Genregericht, samenhangend lees- en schrijfonderwijs

Twee lessenseries over het lezen en schrijven van columns en nieuwsberichten waarin een genregerichte aanpak wordt gehanteerd. De lessen zijn ontwikkeld in het kader van een promotieonderzoek. Zodra de artikelen over ontwerp en effecten beschikbaar zijn, worden die hier gedeeld. De meelezer schrijft: Interessante aspecten Mooie lessenreeksen over columns en nieuwsberichten, die heel volledig zijn.…

Lees verder

Het nut van gecombineerd lees- en schrijfonderwijs

Bij lezen en schrijven gebruiken we deels dezelfde kennis en cognitieve systemen. In deze meta-analyse onderzoeken Graham en collega’s daarom de effecten uit 47 eerdere studies waarin lees- en schrijfonderwijs gecombineerd aan bod komen. De meta-analyse laat zien dat deze onderwijscombinatie – waarbij niet meer dan 60% uitgaat naar één van de twee vaardigheden –…

Lees verder

Van plagiaat naar eigen originele teksten

Samenvatting: Als leerlingen teksten schrijven op basis van bronnen blijven zij erg dicht bij de bronteksten. De verwerking van de bronnen ontstijgt niet vaak het niveau van reproductie. Het lijkt erop dat de bronnen niet altijd goed begrepen en geïnterpreteerd worden. Leerlingen nemen citaten op en parafrases die geen wezenlijke ondersteuning van een betoog zijn.…

Lees verder

Van WTF? naar CHCK! Self-questioning als leesstrategie om het tekstbegrip op meso- en macroniveau te verbeteren

Samenvatting [auteur] Leerlingen stellen zichzelf voor, tijdens en na het lezen cognitieve én metacognitieve vragen. Dit om actief de tekstinhoud te verwerken en bewust te worden van het eigen leesgedrag. Uiteindelijk ervaren de leerlingen zelf dat ze middels self-questioning een (zakelijke) tekst beter begrijpen. In dit ontwerponderzoek wordt het effect van een lessenreeks self-questioning op…

Lees verder

Geïntegreerd lezen en schrijven in het schoolexamen. Interview met Annerieke Dijkstra en Marlou Lutkemeijer (Veenlanden College), deelnemers aan het project schoolexamen schrijven.

In dit interview vertellen twee docenten waarom ze een geïntegreerd lees- en schrijfschoolexamen wilden afnemen en hoe ze gezocht hebben naar een goede manier om dat voor elkaar te krijgen. In het interview beschrijven ze de opdracht die ze maakten en wat de leerlingen ervan vonden. Bij het interviewverslag is ook de opdracht in een…

Lees verder

Resultaatverbeteringstoets Maerlant havo

Deel 1 toetst literatuur/ schrijfvaardigheid/spreekvaardigheid. Literatuur: Vragen over drie boeken, waarschijnlijk hebben de leerlingen die (verplicht) gelezen in de voor-gaande periode. Plus vragen over een verhaal van Jan Wolkers dat tijdens de zitting gelezen moet worden. Dan schrijven de leerlingen vervolgens een vervolg of ander einde aan het verhaal de kraai van Kader Abdolah. Deel…

Lees verder

Resultaatverbeteringstoets Lyceum F vwo

Centraal staat de schrijftaak: Schrijf een betoog van minimaal 600 en maximaal 650 woorden met als onderwerp de Nederlandse samenleving na de coronacrisis. De informatie uit deze teksten moet je in je kern verwerken. Deze mag je aanvullen met informatie die je zelf over dit onderwerp paraat hebt. Natuurlijk let je goed op de opbouw…

Lees verder

Resultaatverbeteringstoets Lyceum A vwo

De toets bestaat uit een schriftelijk en een mondeling gedeelte. De schrijfopdracht toetst de leesvaardigheid, argumentatievaardigheid en schrijfvaardigheid in 135 minuten. De leerling kan kiezen uit een betoog of beschouwing. Het mondelinge gedeelte bestaat uit een presentatie van 10 minuten door de leerlingen en 20 – 25 minuten waarin ingegaan wordt op de door de…

Lees verder

Resultaatverbeteringstoets Leeuwarder Lyceum havo

De toets is een schrijfopdracht, op basis van zakelijke en literaire teksten. De schrijfopdracht luidt: Je gaat een betoog schrijven over de crisis waarin we ons momenteel bevinden. De wereld is in de greep van de coronacrisis. Hoe zal ons leven en onze (recht)staat eruitzien als de crisis achter de rug is? Zal de maatschappij…

Lees verder

Resultaatverbeteringstoets Kennemer Lyceum Overveen havo

De toets bevat een fictietekst, twee zakelijke teksten en een schrijfopdracht. De leesopdrachten en de schrijfopdracht tellen ieder even zwaar mee. A. De leerlingen krijgt een fictietekst (Oek de Jong), met als thema doelen stellen, en negen open vragen, deels structuuranalytisch, deels begrip. Dan volgen twee zakelijke teksten over doelen stellen, ieder met een begripsvraag…

Lees verder