begrijpend lezen en rekenen…
Lees verder
Strategie-instructie volgens Tekster
Schrijftandem. Een programma schrijfonderwijs voor groep 7 en 8.
Heel wat leerlingen worstelen aan het eind van het primair onderwijs met het schrijven van teksten. De didactische schrijfmethode Schrijftandem werd ontwikkeld voor leerlingen uit groep 7 en 8 (5de…
Lees verder
Expliciete instructie van schrijfstrategieën (Bovenbouw basisonderwijs)
De didactiek wordt eerst algemeen beschreven. Daarna volgt een toelichting aan de hand van een exemplarisch voorbeeld. In deze toelichting wordt er stilgestaan bij de doelstellingen waarbij een koppeling wordt…
Lees verder
Schrijfonderwijsprogramma op basis van Peer Feedback in het voortgezet onderwijs
Dit onderdeel van het Handboek Didactiek Nederlands bevat de vier series lessen uitgevoerd in havo en vwo 3, en de dissertatie die verslag doet van het effect van de lessen.…
Lees verder
Schrijfonderwijsprogramma Taalonderwijs in Ontwikkeling (TiO)
TiO-schrijven is een digitaal ondersteund schrijfprogramma voor leerlingen vanaf groep 8 van het basisonderwijs, ontwikkeld door Bok (1998; 2012). TiO staat voor Taalonderwijs in Ontwikkeling. Het programma wordt niet alleen…
Lees verder
Onderwijs in schrijfstrategieën
In dit hoofdstuk beschrijven Braaksma en Janssen de leerstof en didactiek van effectief gebleken onderwijsprogramma’s in strategieonderwijs in de Verenigde Staten van America. Plannen, structureren, formuleren en reviseren zijn belangrijke…
Lees verder