Publicatie datum: 1996-01-01
Auteur: Amos van Gelderen
Collectie: 27
Volume: 27
Nummer: 5
Pagina’s: 228-234
Documenten
amos van gelderen and e rs gez egd vee l l ee rlin ge n zoude n door ee n ge br e kki ge ke nni s van d e rge lijke midd e l e n ge re md word en in h e t gev e n van bijdra ge n in een disc uss i e of in m oe ilijkh e de n wat is er mis me t kom en bij h e t a d e quaat formul e re n m ees trin ga mi e dema b ase re n zi c h op nattin ge r j amaar d e c a rri co 1992 di e s pre k e n ove r pr e fabricate d lan g u age in d e cont ex t van h e t v r ee md e tal e n o nd e rwij s s pree kt m e n ove r patte rn drill s h e t b esc hikk e n ove r d e r gelij ke taalmidd ele n zou h e t w e rk ge h e u ge n v a n in moer 1996 4 stond een bidrage van tlieiin s pr ek e r s on tlas t e n e n d e fluency vergrot e n meestringa marleeri miedema over liet gebruik o o k in o nd er zoe k v a n l a ag veld 199 6 e n van taalmiddelen bij referaten en discussies in de bo sse r s 1995 vind e n d e a ute urs s te un m aa r bovenbouw van hav o en vwo hun voor oo k co ntra indi ca ti es voo r hun ve rond e r s tel naaniste stelling is dat leerlingen van alloc itorte lin gen zo t oont laarveld aa n d a t a ll oc ht o n e afkomst orirleriristromers en zwakke sprekers van l eerlin ge n o nd er in s tro me r s gem idd eld min nederlands als eerste taal gebaat zijn bij expliciet d e r bijdr age n l eve re n in ee n di sc u ss i e d a n onderwijs in taalmiddelen zonder zulk oizrlenvijs s pr e k ers va n h e t ne d e rl a nd s als ee rs t e taal dit zonden deze leerlir zen sterk in liet nadeel zijn bij k a n wijze n op ee n ge br e kki ge b e h ee rs in g v a n referaten en discussies die volgens de nieuwe t aalmidd e l e n e en a lt ern a ti eve m aa r m e rk eindexamenvoorschriften verplicht zijn in liet waardi ge rwijs doo r laarveld ni e t ge no e mde schoolonderzoek awios van gelderen is rwerje ve rkl a rin g i s da t c ulture l e ve r sc hill e n d e ac h aiiteur van liet didactiekboek mondelirige taal t ergrond v orm en vo o r veel a ll oc hton e l ee rlin vaardigheid netlerlands waarop bovenqenoernrle ge n is h e t imme rs nie t zo v a nz elfs pr e ke nd om auteurs zich hebben gebaseerd hij zet enige v rij e lijk in h e t o pe nb aar va n ge dac ht e n t e kanttekeningen bij hun voorstel zijn voornaamste wissel e n a ls voo r autochto n e l ee rlin ge n bo s bezwaar is dat de voorstellen ten koste kunnen se rs vond da t alloc hto n e lee rlin ge n m o nd e gaan van echt coirvnninicatief spreekvaardigheids lin ge ta ke n al s gemakkelijker b eoord el e n da n orirlenvijs i orvrigericht onderwijs kan de inhoud hun a utoc ht on e kl asgen o t e n bij d oce nt e n van de communicatie op liet tweede plan zetten vond b ossers gee n s te un vo o r een duide lijk terwijl al de grootste moeite moet worden gedaan ve r sc hil tu sse n alloc ht on e e n a uto c hton e l eer om voor mondelinge taalvaardigheid wat tijd in liet lin ge n in d e bove nb o uw bossers m eent d a t rooster voor liet vak nederlands te reserveren tien d e a ll ocht on e lee rlin ge n zi c hz e lf ove rsc h a t procent van de lestijd is minimaal noodzakelijk t e n o md a t ze zi c h ve r gelijk e n ni e t alloc hto maar dat worgt zelden gerealiseerd n e n uit hun omgevin g w aartege n z e gun stig a fs t e ke n va nwege hun h oge re o pl e iding h e t a rtike l va n m eestrin ga mie de ma i s meestrings miedema 1996 geven in hun inte ressant o md a t h et op ee n ged e tailleerd artikel argumenten om aan leerlingen in de ni vea u een bijdrage l eve rt aa n d e dida c ti e k bovenbouw van xnvo en vwo apart onder va n h e t m ondelin ge vaardigh e idso nd erwij s wijs in taalmiddelen te geven hun betoog a a n d e v raag wa t leerlin ge n moeten kunn e n komt er op neer dat veel leerlingen beter o m goe d e di sc u ssi es e n re fe ra te n te kunn e n zullen presteren in referaten en discussies h o ud e n i s in de va klit eratuur no g n a uwelijk s wanneer ze over een ruimere direct ophaal a and ac ht b es t ee d ik h oop niet d ez e r e a c ti e bare voorraad van taalmiddelen beschikken t e b ew e rks t elli