Effecten van lessen over drogredenen

Samenvatting: Een activerende lessenserie van vijf lessen over drogredenen voor bovenbouw havo. In de lessen zijn de leerlingen vooral actief bv door zelf drogredenen te verzinnen, door filmpjes waarin drogredenen voorkomen te analyseren en door in debatten drogredenen te gebruiken en te herkennen. De bedoeling van de lessenserie is dat leerlingen kennis hebben van drogredenen,…

Lees verder

Resultaatverbeteringstoets Maerlant havo

Deel 1 toetst literatuur/ schrijfvaardigheid/spreekvaardigheid. Literatuur: Vragen over drie boeken, waarschijnlijk hebben de leerlingen die (verplicht) gelezen in de voor-gaande periode. Plus vragen over een verhaal van Jan Wolkers dat tijdens de zitting gelezen moet worden. Dan schrijven de leerlingen vervolgens een vervolg of ander einde aan het verhaal de kraai van Kader Abdolah. Deel…

Lees verder

Resultaatverbeteringstoets KSG De Breul vwo

Een combinatietoets van argumentatievaardigheden, schrijfvaardigheid, literaire kennis, presenteren en po√ęzie. Lezen van twee columns en vragen beantwoorden, een beschouwende tekst schrijven over de verplichte boekenlijst, analyse van een gedicht in een filmpje. Onderscheidend. (1) Voor leesvaardigheid zijn columns gekozen die geanalyseerd worden door de leerling. Schrijfopdracht sluit goed aan bij deze leesopdracht en de belevingswereld…

Lees verder

Resultaatverbeteringstoets College G havo

De toets bestaat uit twee delen A: Een leesvaardigheidstoets (tekst met vragen); Twee teksten: Gij zult lezen! Maar waarom eigenlijk (2018), Studenten die Tolstoj lezen (2018), beide uit NRC. Zowel gesloten als open vragen, daarnaast worden er vijf overkoepelende vragen gesteld; B: Een schrijfvaardigheidstoets. De leerling schrijft naar keuze een betogende of beschouwende tekst van…

Lees verder

Resultaatverbeteringstoets College C vwo

De toets omvat in een A-deel de domeinen lezen + argumentatieve vaardigheden (20%) en in een B-deel schrijven + argumentatieve vaardigheden + en literatuur (80%) Onderscheidend: De schrijfopdracht (B) over lezen door jongeren / literatuuronderwijs / de betekenis van literatuur voor jongeren, voorbereid door zeer goed gekozen teksten over het nut van literatuuronderwijs, en gelezen…

Lees verder

Resultaatsverbeteringstoets Greijdanus College havo

De toets bevat vijf onderdelen: A Bronnenonderzoek; B Argumenteren (10%); C Bouwplan maken; D Betoog schrijven (60%); E Betoog houden (30%). A en C worden niet beoordeeld. Het mondelinge betoog is gebaseerd op het geschreven betoog. Het geschreven betoog gaat over literatuuronderwijs, bedoeld als spreekbeurt op een docentcongres. Alle onderdelen van de toets hangen samen:…

Lees verder