Literatuur leren lezen in dialoog: lezersvragen als hulpmiddel bij het leren interpreteren van korte verhalen

Hoe stimuleer je leerlingen in het literatuuronderwijs om een reflecterende leeshouding aan te nemen en literaire teksten diepgaander te verwerken? In dit boekje presenteer ik een didactische aanpak, gebaseerd op het principe van ‘dialogisch leren’. De methode omvat twee stappen: de dialoog met de tekst, waarbij de leerling zichzelf vragen stelt tijden het lezen, en…

Lees verder

Literatuur leren lezen in dialoog. Lessen geïnspireerd op het werk van Tanja Janssen

Dit boek bevat 19 verhalen voorzien van een lesopzet. Voor docenten Nederlands, maar ook voor docenten Duits, Engels, Klassieke Talen, Geschiedenis, Wetenschapsoriëntatie. Collega’s en promovendi van Tanja Janssen zochten geschikte verhalen voor onder- en bovenbouw. Ze maakten er lesvoorbeelden bij, op basis van het onderzoek dat Tanja janssen sinds 1995 verrichtte. Bevat tevens een korte…

Lees verder

Modelling van literatuurverwerking

De auteur schrijft in de terugblik: Docenten worden vaak gefrustreerd over de manier waarop de leerlingen literatuur leren lezen. Op mijn vorige school werd de opdracht lezen voor de lijst voor havo als volgt ingevuld. Begin 4-havo beginnen de leerlingen literaire boeken te lezen, maar de kans daarover te praten krijgen zij pas tijdens het…

Lees verder

Resultaatverbeteringstoets College C vwo

De toets omvat in een A-deel de domeinen lezen + argumentatieve vaardigheden (20%) en in een B-deel schrijven + argumentatieve vaardigheden + en literatuur (80%) Onderscheidend: De schrijfopdracht (B) over lezen door jongeren / literatuuronderwijs / de betekenis van literatuur voor jongeren, voorbereid door zeer goed gekozen teksten over het nut van literatuuronderwijs, en gelezen…

Lees verder

Resultaatverbeteringstoets College B havo

De toets bestaat uit twee onderdelen: A: het schrijven van een betoog of beschouwing over literatuur waarbij de leerling gebruik maakt van aangereikte bronnen over literatuur; B: een mondeling waar de spreekvaardigheid en de gelezen literatuur worden getoetst. In het mondeling komt inhoud van het eerste deel van de toets aan de orde. Onderscheidend: 1.…

Lees verder

Resultaatverbeteringstoets Amadeus Lyceum Vleuten havo

Toets m.b.t het oeuvre van Marga Minco, in het bijzonder over Het bittere kruid en De val, literaire begrippen, leesvaardigheid, schrijfvaardigheid en argumentatie. De leerlingen hebben twee werken van Margo Minco gelezen als voorbereiding. A: Leerlingen lezen vier fragmenten uit de voorbereide boeken. Bij elk fragment worden circa vier vragen gesteld (1-17). De vraagvormen variëren…

Lees verder

Resultaatsverbeteringstoets Kandinskycollege Nijmegen vwo

De toets bestaat uit vier onderdelen die in twee zittingen van drie uur worden getoetst: literatuur en zakelijk lezen en gedocumenteerd schrijven en de betogende voordracht. Onderscheidend: De taalvaardigheidstoetsen hebben een heel actuele inhoud (corona). De leerling kan veel van de eigen ervaringen en kennis benutten in deze toets. Bij het onderdeel literatuur worden naast…

Lees verder

Resultaatsverbeteringstoets Groen van Prinstererlyceum vwo

Twee teksten met vragen over argumentatie, interpretatie. De inhoud van de teksten kan van dienst zijn bij het te schrijven betoog. Betoog: Schrijf een betoog over het verplichte lezen voor de lijst waarin je duidelijk maakt wat je vindt van het (verplicht) lezen van klassieke werken. Je hebt er zelf een aantal op je leeslijst…

Lees verder

Resultaatsverbeteringstoets Greijdanus College havo

De toets bevat vijf onderdelen: A Bronnenonderzoek; B Argumenteren (10%); C Bouwplan maken; D Betoog schrijven (60%); E Betoog houden (30%). A en C worden niet beoordeeld. Het mondelinge betoog is gebaseerd op het geschreven betoog. Het geschreven betoog gaat over literatuuronderwijs, bedoeld als spreekbeurt op een docentcongres. Alle onderdelen van de toets hangen samen:…

Lees verder

Resultaatverbeteringstoets Stedelijk Gymnasium Breda

In de toets komen schrijfvaardigheid en spreekvaardigheid aan de orde over literatuur. Leerlingen schrijven een beschouwing met het boek De verdronkene van Margriet de Moor als uitgangspunt. Daarna verzorgen zij een betogende presentatie over de stelling ´Literatuur helpt jongeren bij hun persoonlijke ontwikkeling´. Hiertoe nemen leerlingen secundaire literatuur bij de gelezen werken door. Onderscheidend: (1)…

Lees verder