Literatuur leren lezen in dialoog: lezersvragen als hulpmiddel bij het leren interpreteren van korte verhalen

Hoe stimuleer je leerlingen in het literatuuronderwijs om een reflecterende leeshouding aan te nemen en literaire teksten diepgaander te verwerken? In dit boekje presenteer ik een didactische aanpak, gebaseerd op het principe van ‘dialogisch leren’. De methode omvat twee stappen: de dialoog met de tekst, waarbij de leerling zichzelf vragen stelt tijden het lezen, en…

Lees verder

Literatuur leren lezen in dialoog. Lessen geïnspireerd op het werk van Tanja Janssen

Dit boek bevat 19 verhalen voorzien van een lesopzet. Voor docenten Nederlands, maar ook voor docenten Duits, Engels, Klassieke Talen, Geschiedenis, Wetenschapsoriëntatie. Collega’s en promovendi van Tanja Janssen zochten geschikte verhalen voor onder- en bovenbouw. Ze maakten er lesvoorbeelden bij, op basis van het onderzoek dat Tanja janssen sinds 1995 verrichtte. Bevat tevens een korte…

Lees verder

Modelling van literatuurverwerking

De auteur schrijft in de terugblik: Docenten worden vaak gefrustreerd over de manier waarop de leerlingen literatuur leren lezen. Op mijn vorige school werd de opdracht lezen voor de lijst voor havo als volgt ingevuld. Begin 4-havo beginnen de leerlingen literaire boeken te lezen, maar de kans daarover te praten krijgen zij pas tijdens het…

Lees verder

Resultaatsverbeteringstoets Groen van Prinstererlyceum vwo

Twee teksten met vragen over argumentatie, interpretatie. De inhoud van de teksten kan van dienst zijn bij het te schrijven betoog. Betoog: Schrijf een betoog over het verplichte lezen voor de lijst waarin je duidelijk maakt wat je vindt van het (verplicht) lezen van klassieke werken. Je hebt er zelf een aantal op je leeslijst…

Lees verder

Resultaatsverbeteringstoets Greijdanus College havo

De toets bevat vijf onderdelen: A Bronnenonderzoek; B Argumenteren (10%); C Bouwplan maken; D Betoog schrijven (60%); E Betoog houden (30%). A en C worden niet beoordeeld. Het mondelinge betoog is gebaseerd op het geschreven betoog. Het geschreven betoog gaat over literatuuronderwijs, bedoeld als spreekbeurt op een docentcongres. Alle onderdelen van de toets hangen samen:…

Lees verder

Resultaatverbeteringstoets Stedelijk Gymnasium Breda

In de toets komen schrijfvaardigheid en spreekvaardigheid aan de orde over literatuur. Leerlingen schrijven een beschouwing met het boek De verdronkene van Margriet de Moor als uitgangspunt. Daarna verzorgen zij een betogende presentatie over de stelling ´Literatuur helpt jongeren bij hun persoonlijke ontwikkeling´. Hiertoe nemen leerlingen secundaire literatuur bij de gelezen werken door. Onderscheidend: (1)…

Lees verder

Resultaatverbeteringstoets Murmellius Gymnasium

De toets bestaat uit een schriftelijk (80%) en een mondeling deel (20%). In het schriftelijke deel schrijft de leerling een beschouwing waarin een thema van twee gelezen boeken naar voren komt. Het mondelinge deel bestaat uit een mondeling over een gedicht. Overwegingen: (1) Mooie complexe opdracht die uitdagend is voor de leerling. (2). Het vergt…

Lees verder

Resultaatverbeteringstoets Mendelcollege

Het thema van deze toets is de waarde van literatuur. Centraal staat het schrijven van een betoog (alleen het middenstuk), dat voorbereid wordt met een tekst met vragen, en ander materiaal uit de voorbereiding over dit onderwerp. De toets sluit af met twee reflectievragen naar aanleiding van een tekst over de waarde van lezen en…

Lees verder

Resultaatverbeteringstoets Lyceum Oudehoven vwo

Deze toets combineert vaardigheden als (kritisch) lezen, samenvatten en schrijven. De uiteindelijke toets is echter een schrijftoets. Voorafgaand aan de toets heeft de leerling een gesprek gehad met de docent waarin hij ook verhelderingsvragen kan stellen. Onderscheidend: (1) De kracht van deze toets is de combinatie van mooie bronnen én de reflectie op door de…

Lees verder

Resultaatverbeteringstoets KSG De Breul vwo

Een combinatietoets van argumentatievaardigheden, schrijfvaardigheid, literaire kennis, presenteren en poëzie. Lezen van twee columns en vragen beantwoorden, een beschouwende tekst schrijven over de verplichte boekenlijst, analyse van een gedicht in een filmpje. Onderscheidend. (1) Voor leesvaardigheid zijn columns gekozen die geanalyseerd worden door de leerling. Schrijfopdracht sluit goed aan bij deze leesopdracht en de belevingswereld…

Lees verder