ge n d a t a nd ere n ges timul ee rd de auteurs doelen op tamelijk korte uitingen word e n ov e r deze v raag wa t di e pgaa nd e r n a hooguit een clause die voor diverse func t e d e nke n en bij t e dr age n aa n d e di s cu ssi e ties kunnen worden gebruikt zoals contro ni e t a ll ee n vo or d e didacti e k ma a r ook voor leren of de inhoud begrepen wordt is dit d e c rit e ria voor he t b e oord e l en i s dit van duidelijk snappen jullie en parafraseren b e lan g of expliciteren ik bedoel laten we zeggen 2 28 mo e r 1996 5 spreken luisteren en taalmiddele n soorten argumenten die zij hanteren passeren de revue daarna geef ik een principieel h et ga at m e in de ze bijdrage om d e b asi sver bezwaar tegen de prominente rol die de o nd er s t ellin g va n m ees trin ga mi e de m a al s auteurs toekennen aan het onderwijs in taal l eerling en b e t ere t aa l midd el e n l e re n gebrui middelen voor de discussie k e n dan komt dat hun vaa rdigh e id in he t houde n va n di sc u ss i es e n re fer a t e n ten g o e d e twee soorten argumenten wann eer dit juist i s h ee ft dit onmisk enb a re c on se qu enti es voo r he t o nd erwij s in m o nde hebben meestringa miedema voldoende linge va a rdi gh e d e n in d e b ove nb o uw ik h e b aannemelijk gemaakt dat het onderwijs in ni e ts tege n onde rw ij s waa rin d e s tili sti sc he taalmiddelen veel leerlingen helpt bij het m ogelijkh ed en va n l ee rlin ge n wo rd en uitge verbeteren van hun mondelinge communica bre id m e t b e hulp va n nie uwe taalmidd el e n tie dus het bereiken van hun communicatieve in ee n p e rfec t e we re ld me t ee n p erfec t doelen in het begin van hun bijdrage staan o nd erwij ssystee m e n vo ldoende tijd vo o r enkele kritische vragen is het echt zo dat b el a ng rijke za ke n m ag zulk o nd e r wij s ni e t leerlingen die doorgedrongen zijn tot de o ntbre ken d e mo eilijkhe id i s da t we in een bovenbouw van het xevo en vwo nog aan allesb eh a l ve p e rfect e we re ld l eve n e n d at er het taalverwerven zijn en als dat zo is is het p r io rit eite n gest e ld moe te n wo rd e n al s we aanbieden van taalmiddelen dan een bruik kieze n voor o nd erw ij s in taa lm i dd e l en t en baar en effectief middel p 1 9 2 1 93 deze kos te van reali s ti sch e co mmun i ca tieve oefe vragen zijn echter niet specifiek genoeg ook nin g dan moe t e n we eerst h ee l ze k e r we t en al zijn leerlingen in de bovenbouw nog aan d a t h et ee n oo k h et a nd er t e n goe de komt het taalverwerven en dat wil ik best aanne b ovendi e n o nde rw ij s in mo nd elinge co m men en ook al zijn taalmiddelen bruikbaar munica ti e is o p d e mees t e sc h o l en nog na u en effectief voor taalverwerving in het alge welij ks va n d e gr o nd ge kom e n ve rge lijk van meen dan nog is dat geen legitimatie voor d e r g ees t brae t o ostda m 1988 lamme r s bezetting van de schaarse tijd voor oefening 1993 he t ligt du s oo k ni e t voo r d e h and van in mondelinge vaardigheden aangetoond t evo re n t e b esluit en d at een dee l a an ap a r t moet worden dat onderwezen taalmiddelen idi oo m o nderwij s b es tee d m oe t worde n da t van direct nut zijn voor het houden van lijk t tevee l o p h e t s p ree kwo o rd e lijke ve rko referaten en discussies als dat niet het geval is p e n van d e huid van d e nie t gesc ho t e n b ee r dan kunnen ze misschien in andere onderde in een reac ti e o p laarve ld e n bol a nd 199 4 len van het curriculum bijvoorbeeld schrijf die even een s aan d ron ge n op ap ar t idi oo m vaardigheid onderwezen worden maar in o nd e rwij s in he t bijz o nd er vo or all oc hto ne ieder geval niet in de schaarse tijd voor de o nd e rin s tro me r s in de b ovenb ou w hebben mondelinge vaardigheden ron o os td a m en ik van g e ld e r en e n o os t er zijn twee soorten argumenten die mees d a m 1995 ve rduidelijkt wat v olge n s ons de tringa miedema aanvoeren voor het heilza pr ior it eit h ee ft mon delin ge c ommuni ca ti e i s me effect van onderwijs in taalmiddelen ni e t h e t foutl o o s fo rmul e r en va n com pl exe argumenten van de eerste soort stellen een z inne n