Meertaligheid in de klas

Publicatie datum: 2021-11-21 Auteurs: Klaske Elving Termen: educatieve beroepen Thema: Taal leren gebruiken in contextrijke situaties Collectie: Havo 4 en 5 Documenten Scenario havo Educatieve beroepen: Meertaligheid

Lees verder

Beroepsorientatie via journalistieke technieken

Publicatie datum: 2021-11-21 Auteurs: Maurice Dumont Termen: Interview als tekst, Interviewen als techniek, Journalistiek Thema: Taal leren gebruiken in contextrijke situaties Collectie: Havo 4 en 5 Documenten Scenario havo en lesmateriaal: journalistieke technieken t.b.v. beroepsorientatie

Lees verder

Het Schrijflab – een lessenserie creatief schrijven

Deze lessenreeks wil leerlingen leren divergent te denken. Leerlingen schrijven elke les een korte tekst. Telkens komt er een ander aspect van het schrijven van korte verhalen aan de orde en oefenen leerlingen het divergente denken. De lessen zijn op haalbaarheid en effectiviteit getoetst. De artikelen daarover zijn ingediend, zodra die beschikbaar komen voegen we…

Lees verder

Schrijfonderwijsprogramma Leren schrijven met peer response

In 1993 publiceerde de SLO Schrijven leren, een leergang schrijven van teksten in de basisschool (Hoogeveen, 1993). De leergang bevatte geen uitgewerkte lessen of lesmateriaal, maar bestond uit een didactisch kader en instructies voor leerkrachten voor het zelf ontwerpen van schrijflessen. Het didactische model omvatte vijf fasen: 1) oriĆ«ntatie op de schrijftaak, 2) schrijfopdracht, 3)…

Lees verder

Strategie-instructie volgens Beter Schrijven

Beter Schrijven is een schrijfprogramma voor groep 6 tot en met 8 van het basisonderwijs/ De methode maakt deel uit van Nieuwsbegrip dat online wekelijks lessen begrijpend lezen en rekenen aanbiedt die gebaseerd zijn op het actuele nieuws (https://www.nieuwsbegrip.nl/). De schrijflessen verschijnen om de week en sluiten aan bij het actuele nieuwsonderwerp dat in de…

Lees verder