Literatuur leren lezen in dialoog: lezersvragen als hulpmiddel bij het leren interpreteren van korte verhalen

Hoe stimuleer je leerlingen in het literatuuronderwijs om een reflecterende leeshouding aan te nemen en literaire teksten diepgaander te verwerken? In dit boekje presenteer ik een didactische aanpak, gebaseerd op het principe van ‘dialogisch leren’. De methode omvat twee stappen: de dialoog met de tekst, waarbij de leerling zichzelf vragen stelt tijden het lezen, en…

Lees verder

Literatuur leren lezen in dialoog. Lessen geïnspireerd op het werk van Tanja Janssen

Dit boek bevat 19 verhalen voorzien van een lesopzet. Voor docenten Nederlands, maar ook voor docenten Duits, Engels, Klassieke Talen, Geschiedenis, Wetenschapsoriëntatie. Collega’s en promovendi van Tanja Janssen zochten geschikte verhalen voor onder- en bovenbouw. Ze maakten er lesvoorbeelden bij, op basis van het onderzoek dat Tanja janssen sinds 1995 verrichtte. Bevat tevens een korte…

Lees verder

Het nut van gecombineerd lees- en schrijfonderwijs

Bij lezen en schrijven gebruiken we deels dezelfde kennis en cognitieve systemen. In deze meta-analyse onderzoeken Graham en collega’s daarom de effecten uit 47 eerdere studies waarin lees- en schrijfonderwijs gecombineerd aan bod komen. De meta-analyse laat zien dat deze onderwijscombinatie – waarbij niet meer dan 60% uitgaat naar één van de twee vaardigheden –…

Lees verder

Modeling onder de loep, op zoek naar effectieve ingrediënten

Modeling heeft de laatste jaren aan populariteit gewonnen, ook in het leesonderwijs. Het is echter de vraag of iedereen deze instructievorm hetzelfde definieert en weet welke kenmerken modeling tot een effectief didactisch instrument maken. Dat is belangrijk, zowel voor lerarenopleiders als voor leerkrachten en docenten die zich alleen of in teamverband verder willen professionaliseren. Terecht…

Lees verder

Het belang van ondersteuning voor Tekstbegrip

Veel leerlingen in het voortgezet onderwijs begrijpen de teksten in de schoolboeken niet goed. Lupo en haar collega’s (2019) wilden vaststellen wat het effect is van tekstniveau (makkelijke versus moeilijke teksten), in combinatie met verschillende soorten ondersteuning op het tekstbegrip van adolescenten (14-15-jarigen). In een interventie die twaalf weken duurde lazen 293 leerlingen 24 teksten…

Lees verder