m e t s tilistisc he variati es en fr aai e w e n positief effect van het gebruik van taalmiddelen din gen ma a r h e t be re ik en va n co mmuni ca op de vaardigheden voor discussie en referaat tieve doele n d es n oo ds m e t omwegen en in het vooruitzicht de leerlingen zouden herformuleringen d a t i s he t prim a ire do el zich met onderwezen taalmiddelen beter kun van onde rwij s in m o nd elin ge taa lvaa rdi g he id nen uitdrukken en dit is relevant voor de al h e t ove ri ge is luxe waarm ee d e mees te eigen doelstellingen van het mondelinge l eerlingen zo int er pre t eren we d e genoem vaardigheidsonderwijs de tweede soort argu d e behoefte onderzoekingen ni e t ge di e nd menten stelt dat impliciet verwezen wordt zijn p 56 naar het gebruik van taalmiddelen in de crite in de v ol gende p ar ag ra fe n zal ik b esp re k en ria voor beoordeling van referaat en discussie in hoeverre h e t voo rst e l va n m ees trin ga als leerlingen beoordeeld worden op ade mi ed em a r ec ht do et aa n d ez e priorit e it tw ee quaatheid van hun bijdrage zo suggerere n 1996 5 moer 229 m ees tringa mi e d e ma d a n is h e t ge bruik zal v erdwijn en z e ge ve n z e lfs e en explici e t van d e jui ste taalmiddelen esse nti eel in hun voorb eeld p c99 waa rin h e t fragm e nt i s e ig e n woorden m e t l e xic a l e fra se n kunn en h e rs chre ve n met a nd ere markerin ge n van d e l ee rlin ge n hun g espre ksbijdragen b e t e r op b e urt ov erga ng e n zo a ls als ik j e go ed b eg rijp ad e quate wijz e prese nt e re n zoal s de e ind d e nk jij m a g ik i ets zegge n n ee d aar te rm h e t formul eert vakontwikke lg ro ep h e b j e ge lijk in en go e d h e t g a at e r du s n e d erl a nd s 1 99 5 p 2 3 van g eld ene n en om en toe vo eg ing e n al s d a t wil z egge n o os tdam 1994 p 44 s pr ek e n in dit ve rb a nd ove rig en s e n snap j e ove r mo e it eloo s vlot e n vlo ei e nd formul e h et probl ee m i s d a t vol s tre kt ni e t duid e lijk re n e n dat i s vo or veel l ee rlin ge n e n ze k er i s ge worde n ho e d e z e wijzi g in ge n zond e r d a t voor v ee l twee d e ta a llee rd e rs ee n ho ge e i s d e inhoud va n d e b e urt e n we rke lijk veran waara an zij zonde r sp ec i a l e t a almidd e l e n ni e t d e rt kunn e n b ewe rk stell i ge n d a t l eerlin ge n kunn e n voldo en p 1 9 6 w e l o p elkaar in gaa n ni e t hun e i ge n s t ellin g blij ve n h erhal e n nie t maa r wa t ro ep en en w el is er een positief effect ter illustratie ee n duid e lijk e lijn vo l ge n to c h lijk e n m ees va n ee n direc t po s iti e f e ffec t ton en m eestrin t r in ga mi ed ema wel te ge l ove n dat dit ga mi ed em a ee n pro toc olfr agm e nt uit een gevo l ge n z ijn van li et ge bruik va n d e a nde r e di sc u ssi e gevoe rd d o or van hui s uit n e d er t aalmidd e l en z e zegge n d a t de t aalmidd e l en l a nd stali ge l ee rlin ge n in 6 athe n e um e n ont h e lp e n bij h e t ve rgrot e n van de re dund a nti e l eend aan ee n case s tud y van l ee n e 1995 va n d e formul e rin ge n di e s pr e ke r s ge bruike n opvall e nd vind en z e dat e r in d e di s cu ss i e in h e t voo rb ee ld dat d e a ut e ur s geve n i s gebruik ge m aa kt wordt va n ee n b e p e rkt ec h te r aa n d e re dunda nti e ni e ts ve r a nd e rd aa nta l ta almidd el e n om be urt o v e rgangen t e h e t e nige e ffec t lijkt te zijn da t m e n w a t m a rke re n twee keer maar drie kee r j a m a ar be leefd er me t elk aa r om s prin g t zo wor dt ee n kee r n ee ee n kee r n ee o k e e n dri e kee r m et mag ik i ets z e gge n ex pli ci e t gevraagd z o nde r ove rga n g h et c omm e nta a r va n m ees o m ee n b e urt t e r wijl in h e t oor s pronkelijk e t r in ga mi e d em a op dit fr agm e nt komt erop fragm ent i em a n d zonde r ove rg a ng zijn bij n ee r da t z e h e t v a n onvold oe nde nivea u dr age l eve rde v ind e n luis t era ar s n aar zo n disc u ssi e e n toegegeven d e rge lijk e verand e rin ge n kun we lli cht o ok l e ze rs va n het proto co l krij ge n ne n in ee n disc u ss i e so m s h e il za am zijn e n dat d e indruk d a t i e d eree