Deel 1: 45 minuten. Openingsspeech (25/100) en kijk- en luisteropdracht (10/100). A. Openingsspeech: Leerling houdt een openingsspeech over de stelling: “Huiswerk moet geheel vervangen worden door werktijd op school.” De leerling heeft de speech kunnen voorbereiden. De stelling heeft de leerling van tevoren gekregen. B. Kijk- en luistertaak: taak 1 (6 minuten), reportage uit Brandpunt…
Lees verderSleutelwoorden: Spreekvaardigheid
Resultaatverbeteringstoets Stedelijk Gymnasium Breda
In de toets komen schrijfvaardigheid en spreekvaardigheid aan de orde over literatuur. Leerlingen schrijven een beschouwing met het boek De verdronkene van Margriet de Moor als uitgangspunt. Daarna verzorgen zij een betogende presentatie over de stelling ´Literatuur helpt jongeren bij hun persoonlijke ontwikkeling´. Hiertoe nemen leerlingen secundaire literatuur bij de gelezen werken door. Onderscheidend: (1)…
Lees verderResultaatverbeteringstoets Maerlant vwo
Deel 1: Leerlingen lezen een kortverhaal, beantwoorden vragen over dit korte verhaal (verhaalanalyse) en werken aan een creatieve schrijfopdracht. Aansluitend krijgen ze de gelegenheid hun keuzes mondeling toe te lichten en wordt de toets afgesloten met enkele vragen over de literatuurlijst. Deel 2: Het toetsonderdeel schrijfvaardigheid is een keuzeonderdeel waarbij leerlingen een inleiding moeten schrijven…
Lees verderResultaatverbeteringstoets Dalton Den Haag vwo
De toets bestaat uit twee deeltoetsen: het schrijven van een gedocumenteerde beschouwing (180 minuten) en een betogende voordracht (5 minuten). De weging van de twee deeltoetsen is gebaseerd op de wegingen van de domeinen binnen het PTA. In deze RV-toets komen alle onderdelen van het PTA in meer of mindere mate aan bod: schrijfvaardigheid (in…
Lees verderResultaatverbeteringstoets College H havo
De toets bestaat uit twee onderdelen: A. Mondelinge taalvaardigheid: de leerling wordt gevraagd een filmpje op te sturen naar de docenten. In dat filmpje draagt de leerling een gedicht of een bladzijde uit een roman voor en analyseert hij dit werk aan de hand van een aantal opgegeven elementen. Ook plaatst de leerling het literaire…
Lees verderResultaatverbeteringstoets College E
De toets bestaat uit drie taken: verhaalanalyse, schrijfvaardigheid en spreekvaardigheid. Bij de verhaalanalyse leest de leerling het verhaal ‘Bomen’ van Marga Minco en beantwoordt daarover acht open vragen. Voor schrijfvaardigheid leest de leerling drie teksten en schrijft een gedocumenteerde tekst aan de hand van de bronnen. Voor spreekvaardigheid houdt de leerling een betoog/speech naar aanleiding…
Lees verderResultaatsverbeteringstoets Greijdanus College havo
De toets bevat vijf onderdelen: A Bronnenonderzoek; B Argumenteren (10%); C Bouwplan maken; D Betoog schrijven (60%); E Betoog houden (30%). A en C worden niet beoordeeld. Het mondelinge betoog is gebaseerd op het geschreven betoog. Het geschreven betoog gaat over literatuuronderwijs, bedoeld als spreekbeurt op een docentcongres. Alle onderdelen van de toets hangen samen:…
Lees verder