Skip to content
Didactiek Nederlands

Didactiek Nederlands

De kwestie, 'zo kan het ook' en handboek

  • Over ons
    • Contact
    • Auteursinstructies
    • Instructie pdf maken
  • De kwestie
    • Inhoud De Kwestie
    • Auteurs de kwestie
  • Zo kan het ook
    • Inhoud zo kan het ook
    • Auteurs zo kan het ook
  • Handboek
    • Inhoud handboek
    • Auteurs handboek
  • Projecten
    • Taal leren gebruiken in context
    • RV-toets
    • SE Schrijfvaardigheid
    • Taal als basis
    • Na PISA de lente
    • Leergangvergelijking Nederlands
  • Publicaties
    • Begrijpend lezen op nieuwe leest: Na Pisa de lente
    • Beproefde Lessen Nederlands
    • Begijpend lezen op nieuwe leest: Na Pisa de lente
    • Examenbesprekingen LTN
    • Publicatiereeksen
  • Tijdschriften
    • Alfa-nieuws, 1997 – 2010
    • Moer, 1969 – 2003
    • Spiegel, 1983 – 1999
    • Tsjip, 1991 – 2005
    • Vonk, 1971 – 2005
    Uitgebreid zoeken Eenvoudig zoeken

Sleutelwoorden: Spreekvaardigheid

Resultaatverbeteringstoets Stedelijk Gymnasium Breda

26 oktober 2020
Auteurs: Inge Bekkers, Clasine van Dorst, Marielle Driessen, Nadia Klijn, Lieneke Steijn, Suzan Zegers
Collectie: 6 gymnasium
In de toets komen schrijfvaardigheid en spreekvaardigheid aan de orde over literatuur. Leerlingen schrijven een beschouwing met het boek De verdronkene van Margriet de Moor als uitgangspunt. Daarna verzorgen zij…
Lees verder

Resultaatverbeteringstoets Maerlant vwo

26 oktober 2020
Auteurs: Debby Bouman, Lotte van Holt
Collectie: vwo
Deel 1: Leerlingen lezen een kortverhaal, beantwoorden vragen over dit korte verhaal (verhaalanalyse) en werken aan een creatieve schrijfopdracht. Aansluitend krijgen ze de gelegenheid hun keuzes mondeling toe te lichten…
Lees verder

Resultaatverbeteringstoets Dalton Den Haag vwo

26 oktober 2020
Auteurs: Maaike Ditzel, Carola Vogtländer
Collectie: vwo
De toets bestaat uit twee deeltoetsen: het schrijven van een gedocumenteerde beschouwing (180 minuten) en een betogende voordracht (5 minuten). De weging van de twee deeltoetsen is gebaseerd op de…
Lees verder

Resultaatverbeteringstoets College H havo

26 oktober 2020
Auteurs: Merel Otten, Rinke Kok
Collectie: Havo
De toets bestaat uit twee onderdelen: A. Mondelinge taalvaardigheid: de leerling wordt gevraagd een filmpje op te sturen naar de docenten. In dat filmpje draagt de leerling een gedicht of…
Lees verder

Resultaatverbeteringstoets College E

26 oktober 2020
Auteur: Jolanda van der Ven
Collectie: havo 5
De toets bestaat uit drie taken: verhaalanalyse, schrijfvaardigheid en spreekvaardigheid. Bij de verhaalanalyse leest de leerling het verhaal ‘Bomen’ van Marga Minco en beantwoordt daarover acht open vragen. Voor schrijfvaardigheid…
Lees verder

Resultaatsverbeteringstoets Greijdanus College havo

26 oktober 2020
Auteurs: Hanneke Luth, Mildred Wijma, Margreeth Krommendijk
Collectie: Havo
De toets bevat vijf onderdelen: A Bronnenonderzoek; B Argumenteren (10%); C Bouwplan maken; D Betoog schrijven (60%); E Betoog houden (30%). A en C worden niet beoordeeld. Het mondelinge betoog…
Lees verder

Resultaatsverbeteringstoets Christelijk College Groevenbeek vmbo

26 oktober 2020
Auteurs: Pauline Breman, Monique van de Geest
Collectie: Vmbo-tl
Deel 1: 45 minuten. Openingsspeech (25/100) en kijk- en luisteropdracht (10/100). A. Openingsspeech: Leerling houdt een openingsspeech over de stelling: “Huiswerk moet geheel vervangen worden door werktijd op school.” De…
Lees verder

Recente kwesties

  • Elke docent een taaldocent! Maar hoe dan?
    26 november 2023 Liliane Bouma & Marjolijn Feddema
  • Deerniswekkend, vertalingen op de leeslijst
    3 augustus 2023 JoJanneke van der Kaa
  • Fijn, vertalingen op de leeslijst
    19 juli 2023 Michel Pijpers
  • Literaire vertalingen op de leeslijst: Deel 2
    29 juni 2023 Yra van Dijk & Marie-José Klaver

Recente Zo kan het ook's

  • Het modelen van rijke teksten bij Nederlands én bij economie
    Alex Buiks & Maja van Hassel
  • Jeugdliteratuur bij Geschiedenis en Nederlands
    Dorus Strootman & Chantal van Oosten
  • Verhaalstof creëren voor een creatieve tekst
    Anna van Strien
  • Zo kan begrijpend lezen ook. Leren argumenteren. Samenwerking tussen taal- en zaakvak
    Remco Menke & Anita Smits
Ondersteund door Levende Talen Nederlands.