Twee lessenseries over het lezen en schrijven van columns en nieuwsberichten waarin een genregerichte aanpak wordt gehanteerd. De lessen zijn ontwikkeld in het kader van een promotieonderzoek. Zodra de artikelen…
Lees verder
Sleutelwoorden: leesvaardigheid
Het nut van gecombineerd lees- en schrijfonderwijs
Bij lezen en schrijven gebruiken we deels dezelfde kennis en cognitieve systemen. In deze meta-analyse onderzoeken Graham en collega’s daarom de effecten uit 47 eerdere studies waarin lees- en schrijfonderwijs…
Lees verder
Van plagiaat naar eigen originele teksten
Samenvatting: Als leerlingen teksten schrijven op basis van bronnen blijven zij erg dicht bij de bronteksten. De verwerking van de bronnen ontstijgt niet vaak het niveau van reproductie. Het lijkt…
Lees verder
Van WTF? naar CHCK! Self-questioning als leesstrategie om het tekstbegrip op meso- en macroniveau te verbeteren
Samenvatting [auteur] Leerlingen stellen zichzelf voor, tijdens en na het lezen cognitieve én metacognitieve vragen. Dit om actief de tekstinhoud te verwerken en bewust te worden van het eigen leesgedrag.…
Lees verder
Geïntegreerd lezen en schrijven in het schoolexamen. Interview met Annerieke Dijkstra en Marlou Lutkemeijer (Veenlanden College), deelnemers aan het project schoolexamen schrijven.
In dit interview vertellen twee docenten waarom ze een geïntegreerd lees- en schrijfschoolexamen wilden afnemen en hoe ze gezocht hebben naar een goede manier om dat voor elkaar te krijgen.…
Lees verder
Resultaatverbeteringstoets Pius X College locatie Aalderinkshoek vwo
De toets: A. Leesvaardigheid: twee teksten (1. Het deprimerende dogma van de canon. 2. Boeken die wel moeten). Vooral vragen naar een verklaring: uitleg van begrippen, uitleg van tekstdelen en…
Lees verder
Resultaatverbeteringstoets Minkema College vwo
Leerlingen schrijven een beschouwing over de vraag of het schoolvak Nederlands veranderd moet worden en als dit zo is: hoe dan. Hiervoor krijgen zij een bronnenmap aangereikt, waaruit drie bronnen…
Lees verder
Resultaatverbeteringstoets Mendelcollege
Het thema van deze toets is de waarde van literatuur. Centraal staat het schrijven van een betoog (alleen het middenstuk), dat voorbereid wordt met een tekst met vragen, en ander…
Lees verder
Resultaatverbeteringstoets Maerlant vwo
Deel 1: Leerlingen lezen een kortverhaal, beantwoorden vragen over dit korte verhaal (verhaalanalyse) en werken aan een creatieve schrijfopdracht. Aansluitend krijgen ze de gelegenheid hun keuzes mondeling toe te lichten…
Lees verder
Resultaatverbeteringstoets Maerlant havo
Deel 1 toetst literatuur/ schrijfvaardigheid/spreekvaardigheid. Literatuur: Vragen over drie boeken, waarschijnlijk hebben de leerlingen die (verplicht) gelezen in de voor-gaande periode. Plus vragen over een verhaal van Jan Wolkers dat…
Lees verder