Literatuur leren lezen in dialoog: lezersvragen als hulpmiddel bij het leren interpreteren van korte verhalen

Hoe stimuleer je leerlingen in het literatuuronderwijs om een reflecterende leeshouding aan te nemen en literaire teksten diepgaander te verwerken? In dit boekje presenteer ik een didactische aanpak, gebaseerd op het principe van ‘dialogisch leren’. De methode omvat twee stappen: de dialoog met de tekst, waarbij de leerling zichzelf vragen stelt tijden het lezen, en…

Lees verder

Literatuur leren lezen in dialoog. Lessen geïnspireerd op het werk van Tanja Janssen

Dit boek bevat 19 verhalen voorzien van een lesopzet. Voor docenten Nederlands, maar ook voor docenten Duits, Engels, Klassieke Talen, Geschiedenis, Wetenschapsoriëntatie. Collega’s en promovendi van Tanja Janssen zochten geschikte verhalen voor onder- en bovenbouw. Ze maakten er lesvoorbeelden bij, op basis van het onderzoek dat Tanja janssen sinds 1995 verrichtte. Bevat tevens een korte…

Lees verder

Resultaatverbeteringstoets Werkplaats Kindergemeenschap mavo

Getoetst zijn: leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, fictie Onderscheidend: (1) De schrijfopdrachten naar aanleiding van een boek dat leerlingen vooraf lazen. De schrijfopdrachten sluiten aan op het lezen van deze roman: een brief aan de schrijver om hem te vragen voor een schrijversavond op school en een artikel voor de schoolkrant. Goed gekozen boek, dat een rol speelt…

Lees verder