n ma a r wa t roe pt da t d e kan in h e t onde r wij s z e k er ee n plaa t s krij ge n l ee rlin ge n voo rn am e lijk s ta t em ents afl egge n maa r aa n d e essenti e l e di scu ssi e va a rdi gh ed e n d a t e r geen lijn in d e di sc uss i e zit e n da t d e ande re n aan bod laten komen int e r essa nt e l ee rlin ge n ni et echt op e lk aa r in ga an maar bijdragen l everen in gaa n o p and e r e n bij he t hun e i ge n ste llin g blij ve n h e rh al e n k o mt dit o nde rwerp blij ve n a nd e re n seri e u s n em e n ie t nivea u va n d e s o c i e te it t e b o ve n p 193 zull e n d eze vo r me lijkh e d e n ni e t vee l toevo e mijn indruk va n h e t fr agm en t i s h el e m aa l ge n d e n adruk di e m ees trin ga mi e d e m a ni et zo n ega ti e f ik vind nie t dat i e d e r ee n l egge n op h e t vervan ge n va n ee n vo udige m aar wa t ro e pt e n da t d e l ee rlinge n ni e t ec h t taalmiddelen z oa ls j a m a ar door co mpl exe re op e lkaa r inga an m aar hun e i gen s te lling e n m ee r expli ci et e taalmidd ele n is in strijd blijve n he rh al e n st e rker nog ik ko n uit h e t me t een van hu n e igen a rgum e nt en di e z ij frag m e nt v oord at ik d e toe li c htin g in d e o ntl en e n aa n h e t w e rk van n a ttinge r te kst ha d ge l e ze n o pm a ken wa t h e t ond e r d e ca rri co 1992 nam elijk d e o n tlastin g va n we rp va n d e di sc u ss i e w as d at duidt e rop da t h e t w e rk ge h e u ge n door midd e l va n pre fa bri d e l eerlin gen zic h voldo e nde duide lijk he b ca te d l a n g uage h oe mind e r m oe ite lee rlin b e n uitge drukt missc hi e n z a l bij b e lui st e rin g ge n mo e te n doe n o m dit soo rt uitinge n uit een a nd e re indruk onts t aa n dat i s ni e t uitge hun ge h e uge n op te h a l en d es te m ee r ruimt e sloten maar ook ni e t esse ntieel in dit ve rb a nd i s e r om aan d e inhoud van hun bijdra ge t e e ssenti eel is d a t m ee strin gs mi e d e ma s u g sc h ave n wa t is e r nu ge he u ge nb es pare nde r e n ge re re n da t bij vervan gin g van d e ja nn aa rs e n direc t er dan compa c t e uitinge n al s j a maar de ri ee s door and er e taalmidde l e n ee n b e la n g al s e r nog gee n j a m aa r b es tond d an ha d h et rijk d ee l va n d e door h e n ge no e md e e uve ls m oe t en wo rde n uitge vond e n jamaar druk t 2 3 0 moer 1 996 5 preci es alle s op ee n gec ond e n seerd e wijze uit b e te r tege moet kom e n aan d e eind exa m e n wat nodig i s bij b e p a ald e argum e nt a ti eve e is e n e n a a n d e b e oord e lingsc rite ria in van be urtovergange n d e v ertaling in m ee r expli g e ld e r en o os td a m 1 994 ook dit ar g u c i e t en b el ee fd t aal gebruik zou al ga uw twee m e nt i s twijfe l ac htig d e va k o ntwikk e lg roe p zinn e n in bes lag n e m e n ik b en h e t d ee l s ee ns n ed erl a nds v oor 1995 s pr ee kt ond e r m ee r me t w a t j e z e gt m aa r ik wil e r to c h wat t ege n ove r g espre ksbijdrage n present eren op e e n inbre ngen ik d enk ni e t dat v eel l ee rlinge n e r ad equ a t e wijze zi e noot 2 e n in he t didac prij s op s t ell en op zo n mani er in ee n di s cu s ti e kbo e k wordt a ll ee n v oor b e oorde lin g si e to e ges prok e n t e word en door hun kla s van h e t refera at ges proke n over mo e it eloo s ge not e n en d a tz elfd e geldt voor tam e lijk vlot e n v loe i e nd formul e re n sa m e nva tt end o m sl ac hti ge e n vo o rzic hti ge fr ase n al s al s ik s preek ge mak of fluency gen oe md i s het j e goe d b eg rijp d e nk jij di e m eestri nga ge bruik va n j a m aa r of va n b e urtove rgange n mi e d e m a in hun h e r schrijvin g vo o r di e di r ec t o p de inhoud over sc hak el e n ee n ma a r ge bruike n wa a rom zoud e n l eerkra c h n egati eve indi ca ti e op d ez e c rit e ri a m e n ka n te n n ed e rlands dit mo e te n na s tre ve n in hun daar ve rsc hille nd ov e r d e nk en m a ar mijn di sc uss i eond erwij s n ee l a te n de l ee rlinge n a ntwoord is nee er is gee n r ed e n o m bij voor zic h da n li e v e r co n se nte re n op d e inhoud va n b eeld va n d e proto colfragme nt e