De teksten bij economie zijn dusdanig zo verarmd dat er van samenhang geen sprake is. Voor een goede begripsvorming kun je als docent zelf aan de slag om de voorkennis van de leerlingen te vergroten. Wij hebben daarom een geïntegreerde lessenserie ontwikkeld en deze bestaat uit rijke teksten die aansluiten bij de onderwerpen uit de vakinhoud van het vak economie. In dit artikel delen wij onze ervaringen over het modelen van rijke teksten. Ook geven wij praktische tips die je in je lessen kunt toepassen.
Lees verderBijdrages in Lezen
Zo kan het ook’s over lezen.
Jeugdliteratuur bij Geschiedenis en Nederlands
Tijdens de lessen geschiedenis en Nederlands hebben we gebruikgemaakt van jeugdliteratuur met hetzelfde thema als het tijdvak geschiedenis waar de klas aan werkt. Dit om de context te verbreden, diep lezen te bevorderen en de motivatie van leerlingen te verhogen.
Lees verderZo kan begrijpend lezen ook. Leren argumenteren. Samenwerking tussen taal- en zaakvak
Met deze ZKHO leer je hoe je leerlingen kunt leren om een hulpkaart te maken voor argumenteren en redeneren.
Lees verderEvalueren en reflecteren in de les
Succesvol lezen is gebaseerd op drie begripsprocessen: informatie opzoeken, informatie begrijpen en evalueren & reflecteren. Deze ZKLO biedt ideeën om deze begripsprocessen te integreren in de methode, met een accent op evalueren & reflecteren.
Lees verderEen gedeelde visie op leesvaardigheid
Het lijkt heel simpel: met je collega’s hetzelfde doen als het gaat om leesvaardigheid. In onze praktijk ontdekten we echter dat we wel allemaal hetzelfde deden (doorgaans het volgen van de methode), maar dat wij en onze leerlingen dat niet de leukste lessen vonden. Sterker nog: het was saai. Dus tijd voor een andere aanpak. Een andere aanpak vereiste een andere en gedeelde visie op leesvaardigheid.
We ontwikkelden samen met onze vakgroep een gedeelde visie op leesvaardigheid. Vervolgens vertaalden we deze visie naar een leerlijn voor leesvaardigheid met daarin inhoudelijke doelen en didactische uitgangspunten.
De kleur van teksten
In deze les ontdekken leerlingen dat vrijwel elke tekst een ‘kleur’ heeft. Wat de kleur is en waar dat precies in zit, is geen buikgevoel of hocus-pocus, er zijn gewoon indicatoren in de tekst. We bieden een praktische tool en een aanpak om de kleur van een tekst te bepalen. Zoals een docent formuleerde: “Voor leerlingen gaat er een wereld open. Het geeft ze echt nieuwe inzichten.”
Lees verderBoekenclub in de klas
Wat is de kernactiviteit van de leerlingen? Leerlingen lezen en bespreken in een groepje een boek gedurende een week of vijf. Hoe pak je dat aan? Samen boeken lezen en daarover praten is leuk en leerzaam, maar dat klassikaal doen is zelden voor elke leerling een succes. Voor een docent
Lees verderReflecteren op meerdere teksten over hetzelfde onderwerp
Voor goede reflectie op teksten moeten leerlingen informatie uit teksten op waarde schatten. Het samen met leerlingen lezen en bespreken van twee of meer teksten over hetzelfde onderwerp, stimuleert hen grondig te lezen en een beargumenteerd oordeel te vormen.
Lees verderObserverend (strategisch) lezen
Hoe stel je het lezen zelf in de leesles centraal? Laat leerlingen een pittige tekst lezen en laat ze daarna hun (strategisch) leesgedrag beschrijven en dit in duo’s evalueren. Zo staat lezen centraal en krijgen leesstrategieën een logische plek.
Lees verderSamenwerkend lezen in het voortgezet onderwijs (SALEVO)
Leerlingen lezen samen een zakelijke tekst om tot (beter) begrip van de tekst te komen en te leren van elkaars aanpak.
Lees verder