De toets bestaat uit drie taken: verhaalanalyse, schrijfvaardigheid en spreekvaardigheid.
Bij de verhaalanalyse leest de leerling het verhaal ‘Bomen’ van Marga Minco en beantwoordt daarover acht open vragen. Voor schrijfvaardigheid leest de leerling drie teksten en schrijft een gedocumenteerde tekst aan de hand van de bronnen. Voor spreekvaardigheid houdt de leerling een betoog/speech naar aanleiding van het standpunt dat gebaseerd is op de gelezen teksten.
Bij de verhaalanalyse leest de leerling het verhaal ‘Bomen’ van Marga Minco en beantwoordt daarover acht open vragen. Voor schrijfvaardigheid leest de leerling drie teksten en schrijft een gedocumenteerde tekst aan de hand van de bronnen. Voor spreekvaardigheid houdt de leerling een betoog/speech naar aanleiding van het standpunt dat gebaseerd is op de gelezen teksten.
Onderscheidend: Alle opdrachten gaan over hetzelfde thema en de teksten beschrijven dat thema vanuit verschillende perspectieven, fictie en non-fictie. De leerling moet daar ook zelf op reflecteren door erover te schrijven en te spreken.
Documenten
Auteurs:

Jolanda van der Ven
Jolanda van der Venis docente Nederlands op het Mondriaan College in Oss, een school voor mavo en havo. Zij deed praktijkonderzoek voor het project Na PISA de Lente (WODN/LTN i.s.m. SLO). Zij ontwierp met de vakgroep van het Mondriaan College een Lesson Study en een leerlijn voor leesvaardigheid.