n va n m ees hun a rgum e nt en tringa mi e d em a te zegge n da t d e ge rev i d e indruk o nt s taat d a t m ees tringa mi e see rde ve r si e m e t c ompl exe re t aa lmidd el e n d e ma he t onde rwij s in monde lin ge vaar m oe it e lo zer vl o tt er o f vl oe i e nde r is d a n d e di gh ed e n voo r een b e l a ngrijk deel wille n oor s pr onkelijk e ve r s ie m e t zij n jainaars e n ri c hte n o p vorm elijk e k enme rke n z o a ls h e t n ee s e ve nmin i s de o o r spronkelijk e ve rs i e ge bruik v a n expli cie te en fo rm el e a an s pree k minde r a de qua a t m a ar we l mind e r b e l ee fd vorm e n en d e s tandaardtali ge c orrecth eid form eel d a n d e ge r e vi see rd e ve rsie e en missc hi e n v ee lzegge nd d e t a il is da t zij in mijn onde rzo e k naa r h e t b e o o rd el e n v a n s til zwijgend in h e t o or s pronke lijk e proto co l spreekpr es t a ti es door een ge trainde jury va n d e uiting dan b e n j e ec ht o p j e e ige n aan gewe l ee rkracht e n bl eek d a t h et h an t e ren van s to p z en h ersc hrij ven als da n b e n j e echt op j e ze lf l a pp e n zoa l s no u e h e n t oe n e h e n e n e h aa ngewe ze n dit soo rt c orrec th e id s n or m e n geen n oe me nswaardi ge inv l oe d h a d o p d e hoe b e l a ngrijk z e so ms ook mo ge n zijn in b e oord eling van fluency va n g elde r e n 199 2 fo rme l e inte rac ti es b e hoort niet tot d e pri o e n 1994 d e b eo ord e lin g van flu ency s pr ee k rit e it e n v a n h et mond e lin ge va ardi gh e ids ge mak werd v o oral b ein v lo e d door de aa n ond erwij s zo al s b eschreve n in van g eld e re n wezigh e id v a n l a nge d e nkp a uzes en v a lse oos td a m 19 94 e n voorzo ve r ik k an s t a rt s sto pl a pp e n zoals n o u e h en e n e h b eoo rde le n o ok ni et tot de ni e uwe exa fun c ti o n ere n al s vull ers en geve n d e s pr e ke r m e n ei se n 2 in b e id e publika ti es gaa t h e t vrij m ee r d e nk t ijd zonde r da t deze h e t ris ic o wel uit s luite nd om int e rac ti es tussen klas loopt d e b e urt a an ee n a nd er kwijt te rake n ge note n e n de l eerkr acht elke po g in g om h e t o ve r d e fun c ti e v a n jamaar k a n ik o p g rond reg i s ter in di sc uss i es en r e fera te n t e do en van h e t onderzo ek ge en uitspraak do e n omdat afwijke n van he t voor l ee rlinge n gebruike lij d aa rin geen gegeve n s uit argum e nta ti eve di s k e zal inde rdaa d vo or g rot e mo e ilijkh ed en c uss i es zijn ve rzam eld ma ar h et is ge e n wild e zo rge n en w el vo or de mo e ilijkh e de n di e gok om aa n t e n e m e n da t luis t eraa rs e n m ees tringa mi ed ema will e n b es trijd e n b eo orde l aa r s va n di sc u ss i es tusse n l ee rlinge n o verb e las tin g va n h e t w e rk geh eu ge n do o r het ook jam aar e n n ee ok e en uitin ge n di e zoe ke n n aa r formul ering e n die voor d e mees direc t zeggen waar h e t op staa t a l s vo l s tr e kt te l ee rlinge n uit ee n vreemd e n z e lfs onn a a ccept ab e l vlot vlo e i e nd en mo eit e loo s e n tuurlijk regi s te r s tamm e n ade quaat er v ar e n dit s oort uitingen zijn fun c tion ee l e n hore n bij d e mond e linge taalmiddelen en beoordeling hi er communi c ati e ook al vind en veel m en se n ze mee kom ik bij h e t twee d e s oort argum e nt ni e t zo mooi da t m ees tring a mi ed e m a h a nt e r e n h e t gebruik van m ee r expli c i e t e ta almidd el en zou 1996 5 moer 231 taalmiddelen en discussie onderwij s t aalmidd el e n wa ar l ee rlinge n vak e r ge bruik van kunn e n m a ke n een andere kwestie is de nadruk die mees d e fun c ti e van ond e rwij s in ta almidd el en i s tringa miedema leggen op het gebruik van b e te r t e v erd e di ge n in de c ontex t va n h e t taalmiddelen voor het discussieonderwijs in re feraa t waarin l ee rling e n afzonderlijk op plaats van het referaatonderwijs dit is een hun t a alg ebruik word e n be oordee ld bij refe ongelukkige keuze er wordt daardoor een raten ge ld t de v erzac ht e nd e o ms t a ndi gh e id onevenredig zwaar accent gelegd op beoor dat l ee rlin ge n zich uitdrukke lijk op hun deling van het individuele