Skip to content
Didactiek Nederlands

Didactiek Nederlands

De kwestie, 'zo kan het ook' en handboek

  • Over ons
    • Contact
    • Auteursinstructies
    • Instructie pdf maken
  • De kwestie
    • Inhoud De Kwestie
    • Auteurs de kwestie
  • Zo kan het ook
    • Inhoud zo kan het ook
    • Auteurs zo kan het ook
  • Handboek
    • Inhoud handboek
    • Auteurs handboek
  • Projecten
    • Taal leren gebruiken in context
    • RV-toets
    • SE Schrijfvaardigheid
    • Taal als basis
    • Na PISA de lente
    • Leergangvergelijking Nederlands
  • Publicaties
    • Begrijpend lezen op nieuwe leest: Na Pisa de lente
    • Beproefde Lessen Nederlands
    • Begijpend lezen op nieuwe leest: Na Pisa de lente
    • Examenbesprekingen LTN
    • Publicatiereeksen
  • Tijdschriften
    • Alfa-nieuws, 1997 – 2010
    • Moer, 1969 – 2003
    • Spiegel, 1983 – 1999
    • Tsjip, 1991 – 2005
    • Vonk, 1971 – 2005
    Uitgebreid zoeken Eenvoudig zoeken

Bijdrages in Moer

Moer was een uitgave van de Nederlandse vereniging in het onderwijs Nederlands (VON Nederland). Het verscheen voor het eerst in 1969, en beleefde 35 jaargangen. In het Ten Geleide in nr 2 van jaargang 1 schrijft de redactie: MOER is bestemd voor allen die op enigerlei wijze betrokken zijn bij het geven van onderwijs in het Nederlands. Juist door zijn centrale plaats is de reikwijdte van dit onderwijs zeer groot; we zullen niet nalaten ook grensgebieden te betreden. MOER is evenals de VON “longitudinaal”, hetgeen betekent, dat zowel het “fundamentonderwijs” – aan kleuters – als het wetenschappelijk onderwijs met alles wat daartussen valt, onze aandacht vraagt. We zijn er namelijk van overtuigd, dat we van elkaars problemen en oplossingen veel kunnen leren: bepaalde technieken van b.v. het basisonderwijs zijn ook heel goed te gebruiken op b.v. de havo. Ieder die meent zijn collega’s iets te kunnen vertellen wat van praktisch belang is, kan dan ook zeker zijn van onze aandacht. […] Hiernaast wil MOER de lezer in contact brengen met het wetenschappelijk didactisch onderzoek. Dankzij nauwe samenwerking met de pedagogische centra zijn op dit ogenblik reeds drie medewerkers begonnen met didactische documentatie, waarbij het buitenland, dat ons in vele opzichten ver voor is, grote aandacht krijgt. We menen, dat hun werk en de daaruit voortvloeiende publicaties in MOER veel invloed kunnen gaan hebben op de verbetering en vernieuwing. van ons moedertaalonderwijs.

Samen is niet hand in hand

1 januari 1969
Auteur: Dana Constandse
Collectie: 01
Volume: 01
Pagina’s: 118-120
Lees verder

Het Moedertaalgedeelte uit de Amsterdamse Schooltoets

1 januari 1969
Auteur: H. Wesdorp
Collectie: 01
Volume: 01
Pagina’s: 49-59
Lees verder

Gezamenlijk toneelschrijven

1 januari 1969
Auteur: Drs. Ria J.I. Bos
Collectie: 01
Volume: 01
Pagina’s: 117-118
Lees verder

Schoolbibliotheek en Basisonderwijs I

1 januari 1969
Auteur: A. Oldersma
Collectie: 01
Volume: 01
Pagina’s: 44-49
Lees verder

Kleuters leren

1 januari 1969
Auteur: W.P. Janssen
Collectie: 01
Volume: 01
Pagina’s: 116
Lees verder

Spelling – Taal – Sociale Milieus

1 januari 1969
Auteur: Dr. I. van der Velde
Collectie: 01
Volume: 01
Pagina’s: 40-44
Lees verder

Spreken in de Jenaplanschool

1 januari 1969
Auteur: S.J.C. Freudenthal-Lutter
Collectie: 01
Volume: 01
Pagina’s: 110-116
Lees verder

Taallessen voor kleuters

1 januari 1969
Auteur: A.K. de Vries
Collectie: 01
Volume: 01
Pagina’s: 33-39
Lees verder

Berichtnavigatie

«Previous Posts 1 … 137 138 139

Recente kwesties

  • Elke docent een taaldocent! Maar hoe dan?
    26 november 2023 Liliane Bouma & Marjolijn Feddema
  • Deerniswekkend, vertalingen op de leeslijst
    3 augustus 2023 JoJanneke van der Kaa
  • Fijn, vertalingen op de leeslijst
    19 juli 2023 Michel Pijpers
  • Literaire vertalingen op de leeslijst: Deel 2
    29 juni 2023 Yra van Dijk & Marie-José Klaver

Recente Zo kan het ook's

  • Creatief schrijven en verhalen lezen: verhalen vergelijken om inzicht te krijgen in literaire technieken
    Anna van Strien
  • Het modelen van rijke teksten bij Nederlands én bij economie
    Alex Buiks & Maja van Hassel
  • Jeugdliteratuur bij Geschiedenis en Nederlands
    Dorus Strootman & Chantal van Oosten
  • Verhaalstof creëren voor een creatieve tekst
    Anna van Strien
Ondersteund door Levende Talen Nederlands.