Publicatie datum: 2021-11-21 Auteurs: Ilse de Vaan Thema: Taal leren gebruiken in contextrijke situaties Collectie: VMBO 3-4 Documenten Scenario vmbo Communicatieplan evenement
Lees verderArchieven: Publicaties
Leren een ontwerp overzichtelijk en aantrekkelijk te presenteren: chunking
Publicatie datum: 2021-11-21 Auteurs: Jan Willem van der Weij Termen: Presenteren Thema: Taal leren gebruiken in contextrijke situaties Collectie: Havo 4 en 5 Documenten Scenario havo: effectief presenterne via ‘chunking’
Lees verderHet Schrijflab – een lessenserie creatief schrijven
Deze lessenreeks wil leerlingen leren divergent te denken. Leerlingen schrijven elke les een korte tekst. Telkens komt er een ander aspect van het schrijven van korte verhalen aan de orde en oefenen leerlingen het divergente denken. De lessen zijn op haalbaarheid en effectiviteit getoetst. De artikelen daarover zijn ingediend, zodra die beschikbaar komen voegen we…
Lees verderSchrijftandem. Een programma schrijfonderwijs voor groep 7 en 8.
Heel wat leerlingen worstelen aan het eind van het primair onderwijs met het schrijven van teksten. De didactische schrijfmethode Schrijftandem werd ontwikkeld voor leerlingen uit groep 7 en 8 (5de en 6de leerjaar in het Vlaamse lager onderwijs) op basis van recente internationale onderzoeksbevindingen omtrent effectieve schrijfdidactieken. De schrijfmethode is dan ook gebaseerd op twee…
Lees verderStrategie-instructie volgens Beter Schrijven
Beter Schrijven is een schrijfprogramma voor groep 6 tot en met 8 van het basisonderwijs/ De methode maakt deel uit van Nieuwsbegrip dat online wekelijks lessen begrijpend lezen en rekenen aanbiedt die gebaseerd zijn op het actuele nieuws (https://www.nieuwsbegrip.nl/). De schrijflessen verschijnen om de week en sluiten aan bij het actuele nieuwsonderwerp dat in de…
Lees verderSchrijfonderwijs gericht op productgerichte doelstellingen
Een didactiek die productgerichte doelstellingen vooropstelt, kan een antwoord bieden op de oppervlakkige revisiegewoontes van leerlingen. In productgerichte doelendidactiek krijgen de leerlingen één of meer concrete doelen voorgeschoteld waaraan hun schrijfproduct moet voldoen. Deze doelen kunnen naargelang de situatie sterk variëren. De doelen kunnen bijvoorbeeld gericht zijn op het integreren van specifieke structuurelementen of de…
Lees verderHet combineren van zinnen
Het combineren van zinnen (‘sentence combining’ in de Engelstalige onderzoeksliteratuur) is een instructievorm waarbij leerlingen geleerd wordt om meer complexe en geavanceerde zinnen te construeren; hierbij worden oefeningen gebruikt waarin twee of meer ‘basiszinnen’ gecombineerd worden tot een enkele zin. Deze instructievorm wordt veelvuldig toegepast en onderzocht in het basisonderwijs.
Lees verderStrategie-instructie volgens Tekster
Publicatie datum: 2021-10-19 Auteurs: Tanja Janssen, Daphne van Weijen Termen: Strategieonderwijs Onderwerp: Schrijfvaardigheid Collectie: Groep 7 en 8 basisonderwijs Documenten Dissertatie Bouwer & Koster Strategieinstructie volgens Tekster
Lees verderZinsconstructie
Uit onderzoek blijkt dat er drie basisprocessen centraal staan tijdens het schrijfproces. Naast de planning en revisie is ook het genereren van teksten van essentieel belang wanneer leerlingen een tekst willen schrijven. Tekstgeneratie is gericht op het vertalen van ideeën in talige representaties (vb. grammaticaal correcte zinnen). Het genereren van tekst is een complexe activiteit,…
Lees verderSchrijfonderwijsprogramma Leren schrijven met peer response
In 1993 publiceerde de SLO Schrijven leren, een leergang schrijven van teksten in de basisschool (Hoogeveen, 1993). De leergang bevatte geen uitgewerkte lessen of lesmateriaal, maar bestond uit een didactisch kader en instructies voor leerkrachten voor het zelf ontwerpen van schrijflessen. Het didactische model omvatte vijf fasen: 1) oriëntatie op de schrijftaak, 2) schrijfopdracht, 3)…
Lees verder