Resultaatverbeteringstoets Amadeus Lyceum Vleuten havo

Toets m.b.t het oeuvre van Marga Minco, in het bijzonder over Het bittere kruid en De val, literaire begrippen, leesvaardigheid, schrijfvaardigheid en argumentatie. De leerlingen hebben twee werken van Margo Minco gelezen als voorbereiding. A: Leerlingen lezen vier fragmenten uit de voorbereide boeken. Bij elk fragment worden circa vier vragen gesteld (1-17). De vraagvormen variëren…

Lees verder

Resultaatverbeteringstoets Bonifatiuscollege vwo

A. Werkwoordspelling en stijl (20%); B (40%): Poëzieanalyse. 18 analysevragen bij een gedicht. Veelal herkennen van literair begrip of procedé. Twee gesloten interpretatievragen. C (40%): Schrijfvaardigheid. Betoogopdracht naar aanleiding van twee literaire werken waarin één van twee mogelijke thema’s moet worden verdedigd. Onderscheidend. Het sterkste van deze toets is de essayopdracht waarbij leerlingen een betoog…

Lees verder

Resultaatverbeteringstoets Candea College vwo

Vier onderdelen: lezen, schrijven, argumentatie en literatuur. Onder het kopje stofomschrijving is verwoord welke stof getoetst wordt en welk voorbereidingen leerlingen moeten treffen om de toets te kunnen maken. Vooraf dienen zij het boek Oeroeg te hebben gelezen en eventueel secundaire literatuur (dat is vrij). Het betoog dat de leerlingen schrijven gaat over twee recente…

Lees verder

Resultaatverbeteringstoets College B havo

De toets bestaat uit twee onderdelen: A: het schrijven van een betoog of beschouwing over literatuur waarbij de leerling gebruik maakt van aangereikte bronnen over literatuur; B: een mondeling waar de spreekvaardigheid en de gelezen literatuur worden getoetst. In het mondeling komt inhoud van het eerste deel van de toets aan de orde. Onderscheidend: 1.…

Lees verder

Resultaatverbeteringstoets College C vwo

De toets omvat in een A-deel de domeinen lezen + argumentatieve vaardigheden (20%) en in een B-deel schrijven + argumentatieve vaardigheden + en literatuur (80%) Onderscheidend: De schrijfopdracht (B) over lezen door jongeren / literatuuronderwijs / de betekenis van literatuur voor jongeren, voorbereid door zeer goed gekozen teksten over het nut van literatuuronderwijs, en gelezen…

Lees verder

Resultaatverbeteringstoets College D

Het schriftelijk gedeelte is een betoog schrijven en daarnaast is een mondelinge presentatie. Drie onderdelen worden gewogen: betoog 40%, de presentatie 20% en de beheersing van de oude en moderne letterkunde 40%. Leerlingen moeten aan de hand van een stelling hun gelezen boeken voor Moderne Letterkunde verwoorden: “Er zitten duidelijke niveauverschillen tussen de door mij…

Lees verder

Resultaatverbeteringstoets College E

De toets bestaat uit drie taken: verhaalanalyse, schrijfvaardigheid en spreekvaardigheid. Bij de verhaalanalyse leest de leerling het verhaal ‘Bomen’ van Marga Minco en beantwoordt daarover acht open vragen. Voor schrijfvaardigheid leest de leerling drie teksten en schrijft een gedocumenteerde tekst aan de hand van de bronnen. Voor spreekvaardigheid houdt de leerling een betoog/speech naar aanleiding…

Lees verder

Resultaatverbeteringstoets College G havo

De toets bestaat uit twee delen A: Een leesvaardigheidstoets (tekst met vragen); Twee teksten: Gij zult lezen! Maar waarom eigenlijk (2018), Studenten die Tolstoj lezen (2018), beide uit NRC. Zowel gesloten als open vragen, daarnaast worden er vijf overkoepelende vragen gesteld; B: Een schrijfvaardigheidstoets. De leerling schrijft naar keuze een betogende of beschouwende tekst van…

Lees verder

Resultaatverbeteringstoets College H havo

De toets bestaat uit twee onderdelen: A. Mondelinge taalvaardigheid: de leerling wordt gevraagd een filmpje op te sturen naar de docenten. In dat filmpje draagt de leerling een gedicht of een bladzijde uit een roman voor en analyseert hij dit werk aan de hand van een aantal opgegeven elementen. Ook plaatst de leerling het literaire…

Lees verder

Resultaatverbeteringstoets College I vwo

Deel 1: Mondelinge taalvaardigheid en literatuur: Leerlingen leveren een filmpje in van 10 minuten, maar voorbereidingstijd moet veel meer zijn; niet aangeduid/geschat). Weging: Mondelinge vaardigheid 20%, literatuur 20%. De inhoud van de presentatie is compleet voorgeschreven. Deel 2: lees- en schrijfvaardigheid. Schrijf een beschouwing (150 minuten). Weging: Beschouwing: 50%, spelling 10%). Er zijn vijf korte…

Lees verder