Wie schrijft die blijft… Afstemmen. Methode voor een betere beoordelaarsafstemming in één lesuur

In dit artikel wordt een nieuw ontwikkelde beoordelaarstraining gepresenteerd voor het bereiken van overeenstemming binnen de sectie Nederlands over het beoordelen van schrijfopdrachten. Deze training bestaat uit een handzaam stappenplan…
Lees verder

Literatuur leren lezen in dialoog. Lessen geïnspireerd op het werk van Tanja Janssen

Auteur: Helge Bonset; Gert Rijlaarsdam; Martine Braaksma; Frank van Dixhoorn;Phuong Nam T. Nguyen; Joop van der Kuip; Helen Lehndorf; Irene Pieper; Frank Hakemulder; Paul de Maat; Marloes Schrijvers; Martijn Koek; Anouk ten Peze; Anne Toorenaar; Marrit van de Guchte; Chelsea O’Brien; Liselore van Ockenburg; Suzanne Adema; Suzanne Luger; Lieke Holdinga; Edith Alkema; Carla van Boxtel; Jannet van Drie; Daphne van Weijen
Dit boek bevat 19 verhalen voorzien van een lesopzet. Voor docenten Nederlands, maar ook voor docenten Duits, Engels, Klassieke Talen, Geschiedenis, Wetenschapsoriëntatie. Collega’s en promovendi van Tanja Janssen zochten geschikte…
Lees verder

Modeling onder de loep, op zoek naar effectieve ingrediënten

Collectie: basisonderwijs, voortgezet onderwijs, leraren en lerarenopleiders
Modeling heeft de laatste jaren aan populariteit gewonnen, ook in het leesonderwijs. Het is echter de vraag of iedereen deze instructievorm hetzelfde definieert en weet welke kenmerken modeling tot een…
Lees verder