Publicatie datum: 2004-01-01 Auteurs: P.H. van de Ven Collectie: 35 Documenten moer_jrg35_030.pdf piet hein van de ve n competentiegerichte opgave wordt opgepakt voor het deens petersen 2001 tijdens de conferentie van de international association for the improvement of mother tongue education vontooid verleden tij d waren er bijdragen vanuit wallonie
Lees verderBijdrages in Moer
Moer was een uitgave van de Nederlandse vereniging in het onderwijs Nederlands (VON Nederland). Het verscheen voor het eerst in 1969, en beleefde 35 jaargangen. In het Ten Geleide in nr 2 van jaargang 1 schrijft de redactie: MOER is bestemd voor allen die op enigerlei wijze betrokken zijn bij het geven van onderwijs in het Nederlands. Juist door zijn centrale plaats is de reikwijdte van dit onderwijs zeer groot; we zullen niet nalaten ook grensgebieden te betreden. MOER is evenals de VON “longitudinaal”, hetgeen betekent, dat zowel het “fundamentonderwijs” – aan kleuters – als het wetenschappelijk onderwijs met alles wat daartussen valt, onze aandacht vraagt. We zijn er namelijk van overtuigd, dat we van elkaars problemen en oplossingen veel kunnen leren: bepaalde technieken van b.v. het basisonderwijs zijn ook heel goed te gebruiken op b.v. de havo. Ieder die meent zijn collega’s iets te kunnen vertellen wat van praktisch belang is, kan dan ook zeker zijn van onze aandacht. […] Hiernaast wil MOER de lezer in contact brengen met het wetenschappelijk didactisch onderzoek. Dankzij nauwe samenwerking met de pedagogische centra zijn op dit ogenblik reeds drie medewerkers begonnen met didactische documentatie, waarbij het buitenland, dat ons in vele opzichten ver voor is, grote aandacht krijgt. We menen, dat hun werk en de daaruit voortvloeiende publicaties in MOER veel invloed kunnen gaan hebben op de verbetering en vernieuwing. van ons moedertaalonderwijs.
Torentje, torentje bussekruit ….. Gebruik en functie van kinderliteratuur in kinderdagverblijven en peuterspeelzalen
Publicatie datum: 2004-01-01 Auteurs: A. Weterings Collectie: 35 Documenten moer_jrg35_021.pdf annet weterings hoort in a ll es hoort een baby klank melodie rijm en ritme wanneer de relatie met volwassenen hecht genoeg is vormen genoemde genres als melodie als ritme en als kijk op de torentj e to re ntj
Lees verderNeerlandistiek de grenzen voorbij, deel I
Publicatie datum: 2004-01-01 Auteurs: I. de Weert Collectie: 35 Documenten moer_jrg35_015.pdf recensie bijdragen een duidelijk verband met het thema van de bundel en zijn deze onderverdeeld in een viertal onderwerpen te weten grenzen confronterende tendensen nieuwe ina de weert media leermiddelen en vertalen de meeste artikelen behandelen het thema grenzen
Lees verderSuccesvolle inburgering met ‘Nieuwe Buren 3’ ?
Publicatie datum: 2004-01-01 Auteurs: R. Bruineman, E. van Dam Collectie: 35 Documenten moer_jrg35_014.pdf renata bruineman programma zo instellen dat het aansluit bij iedere cursist nieuwe buren 3 bestaat uit drie esther van da m verschillende leerlijnen voor laag midden en hoogopgeleiden hierbij kan dus gewerkt worden vanaf nt2 niveau 0
Lees verderLees- en spellingsproblemen bij neveninstromers
Publicatie datum: 2004-01-01 Auteurs: C. Sebregts Collectie: 35 Documenten moer_jrg35_013.pdf corinne sebregt s i sk beschouwd als het eerste jaar van het voortgezet onderwijs de praktijk leert echter dat isk leerlingen die na een of twee jaar isk onderwijs ouder zijn dan 14 jaar meestal niet lees en spellings uitstromen
Lees verderOud en nieuw gebruik van aanspreekvormen
Publicatie datum: 2004-01-01 Auteurs: Hanny J.A.M. Vermaas Collectie: 35 Documenten moer_jrg35_034.pdf hanny j a m vermaas van 1200 tot begin 20ste eeu w i n vergelijking met de huidige tijd kende het nederlands vroeger een heel ander gebruik van aanspreekvormen in onderstaand schema wordt oud en nieuw gebruik die vorm
Lees verderOver de zinsgrens
Publicatie datum: 2004-01-01 Auteurs: J. van de Gein Collectie: 35 Documenten moer_jrg35_012.pdf jannemieke van de gei n maar geeft hij toch ruim honderd regels o c p 345 burger en de jong stellen er zijn een paar harde voorschriften zo eindigen alle zinnen met een leesteken maar veel wordt over
Lees verderNeerlandistiek de grenzen voorbij, deel II
Publicatie datum: 2004-01-01 Auteurs: Ina de Weert Collectie: 35 Documenten moer_jrg35_024.pdf r ecensi e bijdragen een duidelijk verband met het thema van de bundel en zijn deze onderverdeeld in een viertal rubrieken te weten grenzen confronterende tendensen nieuwe ina de wee rt media leermiddelen en vertalen nieuwe media en leermiddelen
Lees verderStudenttutoren adviseren studentschrijvers
Publicatie datum: 2004-01-01 Auteurs: N. Borst, J. van Kruiningen, M. van der Werff Collectie: 35 Documenten moer_jrg35_011.pdf nynke borst jacqueline lands van de ku nijmegen dit systeem van getrainde ouderejaarsstudenten die als schrijf van kruiningen mentor fungeerden voor jongerejaarsstudenten in het nijmeegs scriptorium eckringa marjolein van der werff rapporteerde over
Lees verderGrammatica ben ik niet zo goed in
Publicatie datum: 2004-01-01 Auteurs: Nard Loonen Collectie: 35 Documenten moer_jrg35_022.pdf nard loone n er valt moed te putten uit de constatering dat de kennis van taalverschijnselen als onderdeel in ons middelbaar onderwijs niet langer in het verdomhoekje blijkt te staan waar het grammatica ben ik nie t decennialang beschaamd heeft
Lees verder