taalgebruik van de b e urt kunn e n v o o rb e re id e n h e t leren ge brui deelnemers terwijl de doelen van de discussie k e n v a n m ee r form e l e p atron e n lijkt in d ez e juist veel meer liggen op het niveau van het cont ex t haa lbaarde r e n o ok minde r onn a tuur interactieproces zie van gelderen oost lijk ho e d a n o ok e r blij ft s t aa n dat h e t do el dam 1994 bij de discussie gaat het om een v a n h e t onde rwij s in mond e lin ge vaardi g groep leerlingen die al of niet met een he de n in d e ee r s te pl aa ts is d a t leerlin ge n hun voorzitter elkaars mening aftasten over een ge d ac ht e n o p ee n b eg rijp elijk e e n ove rtui voorbereid onderwerp bij het referaat gaat ge nd e wij ze o nde r wo orde n bre n ge n gebruik het om een grondig voorbereide toespraak make nd va n alle midd e l e n di e ze h e bb e n voor de klas waarbij een leerling gedurende v e rb a l e e n n on verb al e e e n l ee rling di e me t langere tijd aan het woord is o mwege n e n he rfo rmul e rin ge n ee n mo e ilijk e beoordeling van het spreekgemak van indi kw esti e k a n uitlegge n ve rdie nt ee n ho ge r viduele deelnemers in een discussie is onder c ijfe r d an een lee rlin g di e in pra c htig e ta al meer op praktische en methodologische gron din ge n z egt die n auwe lijk s te b eg rijp e n zijn den niet aan te bevelen het is uitzonderlijk moeilijk om vijf a zes leerlingen die elkaar tot slot voortdurend afwisselen en onderbreken op hun individuele taalgebruik te beoordelen ik wil hi er n og e ni ge punte n no e m e n voo r voor de betrouwbaarheid van de oordelen d egen e n die overwege n onde rwij s in ta a l valt dus het ergste te vrezen maar het is ook midd e l en vo or refe r aa t e n disc uss i e te geve n op een principiele grond ongewenst in een ik h e b b ez w a r e n b eh a nd e ld wa a rvan d e discussie dragen de individuele deelnemers de v oo rn aam s te b oo d sc h a p i s gee f bij dida c ti e k gevolgen van andermans gedrag zowel in en b eoord elin g d e m ees te n a druk aa n d e positieve als in negatieve zin een leerling die inho ud van d e communi cati e e n la a t da t ni e t in sterke mate polemiseert niet wil luisteren v er drin ge n do o r vormke nm e rk e n lee rlin ge n in het geheel geen bijdrage levert of juist di e gebruik kunne n make n va n hun ve r bevordert dat iedereen aan bod komt heeft tro uwde r egis t er e n d e d a arbij h ore nde v e r een grote invloed op ieders taalgebruik beoor korte nd e t a alnudd e l en z oal s j a m aa r e n s top deling van het taalgebruik van de individuele l app e n z u lle n zi c h ma ximaal kunn en c on ce n deelnemers in een discussie is dus unfair bij tre re n o p de inhoud v a n hun bijdrage n een andere samenstelling van de groep zou wa nn ee r bij beoord elin g ni e t d e vorm maar den deelnemers onder gelijkblijvende discus d e inhoud van de communi ca ti e h e t m eest e sievaardigheid beter of slechter presteren gewicht krij g t i s h e t oo k voor d e v e rbaal bovendien is de verantwoordelijkheid voor mind e r vaardi ge l eerlin ge n moge lijk bijdr a het gespreksverloop collectief om deze reden gen t e l eve re n van ee n vo ldo e nd e nivea u moet bij beoordeling de nadruk liggen op de wannee r me n ec hte r e i s t d a t h e t t aal gebruik groep waarbij niet de vloeiendheid en de va n de l eerlin ge n zi ch co n form ee rt aa n he t verstaanbaarheid van individuele deelnemers idi o om va n d e fo rm el e o p e nb a r e co mmuni maar het interactieproces en de inhoudelijke ca ti e z eg ma a r taal gebruik va n hoo gopge l e i voortgang van de discussie de aandachtspunten d e volw asse n s ta nda a rdta a ls pre k ers d a n legt vormen apart onderwijs in taalmiddelen voor m e n d e lat voor de m ees te leerlin ge n vee l t e de discussie ligt daarom niet voor de hand hoo g bo ve ndi en do e t m e n da n gee n recht wel kan bij sommige discussies en nabe a an h e t e ige n ka ra kt er van r efe rat e n e n dis cu s sprekingen de aandacht gevestigd worden op s i es in de kl as h e la as expli c it e r e n m ees trin ga 232 moer 1996 5 mi e d e m a ni e t w a t hun norm e