Op zoek naar een praktijkexamen Nederlands; startpunt

Wat als schrijven niet meer in een afgebakende zitting wordt getoetst, maar in een langere periode met meer aandacht voor het proces? Hoe zou het examen er dan uit zien? In deze bijdrage verkent Margot van Houwelingen, docente Nederlands, de mogelijkheden van een praktisch examen voor schrijfvaardigheid. Inspiratie hiervoor doet ze op bij het vak…

Lees verder

Samen vergelijken en beoordelen van schrijfopdrachten

In dit artikel beschrijven docenten van drie verschillende scholen hun ervaringen met het beoordelen van teksten door middel van paarsgewijs vergelijken in het digitale programma Comproved. Ze laten zien hoe de kwaliteit van deze holistische en comparatieve aanpak niet onder doet voor een meer traditionele manier van beoordelen met rubrics. Ook demonstreren ze hoe je…

Lees verder

Geïntegreerde lees- en schrijfvaardigheidsopdrachten met gebruikmaking van de standaardgeschilpunten: een verkenning

In deze bijdrage beschrijft Yke Schotanus zijn zoektocht naar een betere integratie van lees- en schrijfvaardigheidsopdrachten voor het schoolexamen Nederlands. Met geïntegreerde opdrachten kan op een betrouwbare manier zowel de leesvaardigheid als schrijfvaardigheid worden getoetst. Het artikel bevat drie opdrachten met voorbeelduitwerkingen, die zijn ontwikkeld rond standaardgeschilpunten. Hierbij moeten leerlingen zowel hun lees- als schrijfvaardigheid…

Lees verder

Op naar een beter schoolexamen schrijfvaardigheid

Schrijfvaardigheid is een belangrijk domein binnen het vak Nederlands en daarbij hoort ook een weldoordacht examenprogramma dat het schrijfniveau van leerlingen aan het einde van het voortgezet onderwijs goed in kaart brengt. Zo’n 40 docenten Nederlands van 20 scholen verspreid door heel Nederland presenteren hier hoe ze hun schoolexamen schrijfvaardigheid in het afgelopen schooljaar hebben…

Lees verder

Resultaatverbeteringstoets Thomas a Kempis vwo

De toets: A. Literatuurgeschiedenis (30%): een schriftelijke toets waarin leerlingen zes open vragen moeten beantwoorden (leg uit, beredeneer, met verwijzing naar de tekst), over Verlichting, Romantiek en Naturalisme, de laatste twee stromingen aan de hand van een gedicht en een tekstpassage die de kandidaat aangeleverd krijgt. B. Schrijfvaardigheid (50%): Leerlingen krijgen de keuze uit twee…

Lees verder

Resultaatverbeteringstoets Farelcollege Ridderkerk havo

Schrijfvaardigheid: een beschouwende tekst van 600-700 woorden schrijven over de twee boeken De held en Het gouden ei, in de vorm van een e-mail aan een leeftijdsgenoot. De leerling kan gebruik maken van recensies als bronnenmateriaal. Gebruik van een woordenboek en van spelling- en grammaticacontrole is toegestaan, het gebruik van internet niet. Spreekvaardigheid: betogende presentatie…

Lees verder

Resultaatsverbeteringstoets Groen van Prinstererlyceum vwo

Twee teksten met vragen over argumentatie, interpretatie. De inhoud van de teksten kan van dienst zijn bij het te schrijven betoog. Betoog: Schrijf een betoog over het verplichte lezen voor de lijst waarin je duidelijk maakt wat je vindt van het (verplicht) lezen van klassieke werken. Je hebt er zelf een aantal op je leeslijst…

Lees verder

Resultaatverbeteringstoets Stedelijk Gymnasium Breda

In de toets komen schrijfvaardigheid en spreekvaardigheid aan de orde over literatuur. Leerlingen schrijven een beschouwing met het boek De verdronkene van Margriet de Moor als uitgangspunt. Daarna verzorgen zij een betogende presentatie over de stelling ´Literatuur helpt jongeren bij hun persoonlijke ontwikkeling´. Hiertoe nemen leerlingen secundaire literatuur bij de gelezen werken door. Onderscheidend: (1)…

Lees verder