Skip to content
Didactiek Nederlands

Didactiek Nederlands

De kwestie, 'zo kan het ook' en handboek

  • Over ons
    • Contact
    • Auteursinstructies
    • Instructie pdf maken
  • De kwestie
    • Inhoud De Kwestie
    • Auteurs de kwestie
  • Zo kan het ook
    • Inhoud zo kan het ook
    • Auteurs zo kan het ook
  • Handboek
    • Inhoud handboek
    • Auteurs handboek
  • Projecten
    • Taal leren gebruiken in context
    • RV-toets
    • SE Schrijfvaardigheid
    • Taal als basis
    • Na PISA de lente
    • Leergangvergelijking Nederlands
  • Publicaties
    • Begrijpend lezen op nieuwe leest: Na Pisa de lente
    • Beproefde Lessen Nederlands
    • Begijpend lezen op nieuwe leest: Na Pisa de lente
    • Examenbesprekingen LTN
    • Publicatiereeksen
  • Tijdschriften
    • Alfa-nieuws, 1997 – 2010
    • Moer, 1969 – 2003
    • Spiegel, 1983 – 1999
    • Tsjip, 1991 – 2005
    • Vonk, 1971 – 2005
    Uitgebreid zoeken Eenvoudig zoeken

Bijdrages in Spiegel

Spiegel verscheen voor het eerst in 1983 en beleefde 17 jaargangen. De reactie introduceerde het tijdschrift als volgt in jaargang 1, nr 1: Spiegel is een tijdschrift voor onderzoek en ontwikkeling op het terrein van de didactiek van het moedertaalonderwijs en van de opleiding tot leraar in de moedertaal. Ook bijdragen uit de andere vakdidactiek en verwante, onderwijskundige disciplines kunnen een plaats krijgen in dit blad, als ze op een of andere manier van belang zijn voor het onderzoek en de ontwikkeling op het terrein van de moedertaaldidactiek of van de opleiding tot leraar in de moedertaal. Het redactionele beleid beoogt verschillende wetenschappelijke stromingen, methodologieën en visies op (moedertaal) onderwijs met elkaar in contact te brengen en de discussies tussen aanhangers daarvan te stimuleren door hun publicatieruimte te bieden.

Interactief taalonderwijs: balans tussen constructief en instructief leren.

1 januari 2001
Auteurs: Ludo Verhoeven, Cor Aarnoutse
Collectie: 17
Volume: 17
Pagina’s: 9-29
Lees verder

Schrijfonderwijs stelt nog steeds teleur!

1 januari 2001
Auteur: Amos van Gelderen
Collectie: 17
Volume: 17
Pagina’s: 161-169
Lees verder

Communicatief-educatieve varianten – een verkenning.

1 januari 2001
Auteur: Piet-Hein van de Ven
Collectie: 17
Volume: 17
Pagina’s: 135-159
Lees verder

Negotiating Different Conceptions about Reading and Teaching Literature in a Preservice Literature Class

1 januari 2001
Auteur: Jane Agee
Collectie: 17
Volume: 17
Pagina’s: 95-134
Lees verder

Leerlingen in de basisvorming over fictie en fictie-onderwijs

1 januari 1998
Auteurs: Erik van Schooten, Ron Oostdam
Collectie: 16
Volume: 16
Pagina’s: 47-82
Lees verder

Beurtwisseling en (het succes van) communicatieve werkvormen in het taalonderwijs: een gevalstudie

1 januari 1998
Auteur: Jo van den Hauwe
Collectie: 16
Volume: 16
Pagina’s: 27-45
Lees verder

‘Snel en zonder fouten’: interactie bij de afname van gestandaardiseerde leestests

1 januari 1998
Auteur: Boris Mets
Collectie: 16
Volume: 16
Pagina’s: 9-26
Lees verder

Literatuuronderwijs: nieuwe gegevens, nieuwe vragen.

1 januari 1998
Auteur: Piet-Hein van de Ven
Collectie: 16
Volume: 16
Pagina’s: 71-85
Lees verder

De kunst van effectief strategie-onderwijs

1 januari 1998
Auteur: Hilde Hacquebord
Collectie: 16
Volume: 16
Pagina’s: 63-69
Lees verder

Klaar? Af! En Zebra.

1 januari 1998
Auteur: Ineke van de Craats
Collectie: 16
Volume: 16
Pagina’s: 51-62
Lees verder

Berichtnavigatie

«Previous Posts 1 2 3 4 … 32 Next Posts»

Recente kwesties

  • Deerniswekkend, vertalingen op de leeslijst
    3 augustus 2023 JoJanneke van der Kaa
  • Fijn, vertalingen op de leeslijst
    19 juli 2023 Michel Pijpers
  • Literaire vertalingen op de leeslijst: Deel 2
    29 juni 2023 Yra van Dijk & Marie-José Klaver
  • Literaire vertalingen op de leeslijst: Deel 1
    23 juni 2023 Yra van Dijk & Marie-José Klaver

Recente Zo kan het ook's

  • Het modelen van rijke teksten bij Nederlands én bij economie
    Alex Buiks & Maja van Hassel
  • Jeugdliteratuur bij Geschiedenis en Nederlands
    Dorus Strootman & Chantal van Oosten
  • Verhaalstof creëren voor een creatieve tekst
    Anna van Strien
  • Zo kan begrijpend lezen ook. Leren argumenteren. Samenwerking tussen taal- en zaakvak
    Remco Menke & Anita Smits
Ondersteund door de sectie Nederlands van Levende Talen.