Meertaligheid in de klas

Publicatie datum: 2021-11-21 Auteurs: Klaske Elving Termen: educatieve beroepen Thema: Taal leren gebruiken in contextrijke situaties Collectie: Havo 4 en 5 Documenten Scenario havo Educatieve beroepen: Meertaligheid

Lees verder

Op weg naar een praktisch schoolexamen schrijfvaardigheid

In dit artikel doen twee docenten Nederlands verslag van hun zoektocht naar een praktisch examen voor schrijfvaardigheid op hun eigen school. Ze beschrijven het ontwikkelproces van dit vernieuwde praktijkexamen voor schrijven waarbij meer aandacht is voor het onderliggende schrijfproces. Ook delen ze hun eerste resultaten van de implementatie in de bovenbouw havo. Op basis van…

Lees verder

Meer beoordelaars per geschreven tekst

Bij het beoordelen van schrijfproducten is de betrouwbaarheid van de beoordeling een probleem. Uit onderzoek door Bouwer en Koster (2016, p.79) is duidelijk gebleken dat het vergroten van het aantal beoordelaars de betrouwbaarheid van de beoordeling verbetert. De vraag is hoe dat in de praktijk vormgegeven kan worden, zonder dat de werkdruk onevenredig veel groter…

Lees verder

Geïntegreerd lezen en schrijven in het schoolexamen. Interview met Annerieke Dijkstra en Marlou Lutkemeijer (Veenlanden College), deelnemers aan het project schoolexamen schrijven.

In dit interview vertellen twee docenten waarom ze een geïntegreerd lees- en schrijfschoolexamen wilden afnemen en hoe ze gezocht hebben naar een goede manier om dat voor elkaar te krijgen. In het interview beschrijven ze de opdracht die ze maakten en wat de leerlingen ervan vonden. Bij het interviewverslag is ook de opdracht in een…

Lees verder

Wie schrijft die blijft… Afstemmen. Methode voor een betere beoordelaarsafstemming in één lesuur

In dit artikel wordt een nieuw ontwikkelde beoordelaarstraining gepresenteerd voor het bereiken van overeenstemming binnen de sectie Nederlands over het beoordelen van schrijfopdrachten. Deze training bestaat uit een handzaam stappenplan voor vier gestructureerde gespreksrondes en bevat voorbeeldteksten en hulpkaartjes. De training is zo ontworpen dat al na 50 minuten duidelijk wordt wat men in de…

Lees verder