Inleiding bij het project Schrijfvaardigheid in het schoolexamen: over schrijfvaardigheid en beoordelaarsbetrouwbaarheid. Korte inleiding in de zes experimenten in dit project.
Lees verderBijdrages in Publicatiereeksen
Overzicht SE Schrijfvaardigheid cursusjaar 2019-2020
Dit overzicht bevat korte beschrijvingen van het SE schrijfvaardigheid van scholen die deelnemen aan het LTN project SE Schrijfvaardigheid
Lees verderDocumenten inrichting Praktisch Examen
Publicatie datum: 2021-03-04 Auteurs: College voor Toetsing en Examens Thema: Schrijfexamens Nederlands in het schoolexamen Documenten naamloos naamloos naamloos naamloos naamloos
Lees verderOp weg naar een praktisch schoolexamen schrijfvaardigheid
In dit artikel doen twee docenten Nederlands verslag van hun zoektocht naar een praktisch examen voor schrijfvaardigheid op hun eigen school. Ze beschrijven het ontwikkelproces van dit vernieuwde praktijkexamen voor schrijven waarbij meer aandacht is voor het onderliggende schrijfproces. Ook delen ze hun eerste resultaten van de implementatie in de bovenbouw havo. Op basis van…
Lees verderEen schrijfexamen dat deugt. Naar een vernieuwd schrijfexamen voor 5 havo.
De sectie Nederlands van het Kandinsky College in Nijmegen beschrijft in dit artikel hoe ze de kwaliteit van het schrijfexamen voor 5 havo gezamenlijk hebben verbeterd door in te zetten op: (1) het aanbieden van meer kennis over de onderwerpen waarover geschreven wordt, (2) leerlingen meerdere teksten laten schrijven in verschillende genres, (3) het beoordelen…
Lees verderMeer beoordelaars per geschreven tekst
Bij het beoordelen van schrijfproducten is de betrouwbaarheid van de beoordeling een probleem. Uit onderzoek door Bouwer en Koster (2016, p.79) is duidelijk gebleken dat het vergroten van het aantal beoordelaars de betrouwbaarheid van de beoordeling verbetert. De vraag is hoe dat in de praktijk vormgegeven kan worden, zonder dat de werkdruk onevenredig veel groter…
Lees verderGeïntegreerd lezen en schrijven in het schoolexamen. Interview met Annerieke Dijkstra en Marlou Lutkemeijer (Veenlanden College), deelnemers aan het project schoolexamen schrijven.
In dit interview vertellen twee docenten waarom ze een geïntegreerd lees- en schrijfschoolexamen wilden afnemen en hoe ze gezocht hebben naar een goede manier om dat voor elkaar te krijgen. In het interview beschrijven ze de opdracht die ze maakten en wat de leerlingen ervan vonden. Bij het interviewverslag is ook de opdracht in een…
Lees verderOp zoek naar een praktijkexamen Nederlands; startpunt
Wat als schrijven niet meer in een afgebakende zitting wordt getoetst, maar in een langere periode met meer aandacht voor het proces? Hoe zou het examen er dan uit zien? In deze bijdrage verkent Margot van Houwelingen, docente Nederlands, de mogelijkheden van een praktisch examen voor schrijfvaardigheid. Inspiratie hiervoor doet ze op bij het vak…
Lees verderSamen vergelijken en beoordelen van schrijfopdrachten
In dit artikel beschrijven docenten van drie verschillende scholen hun ervaringen met het beoordelen van teksten door middel van paarsgewijs vergelijken in het digitale programma Comproved. Ze laten zien hoe de kwaliteit van deze holistische en comparatieve aanpak niet onder doet voor een meer traditionele manier van beoordelen met rubrics. Ook demonstreren ze hoe je…
Lees verderGeïntegreerde lees- en schrijfvaardigheidsopdrachten met gebruikmaking van de standaardgeschilpunten: een verkenning
In deze bijdrage beschrijft Yke Schotanus zijn zoektocht naar een betere integratie van lees- en schrijfvaardigheidsopdrachten voor het schoolexamen Nederlands. Met geïntegreerde opdrachten kan op een betrouwbare manier zowel de leesvaardigheid als schrijfvaardigheid worden getoetst. Het artikel bevat drie opdrachten met voorbeelduitwerkingen, die zijn ontwikkeld rond standaardgeschilpunten. Hierbij moeten leerlingen zowel hun lees- als schrijfvaardigheid…
Lees verder