Skip to content
Didactiek Nederlands

Didactiek Nederlands

De kwestie, 'zo kan het ook' en handboek

  • Over ons
    • Contact
    • Auteursinstructies
    • Instructie pdf maken
  • De kwestie
    • Inhoud De Kwestie
    • Auteurs de kwestie
  • Zo kan het ook
    • Inhoud zo kan het ook
    • Auteurs zo kan het ook
  • Handboek
    • Inhoud handboek
    • Auteurs handboek
  • Projecten
    • Taal leren gebruiken in context
    • RV-toets
    • SE Schrijfvaardigheid
    • Taal als Basis
    • Leergangvergelijking Nederlands
  • Publicaties
    • Begrijpend lezen op nieuwe leest: Na Pisa de lente
    • Beproefde Lessen Nederlands
    • Begijpend lezen op nieuwe leest: Na Pisa de lente
    • Examenbesprekingen LTN
    • Publicatiereeksen
  • Tijdschriften
    • Alfa-nieuws, 1997 – 2010
    • Moer, 1969 – 2003
    • Spiegel, 1983 – 1999
    • Tsjip, 1991 – 2005
    • Vonk, 1971 – 2005
    Uitgebreid zoeken Eenvoudig zoeken

Bijdrages in Vonk

Vonk verscheen voor het eerste in 1971, en beleefde 35 jaargangen. het is het blad van de Vlaamse vereniging voor onderwijs in het Nederlands (VON Vlaanderen). De reactie schrijft in jaargang 12, nr 1: Vonk-lezers zijn mensen die gewoon voor de klas staan of die zich daarop voorbereiden : dit is onze belangrijkstedoelgroep. Uit een enquête is gebleken dat deze lezers zich vooral interesseren voor VON-ideeën in werking: wat kunnen zij praktisch in de klas gaan doen om hun onderwijs te veranderen ? Vonk moet dus1 niet een avant gardeblad zijn, met veel theoretische beschouwingen, het moet de VON-ideeën zo voorstellen dat de lezers erin kunnen komen, het moet ze inspireren voor de directe klassepraktijk. Daarom ook zijn we vooral uit op artikels uit eigen ervaring: wat heb je zelf gedaan met praten en luisteren, lezen en schrijven? Wat ging goed en wat wil je de volgende keer anders doen? Met deze ideeën in het achterhoofd leest de redactie de artikels na, waarna ze regelmatig schrijvers verzoekt hun stukken te herwerken of aan te vullen. Als je een plan hebt voor een artikel, kun je ook evtl. een concept bezorgen, waarna de redactie graag wil adviseren voor verdere uitwerking.

Starten met leerlingportfolio’s in het taalonderwijs

1 juli 2011
Auteurs: Mienke Droop, Sylvia Peters
Collectie: 40
Volume: 40
Pagina’s: 227-242
Lees verder

De slachtoffers konden het niet zeggen. Zou dat ook iets met taalonderwijs te maken hebben?

1 juli 2011
Auteur: Ides Callebaut
Collectie: 40
Volume: 40
Pagina’s: 421-430
Lees verder

Taal anders evalueren in de klas

1 juli 2011
Auteur: Sara Gysen
Collectie: 40
Volume: 40
Pagina’s: 209-226
Lees verder

Bombardementen in taal en media

1 juli 2011
Auteur: Ronald Soetaert
Collectie: 40
Volume: 40
Pagina’s: 411-420
Lees verder

Theater voor de eerste graad: kijken en beleven.

1 juli 2011
Auteur: Jan Staes
Collectie: 40
Volume: 40
Pagina’s: 197-206
Lees verder

Wie is er bang voor meertaligheid?

1 juli 2011
Auteur: Koen Van Gorp
Collectie: 40
Volume: 40
Pagina’s: 407-410
Lees verder

Retoriek is chic. Max Havelaar en ‘Rede tot de hoofden van Lebak’ revisited.

1 juli 2011
Auteur: José Vandekerckhove
Collectie: 40
Volume: 40
Pagina’s: 181-196
Lees verder

Als er geen standaardtaal meer is, wat doen we dan met ons taalonderwijs?

1 juli 2011
Auteur: Ides Callebaut
Collectie: 40
Volume: 40
Pagina’s: 393-406
Lees verder

Ontwikkeling van literaire competentie

1 juli 2011
Auteur: Theo Witte
Collectie: 40
Volume: 40
Pagina’s: 163-180
Lees verder

Competentieleren in het vak Nederlands: een denkoefening.

1 juli 2011
Auteur: Wilfried De Hert
Collectie: 40
Volume: 40
Pagina’s: 379-390
Lees verder

Berichtnavigatie

1 2 3 … 91 Next Posts»

Recente kwesties

  • De essentie van het schoolvak Nederlands
    15 maart 2023 Els Stronks, Yra van Dijk, Marie-José Klaver & Feike Dietz
  • Hoe beoordeel je een argumentatie?
    22 februari 2023 Yke Schotanus
  • Ruim baan voor mondelinge taalvaardigheid!
    27 januari 2023 Nicolette Schaper
  • Een nieuw leerplan Nederlands: de essentie van het vak II
    21 januari 2023 Gert Rijlaarsdam, Marloes Schrijvers & Catherine van Beuningen

Recente Zo kan het ook's

  • De kleur van teksten
    Erika Welgraven & Karen Wentzel
  • Boekenclub in de klas
    Anouk de Kleijn
  • Praten over fictiefragmenten; in gesprek over een fragment uit een jeugdroman
    Marijke Potters
  • Peerfeedback door middel van paarsgewijs vergelijken
    Janneke Stuulen
Ondersteund door de sectie Nederlands van Levende Talen.