Genregericht, samenhangend lees- en schrijfonderwijs

Twee lessenseries over het lezen en schrijven van columns en nieuwsberichten waarin een genregerichte aanpak wordt gehanteerd. De lessen zijn ontwikkeld in het kader van een promotieonderzoek. Zodra de artikelen over ontwerp en effecten beschikbaar zijn, worden die hier gedeeld. De meelezer schrijft: Interessante aspecten Mooie lessenreeksen over columns en nieuwsberichten, die heel volledig zijn.…

Lees verder

Het nut van gecombineerd lees- en schrijfonderwijs

Bij lezen en schrijven gebruiken we deels dezelfde kennis en cognitieve systemen. In deze meta-analyse onderzoeken Graham en collega’s daarom de effecten uit 47 eerdere studies waarin lees- en schrijfonderwijs gecombineerd aan bod komen. De meta-analyse laat zien dat deze onderwijscombinatie – waarbij niet meer dan 60% uitgaat naar één van de twee vaardigheden –…

Lees verder

Van plagiaat naar eigen originele teksten

Samenvatting: Als leerlingen teksten schrijven op basis van bronnen blijven zij erg dicht bij de bronteksten. De verwerking van de bronnen ontstijgt niet vaak het niveau van reproductie. Het lijkt erop dat de bronnen niet altijd goed begrepen en geïnterpreteerd worden. Leerlingen nemen citaten op en parafrases die geen wezenlijke ondersteuning van een betoog zijn.…

Lees verder

Van WTF? naar CHCK! Self-questioning als leesstrategie om het tekstbegrip op meso- en macroniveau te verbeteren

Samenvatting [auteur] Leerlingen stellen zichzelf voor, tijdens en na het lezen cognitieve én metacognitieve vragen. Dit om actief de tekstinhoud te verwerken en bewust te worden van het eigen leesgedrag. Uiteindelijk ervaren de leerlingen zelf dat ze middels self-questioning een (zakelijke) tekst beter begrijpen. In dit ontwerponderzoek wordt het effect van een lessenreeks self-questioning op…

Lees verder

Geïntegreerd lezen en schrijven in het schoolexamen. Interview met Annerieke Dijkstra en Marlou Lutkemeijer (Veenlanden College), deelnemers aan het project schoolexamen schrijven.

In dit interview vertellen twee docenten waarom ze een geïntegreerd lees- en schrijfschoolexamen wilden afnemen en hoe ze gezocht hebben naar een goede manier om dat voor elkaar te krijgen. In het interview beschrijven ze de opdracht die ze maakten en wat de leerlingen ervan vonden. Bij het interviewverslag is ook de opdracht in een…

Lees verder

Resultaatverbeteringstoets Kennemer Lyceum Overveen havo

De toets bevat een fictietekst, twee zakelijke teksten en een schrijfopdracht. De leesopdrachten en de schrijfopdracht tellen ieder even zwaar mee. A. De leerlingen krijgt een fictietekst (Oek de Jong), met als thema doelen stellen, en negen open vragen, deels structuuranalytisch, deels begrip. Dan volgen twee zakelijke teksten over doelen stellen, ieder met een begripsvraag…

Lees verder

Resultaatverbeteringstoets Etty Hillesum Lyceum

De toets bevat drie onderdelen: A. Verhaalanalyse; Verhaal van Marga Minco; vragen naar interpretatie en toepassing van enkele verhaalanalytische begrippen; B. Leesvaardigheid: NRC-artikel; over de oorlog/herinneringen. Vrij open vragen (leg uit, licht toe), met enkele extra teksten met deels intertekstuele vragen. De tweede satelliettekst moet met de eerste verbonden worden. C. Schrijfopdracht, in het kader…

Lees verder

Resultaatverbeteringstoets College H havo

De toets bestaat uit twee onderdelen: A. Mondelinge taalvaardigheid: de leerling wordt gevraagd een filmpje op te sturen naar de docenten. In dat filmpje draagt de leerling een gedicht of een bladzijde uit een roman voor en analyseert hij dit werk aan de hand van een aantal opgegeven elementen. Ook plaatst de leerling het literaire…

Lees verder

Resultaatverbeteringstoets College C vwo

De toets omvat in een A-deel de domeinen lezen + argumentatieve vaardigheden (20%) en in een B-deel schrijven + argumentatieve vaardigheden + en literatuur (80%) Onderscheidend: De schrijfopdracht (B) over lezen door jongeren / literatuuronderwijs / de betekenis van literatuur voor jongeren, voorbereid door zeer goed gekozen teksten over het nut van literatuuronderwijs, en gelezen…

Lees verder

Resultaatverbeteringstoets Candea College vwo

Vier onderdelen: lezen, schrijven, argumentatie en literatuur. Onder het kopje stofomschrijving is verwoord welke stof getoetst wordt en welk voorbereidingen leerlingen moeten treffen om de toets te kunnen maken. Vooraf dienen zij het boek Oeroeg te hebben gelezen en eventueel secundaire literatuur (dat is vrij). Het betoog dat de leerlingen schrijven gaat over twee recente…

Lees verder