Het Schrijflab – een lessenserie creatief schrijven

Deze lessenreeks wil leerlingen leren divergent te denken. Leerlingen schrijven elke les een korte tekst. Telkens komt er een ander aspect van het schrijven van korte verhalen aan de orde en oefenen leerlingen het divergente denken. De lessen zijn op haalbaarheid en effectiviteit getoetst. De artikelen daarover zijn ingediend, zodra die beschikbaar komen voegen we…

Lees verder

Schrijftandem. Een programma schrijfonderwijs voor groep 7 en 8.

Heel wat leerlingen worstelen aan het eind van het primair onderwijs met het schrijven van teksten. De didactische schrijfmethode Schrijftandem werd ontwikkeld voor leerlingen uit groep 7 en 8 (5de en 6de leerjaar in het Vlaamse lager onderwijs) op basis van recente internationale onderzoeksbevindingen omtrent effectieve schrijfdidactieken. De schrijfmethode is dan ook gebaseerd op twee…

Lees verder

Strategie-instructie volgens Beter Schrijven

Beter Schrijven is een schrijfprogramma voor groep 6 tot en met 8 van het basisonderwijs/ De methode maakt deel uit van Nieuwsbegrip dat online wekelijks lessen begrijpend lezen en rekenen aanbiedt die gebaseerd zijn op het actuele nieuws (https://www.nieuwsbegrip.nl/). De schrijflessen verschijnen om de week en sluiten aan bij het actuele nieuwsonderwerp dat in de…

Lees verder

Schrijfonderwijs gericht op productgerichte doelstellingen

Een didactiek die productgerichte doelstellingen vooropstelt, kan een antwoord bieden op de oppervlakkige revisiegewoontes van leerlingen. In productgerichte doelendidactiek krijgen de leerlingen één of meer concrete doelen voorgeschoteld waaraan hun schrijfproduct moet voldoen. Deze doelen kunnen naargelang de situatie sterk variëren. De doelen kunnen bijvoorbeeld gericht zijn op het integreren van specifieke structuurelementen of de…

Lees verder

Het combineren van zinnen

Het combineren van zinnen (‘sentence combining’ in de Engelstalige onderzoeksliteratuur) is een instructievorm waarbij leerlingen geleerd wordt om meer complexe en geavanceerde zinnen te construeren; hierbij worden oefeningen gebruikt waarin twee of meer ‘basiszinnen’ gecombineerd worden tot een enkele zin. Deze instructievorm wordt veelvuldig toegepast en onderzocht in het basisonderwijs.

Lees verder

Zinsconstructie

Uit onderzoek blijkt dat er drie basisprocessen centraal staan tijdens het schrijfproces. Naast de planning en revisie is ook het genereren van teksten van essentieel belang wanneer leerlingen een tekst willen schrijven. Tekstgeneratie is gericht op het vertalen van ideeën in talige representaties (vb. grammaticaal correcte zinnen). Het genereren van tekst is een complexe activiteit,…

Lees verder

Schrijfonderwijsprogramma Leren schrijven met peer response

In 1993 publiceerde de SLO Schrijven leren, een leergang schrijven van teksten in de basisschool (Hoogeveen, 1993). De leergang bevatte geen uitgewerkte lessen of lesmateriaal, maar bestond uit een didactisch kader en instructies voor leerkrachten voor het zelf ontwerpen van schrijflessen. Het didactische model omvatte vijf fasen: 1) oriëntatie op de schrijftaak, 2) schrijfopdracht, 3)…

Lees verder