rin g pr ec i es alleen sprekers van het nederlands als tweede i s maar dat d e ze afwijkt va n d e c rit eria uit taal zijn de doelgroep maar alle mindere van g eld e re n oo s tdam 1994 e n van d e sprekers bedoeld zijn dus vooral onderinstro exa m e n ei se n is uit h e t voorafgaa nd e we l mers en zwakke nederlandstalige sprekers d uidelij k het is toe te juichen dat men bereid is d a arnaa st is e r d e b ewij s las t h e bb e n m ees geweest de eigen veronderstellingen in het tringa mi e d e ma nu w e l of ni e t ge lijk in licht van onderzoeksresultaten en kritiek uit hun s t ellin g dat een ge brek aa n ta almidd e l e n de praktijk bij te stellen de andere kant van t e n grond s l ag lig t a a n ge br ekki ge pr es t a ti es de medaille is dat de doelgroep niet alleen dit is ge h ee l ni e t b e weze n d e s t e llin g k a n verbreed maar ook vervaagd is wie zijn all ee n word e n be we z en niet b e hulp va n goe d precies die mindere sprekers die extra onder gec ontro l ee rd e onderwijsexperimenten wan steuning nodig hebben en waaruit moet die neer w e de e ffec te n van o nd e rwij s in t aa lmid ondersteuning bestaan het gevaar is aanwe d el en k enne n kan b eslot en word e n o f h e t zin zig dat door het benadrukken van taalmidde h ee ft vo o r vee l l ee rlin ge n nu mo e t en we len docenten criteria gaan gebruiken die niet vare n op circu m s tari tia l ev idente wa arover n og uit de inhoud maar vooral uit de vorm van vee l disc u ss i e moge lijk i s z oa l s h e t d oor het taalgebruik worden afgeleid zo zou de m ees trin ga mi e d e m a al s voorb eeld ge cirkel op tragische wijze gesloten worden bruikt e proto c olfra gm ent d e kriti e k in taalmiddelenonderwijs voor leerlingen die bo ve ns t aa nd e kantte k e ninge n maakt duid e lijk naar de zin van de taalpuritein teveel jairiaars d a t ik geen ho ge verwac htin ge n he b va n h et en rioii elfi s gebruiken waardoor er onvol e ffec t va n onde rwij s in taa lmidde l e n voor doende tijd is voor oefening in het houden di sc u ssie e n r e fera a t to c h b e n ik we l b e ni e uwd van referaten en of discussies dat is de dood na a r d e resultat e n v an expe rime nt e n op dit in de pot van het onderwijs in mondelinge gebie d communicatie de timin g va n h e t voo r s te l i s onge lukki g la te n w e ee r s t zo rgen vo or vo ld oe nd e ruimt e noten en literatuu r voor ec ht s pree kvaa rdigh eidso nde rwij s in d e bo ve nbouw v oord a t we o n s druk make n ove r i h e t b etre ft onde rzo ek n aa r de mo e ilijkh e id e n d e v r aag o f lee rling en o ver vo ldo e nd e ta al b e langrijkhe id va n situa ties w aa rin uitstromers midde le n b esc hik ke n op dit m o m e nt lijkt uit h e t voortgeze t o nde rwij s o p hun m o nd elin idio om o nd erwij s meer op z ijn pl a ats in a nd e ge va ardi gheden aan gewezen zijn b oc hardt re ond e rd ele n va n h e t vak n e d erl a nd s zo a ls 1985 bl ok d e gl opp er x983 j a nse n 1 99 4 l ees e n schrijfvaardig hei d bij de sc hrifte lijke d e gl o ppe r va n s cho o t e n t 9 9o vaardi gh e de n krijge n l ee rlin ge n de ge l ege n 2 in h e t a d v i es voor h e t exam e nprog r a mm a h e id zi c h te bui gen ove r taa lge bruik in zee r v oor 1995 wordt g espro k e n ove r inh o u ve rsc hill e n de c ont ex t e n gesc hreve n te ks t en d e lij k en vor m elijk a d e quaa t reagere n op zijn ee n veel rijk e r e bro n va n reg i s te r s en p 23 de ze formul er in g s t aat z o wel bij h e t bijb e hore nd e ta a lmidd ele n bov e ndi en hee ft re fe ra a t voordr ac ht al s bij d e di sc u ss i e maa r gesc hr even t a al h et voord ee l dat m e n d e tijd h eeft een ande r ve rvolg bij d e tw ee to et s vor kan ne me n formul erin ge n bij t e sc have n wa t m e n bij h e t refe r aa t wo rdt ge re agee rd op bij mond elin ge communicatie mees ta l ni e t vr agen en k r iti e k zond er ve rd e re t oeli c h k a n z e k er wann ee r h et gaa t om h e t kennis tin g van d e b ete ke ni s van vo rm e lijk bij d e make n m et en aa nl e re n va n onb ek e nd e s tilis disc u ss i e wordt ge r e agee rd op bijdrage n va n ti s ch