Schrijfstijl, een lessenserie voor schrijfstijl en formuleren voor klas 3 en 4 havo/vwo

Acht vernieuwende lessen over schrijfstijl, waarin leerlingen inductief kennismaken met tien schrijfstijlstrategieën. Leerlingen leren bewust werken met de strategieën en ze leren de effecten van deze stijlstrategieën kennen. Meelezer 1…
Lees verder

Wie schrijft die blijft… Afstemmen. Methode voor een betere beoordelaarsafstemming in één lesuur

In dit artikel wordt een nieuw ontwikkelde beoordelaarstraining gepresenteerd voor het bereiken van overeenstemming binnen de sectie Nederlands over het beoordelen van schrijfopdrachten. Deze training bestaat uit een handzaam stappenplan…
Lees verder

Literatuur leren lezen in dialoog. Lessen geïnspireerd op het werk van Tanja Janssen

Auteur: Helge Bonset; Gert Rijlaarsdam; Martine Braaksma; Frank van Dixhoorn;Phuong Nam T. Nguyen; Joop van der Kuip; Helen Lehndorf; Irene Pieper; Frank Hakemulder; Paul de Maat; Marloes Schrijvers; Martijn Koek; Anouk ten Peze; Anne Toorenaar; Marrit van de Guchte; Chelsea O’Brien; Liselore van Ockenburg; Suzanne Adema; Suzanne Luger; Lieke Holdinga; Edith Alkema; Carla van Boxtel; Jannet van Drie; Daphne van Weijen
Dit boek bevat 19 verhalen voorzien van een lesopzet. Voor docenten Nederlands, maar ook voor docenten Duits, Engels, Klassieke Talen, Geschiedenis, Wetenschapsoriëntatie. Collega’s en promovendi van Tanja Janssen zochten geschikte…
Lees verder

Leesmotivatie: toelichting op kennisclip

Deze kennisclip werd ontwikkeld in het kader van het project Na Pisa de Lente (2020-2022), een initiatief van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands (WODN) van de vereniging Levende Talen Nederlands, in samenwerking met SLO. Het project is gefinancierd door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Deze toelichting hoort

Lees verder

Toetsen van tekstbegrip: toelichting op kennisclip

Deze kennisclip werd ontwikkeld in het kader van het project Na Pisa de Lente (2020-2022), een initiatief van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands (WODN) van de vereniging Levende Talen Nederlands, in samenwerking met SLO. Het project is gefinancierd door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Deze toelichting hoort

Lees verder