De toets bestaat uit een schriftelijk (80%) en een mondeling deel (20%). In het schriftelijke deel schrijft de leerling een beschouwing waarin een thema van twee gelezen boeken naar voren…
Lees verder
Bijdrages in Publicaties
Resultaatverbeteringstoets College H havo
De toets bestaat uit twee onderdelen: A. Mondelinge taalvaardigheid: de leerling wordt gevraagd een filmpje op te sturen naar de docenten. In dat filmpje draagt de leerling een gedicht of…
Lees verder
Resultaatverbeteringstoets Minkema College vwo
Leerlingen schrijven een beschouwing over de vraag of het schoolvak Nederlands veranderd moet worden en als dit zo is: hoe dan. Hiervoor krijgen zij een bronnenmap aangereikt, waaruit drie bronnen…
Lees verder
Resultaatverbeteringstoets College G havo
De toets bestaat uit twee delen A: Een leesvaardigheidstoets (tekst met vragen); Twee teksten: Gij zult lezen! Maar waarom eigenlijk (2018), Studenten die Tolstoj lezen (2018), beide uit NRC. Zowel…
Lees verder
Resultaatverbeteringstoets Mendelcollege
Het thema van deze toets is de waarde van literatuur. Centraal staat het schrijven van een betoog (alleen het middenstuk), dat voorbereid wordt met een tekst met vragen, en ander…
Lees verder
Resultaatverbeteringstoets College E
De toets bestaat uit drie taken: verhaalanalyse, schrijfvaardigheid en spreekvaardigheid. Bij de verhaalanalyse leest de leerling het verhaal ‘Bomen’ van Marga Minco en beantwoordt daarover acht open vragen. Voor schrijfvaardigheid…
Lees verder