e cons tru cti es lig t to e pa ssing in he t lees and e re d ee ln e m e rs e n hie r wordt ee n lij s t va n e n sc hrijfond e rwij s m ee r vo o r d e hand aa nd acht spunte n a an to ege vo egd al d ez e h et idee va n ond erwij s in t aa lmidde l en is in a a nd ac ht s punte n h e bb e n b e tre kkin g op d e ee r s t e in s tanti e opg e vo e rd va nuit de veron esse nti e le o p d e inhoud ge richt e discu s de rs t elling d a t all oc htone l e erling e n d a arm ee s i e vaardi gh e d e n di e ik a l ge no emd h eb bij gebaat zijn laarve ld boland 1994 inmid gee n van d e aa nd ac hts punte n w o rdt gere fe de ls i s h et inzi c ht ve rande rd zo blijkt uit d e ree rd aa n h e t gebruik va n m ee r of mind e r bijdra g e va n mi ed e ma mees tringa nie t fo rm e le taa lmidd el e n 1996 5 mo e r 233 blok h k d e glopp er taa l v oo r h e t leven nattinger j r j s decarrico lexical phrases meni ngen van o udlee rlingen lbo en mavo ove r hu n and language teaching oxford oxford univer taalgebruik h a rlinge n flevodruk 1983 sity press 1992 bo chardt l taalvaardigheid in li e t r oger onderwijs vogn vakontwikkelgroep nederlands advies een enque t eo nde rz oe k onde r ee rs tejaars s tude nt en examenprogramma havo en vwo nederlands den am ste rda m sco 1 9 85 haag stuurgroep profiel tweede fase 1995 bo sse r s b taa lproblenlen van all ochto n e scholieren in de bovenbouw va n liet voo rtgezet on de rwijs en sc h e d e slo 1995 g ees t e va n de r a brae t r oo s td a m h e t zal w e l altijd ee n s ti efkind blij ve n ov e r d e b e n a rd e po s iti e van de mo nd eling e vaar digh e d e n o p de bove nb ouw va n havo vwo in leven de talen 434 blz so6 s i 2 1988 g e ld e re n a van de evalua t ie van spree kvaa rdig h e id in com mu ni ca ti eve s ituat ies gl oba le beoo rde li ng e n gedetailleerde an alyse van spree kpresta ties van li en 12 jarigen ams t erdam sc o 1 99 2 g e ld e re n a van pr e dic tion of glob a l rating s of flu e n cy and d elive ry in n arra ti ve disc ourne by linguis ti c a nd phon eti c measures oral p erfor ma n ces of stud e nt s age d ri 12 yea rs in l a nguage tes ting 11 3 blz 291 319 1994 g e ldore n a va n r oo std a m mo nd e li nge t a alvaa rdig heid nederla n ds r eferaa t de ba t e n discuss i e in d e boven b ouw va n h avo en vwo bussum coutinho 1994 g e ld o re n a v a n r oos tdam e en dom ein b e p a lin g vo or mond e lin ge t aa lvaa rdigh e id in d e b ove nbouw havo en vwo in sp iege l 13 r blz 4 1 5 9 1995 glopp e r k d e e va n scho oi e n de in hou d van de exa m en s ne derlands voo r ha vo e n vwo am s te rdam sco i 99o j a nse n j ta algeb ruik in de econo misch e en admini stratieve be roepe nvelde n een on de rzoe k on d er o ud lee rli ngen van het meao t b v ee n ve rni euwd programma ne derla n ds l e id e n rul 1994 laa rveld k j bol a nd ka n did ac ti ek zond er l ee rlinge n in moer 6 blz 3 30 334 1994 laarveld k discuss i epres ta ties van nt2 leerders i n de b ove nb o u w van havo en vwo en sc h ed e slo 1996 la mm e r s h de impa sse in h et o nde rwij s in d e mond e linge va ardi g h e de n in spiege l 1 1 3 blz 9 3 5 1993 le en e w spre k e n e n luisteren in de tweede fase d e gedocumenteerde g roep sdisc uss i e op li e t pierso n co llege in den b osch ens c h e de slo 1995 mi e de ma m th mees tringa taalmidd el e n bie d e n s pre ke r s houvast in moe r 4 blz 192 1 96 1 9 96 234 moer 1996 5
Auteurs:

Amos van Gelderen
Amos van Gelderen (1953) is lector taalverwerving en taalontwikkeling bij de lerarenopleiding van Hogeschool Rotterdam. Daarnaast is hij senior onderzoeker bij het Kohnstamm Instituut van de Universiteit van Amsterdam. Hij begeleidt onderzoekers en lerarenopleiders bij hun (promotie-) onderzoek naar de rol van lees- en schrijfvaardigheid in basis-, voortgezet en hoger onderwijs en naar de rol van ouders bij de taalontwikkeling van jonge kinderen. Hij is projectleider van het onderzoeksproject Studerend Lezen in hbo en vmbo. https://www.hogeschoolrotterdam.nl/onderzoek/projecten-en-publicaties/talentontwikkeling/optimaliseren-leerprocessen/symposium-studerend-lezen/