De toets bestaat uit vier onderdelen die in twee zittingen van drie uur worden getoetst: literatuur en zakelijk lezen en gedocumenteerd schrijven en de betogende voordracht. Onderscheidend: De taalvaardigheidstoetsen hebben een heel actuele inhoud (corona). De leerling kan veel van de eigen ervaringen en kennis benutten in deze toets. Bij het onderdeel literatuur worden naast…
Lees verderBijdrages in Publicatiereeksen
Resultaatverbeteringstoets Thomas a Kempis vwo
De toets: A. Literatuurgeschiedenis (30%): een schriftelijke toets waarin leerlingen zes open vragen moeten beantwoorden (leg uit, beredeneer, met verwijzing naar de tekst), over Verlichting, Romantiek en Naturalisme, de laatste twee stromingen aan de hand van een gedicht en een tekstpassage die de kandidaat aangeleverd krijgt. B. Schrijfvaardigheid (50%): Leerlingen krijgen de keuze uit twee…
Lees verderResultaatverbeteringstoets Farelcollege Ridderkerk havo
Schrijfvaardigheid: een beschouwende tekst van 600-700 woorden schrijven over de twee boeken De held en Het gouden ei, in de vorm van een e-mail aan een leeftijdsgenoot. De leerling kan gebruik maken van recensies als bronnenmateriaal. Gebruik van een woordenboek en van spelling- en grammaticacontrole is toegestaan, het gebruik van internet niet. Spreekvaardigheid: betogende presentatie…
Lees verderResultaatsverbeteringstoets Groen van Prinstererlyceum vwo
Twee teksten met vragen over argumentatie, interpretatie. De inhoud van de teksten kan van dienst zijn bij het te schrijven betoog. Betoog: Schrijf een betoog over het verplichte lezen voor de lijst waarin je duidelijk maakt wat je vindt van het (verplicht) lezen van klassieke werken. Je hebt er zelf een aantal op je leeslijst…
Lees verderResultaatverbeteringstoets Stedelijk Gymnasium Breda
In de toets komen schrijfvaardigheid en spreekvaardigheid aan de orde over literatuur. Leerlingen schrijven een beschouwing met het boek De verdronkene van Margriet de Moor als uitgangspunt. Daarna verzorgen zij een betogende presentatie over de stelling ´Literatuur helpt jongeren bij hun persoonlijke ontwikkeling´. Hiertoe nemen leerlingen secundaire literatuur bij de gelezen werken door. Onderscheidend: (1)…
Lees verderResultaatverbeteringstoets Etty Hillesum Lyceum
De toets bevat drie onderdelen: A. Verhaalanalyse; Verhaal van Marga Minco; vragen naar interpretatie en toepassing van enkele verhaalanalytische begrippen; B. Leesvaardigheid: NRC-artikel; over de oorlog/herinneringen. Vrij open vragen (leg uit, licht toe), met enkele extra teksten met deels intertekstuele vragen. De tweede satelliettekst moet met de eerste verbonden worden. C. Schrijfopdracht, in het kader…
Lees verderResultaatsverbeteringstoets Greijdanus College havo
De toets bevat vijf onderdelen: A Bronnenonderzoek; B Argumenteren (10%); C Bouwplan maken; D Betoog schrijven (60%); E Betoog houden (30%). A en C worden niet beoordeeld. Het mondelinge betoog is gebaseerd op het geschreven betoog. Het geschreven betoog gaat over literatuuronderwijs, bedoeld als spreekbeurt op een docentcongres. Alle onderdelen van de toets hangen samen:…
Lees verderResultaatverbeteringstoets Revius Doorn havo
Alle PTA-onderdelen worden in één toets met twee onderdelen getoetst: Schriftelijk: poëzieanalyse + een betogende tekst schrijven; Mondeling: debatteren + mondeling van drie van de acht gelezen literaire boeken. Onderscheidend: (1) Het meest inspirerende is dat leerlingen n.a.v. drie gelezen literaire boeken geen mondeling met vragen krijgen, maar een betogende voordracht houden waarom de hoofdpersonages…
Lees verderResultaatverbeteringstoets Dalton Den Haag vwo
De toets bestaat uit twee deeltoetsen: het schrijven van een gedocumenteerde beschouwing (180 minuten) en een betogende voordracht (5 minuten). De weging van de twee deeltoetsen is gebaseerd op de wegingen van de domeinen binnen het PTA. In deze RV-toets komen alle onderdelen van het PTA in meer of mindere mate aan bod: schrijfvaardigheid (in…
Lees verderResultaatsverbeteringstoets Christelijk College Groevenbeek vmbo
Deel 1: 45 minuten. Openingsspeech (25/100) en kijk- en luisteropdracht (10/100). A. Openingsspeech: Leerling houdt een openingsspeech over de stelling: “Huiswerk moet geheel vervangen worden door werktijd op school.” De leerling heeft de speech kunnen voorbereiden. De stelling heeft de leerling van tevoren gekregen. B. Kijk- en luistertaak: taak 1 (6 minuten), reportage uit Brandpunt…
Lees verder