Skip to content
Didactiek Nederlands

Didactiek Nederlands

De kwestie, 'zo kan het ook' en handboek

  • Over ons
    • Contact
    • Auteursinstructies
    • Instructie pdf maken
  • De kwestie
    • Inhoud De Kwestie
    • Auteurs de kwestie
  • Zo kan het ook
    • Inhoud zo kan het ook
    • Auteurs zo kan het ook
  • Handboek
    • Inhoud handboek
    • Auteurs handboek
  • Projecten
    • Taal leren gebruiken in context
    • RV-toets
    • SE Schrijfvaardigheid
    • Taal als basis
    • Na PISA de lente
    • Leergangvergelijking Nederlands
  • Publicaties
    • Begrijpend lezen op nieuwe leest: Na Pisa de lente
    • Beproefde Lessen Nederlands
    • Begijpend lezen op nieuwe leest: Na Pisa de lente
    • Examenbesprekingen LTN
    • Publicatiereeksen
  • Tijdschriften
    • Alfa-nieuws, 1997 – 2010
    • Moer, 1969 – 2003
    • Spiegel, 1983 – 1999
    • Tsjip, 1991 – 2005
    • Vonk, 1971 – 2005
    Uitgebreid zoeken Eenvoudig zoeken

Bijdrages in Moer

Moer was een uitgave van de Nederlandse vereniging in het onderwijs Nederlands (VON Nederland). Het verscheen voor het eerst in 1969, en beleefde 35 jaargangen. In het Ten Geleide in nr 2 van jaargang 1 schrijft de redactie: MOER is bestemd voor allen die op enigerlei wijze betrokken zijn bij het geven van onderwijs in het Nederlands. Juist door zijn centrale plaats is de reikwijdte van dit onderwijs zeer groot; we zullen niet nalaten ook grensgebieden te betreden. MOER is evenals de VON “longitudinaal”, hetgeen betekent, dat zowel het “fundamentonderwijs” – aan kleuters – als het wetenschappelijk onderwijs met alles wat daartussen valt, onze aandacht vraagt. We zijn er namelijk van overtuigd, dat we van elkaars problemen en oplossingen veel kunnen leren: bepaalde technieken van b.v. het basisonderwijs zijn ook heel goed te gebruiken op b.v. de havo. Ieder die meent zijn collega’s iets te kunnen vertellen wat van praktisch belang is, kan dan ook zeker zijn van onze aandacht. […] Hiernaast wil MOER de lezer in contact brengen met het wetenschappelijk didactisch onderzoek. Dankzij nauwe samenwerking met de pedagogische centra zijn op dit ogenblik reeds drie medewerkers begonnen met didactische documentatie, waarbij het buitenland, dat ons in vele opzichten ver voor is, grote aandacht krijgt. We menen, dat hun werk en de daaruit voortvloeiende publicaties in MOER veel invloed kunnen gaan hebben op de verbetering en vernieuwing. van ons moedertaalonderwijs.

VONtooid Verleden Tijd

1 januari 2004
Auteur: P.H. van de Ven
Collectie: 35
Volume: 35
Pagina’s: 112-122
Lees verder

Torentje, torentje bussekruit ….. Gebruik en functie van kinderliteratuur in kinderdagverblijven en peuterspeelzalen

1 januari 2004
Auteur: A. Weterings
Collectie: 35
Volume: 35
Pagina’s: 78-86
Lees verder

Neerlandistiek de grenzen voorbij, deel I

1 januari 2004
Auteur: I. de Weert
Collectie: 35
Volume: 35
Pagina’s: 66-68
Lees verder

Taalgericht vakonderwijs: taalgericht vakonderwijs biedt efficiënt antwoord in de praktijk

1 januari 2003
Auteur: P. Bosch
Collectie: 34
Volume: 34
Pagina’s: 87-88
Lees verder

De nieuwe examens in het vmbo

1 januari 2003
Auteur: S. Sluiter
Collectie: 34
Volume: 34
Pagina’s: 85-86
Lees verder

Kijken en luisteren

1 januari 2003
Auteur: D. de Kruijk
Collectie: 34
Volume: 34
Pagina’s: 83
Lees verder

Schoolexamen schrijfvaardigheid Nederlands in de maak

1 januari 2003
Auteurs: L. Scheeres, K. Stokking
Collectie: 34
Volume: 34
Pagina’s: 68
Lees verder

Slash 21

1 januari 2003
Auteur: R. Rijks
Collectie: 34
Volume: 34
Pagina’s: 63
Lees verder

Interculturele communicatie op de basisschool

1 januari 2003
Auteurs: E. Elbers, M. de Haan
Collectie: 34
Volume: 34
Pagina’s: 54
Lees verder

Recensie van ‘Verder lezen. Leesteksten voor anderstaligen’ van Marilene Gathier & Dorine de Kruyf

1 januari 2003
Auteur: J. Kurvers
Collectie: 34
Volume: 34
Pagina’s: 40
Lees verder

Berichtnavigatie

«Previous Posts 1 2 3 4 5 … 139 Next Posts»

Recente kwesties

  • Deerniswekkend, vertalingen op de leeslijst
    3 augustus 2023 JoJanneke van der Kaa
  • Fijn, vertalingen op de leeslijst
    19 juli 2023 Michel Pijpers
  • Literaire vertalingen op de leeslijst: Deel 2
    29 juni 2023 Yra van Dijk & Marie-José Klaver
  • Literaire vertalingen op de leeslijst: Deel 1
    23 juni 2023 Yra van Dijk & Marie-José Klaver

Recente Zo kan het ook's

  • Het modelen van rijke teksten bij Nederlands én bij economie
    Alex Buiks & Maja van Hassel
  • Jeugdliteratuur bij Geschiedenis en Nederlands
    Dorus Strootman & Chantal van Oosten
  • Verhaalstof creëren voor een creatieve tekst
    Anna van Strien
  • Zo kan begrijpend lezen ook. Leren argumenteren. Samenwerking tussen taal- en zaakvak
    Remco Menke & Anita Smits
Ondersteund door de sectie Nederlands van Levende Talen.