Door bij gespreksvaardigheid gebruik te maken van beroepstaken uit de mbo-kwalificatiedossiers, leren (v)mbo-leerlingen tegelijkertijd hoe zij hun beroepsrol moeten vervullen én welke beroepstaal hierbij komt kijken. Dit versterkt hun gespreksvaardigheid, taalbewustzijn en zelfvertrouwen.
Lees verderBijdrages in Zo kan het ook
Aankondiging: Zó kan het óók! Concours & Festival. Zie de oproep.
Hier plaatsen vakdidactici en onderzoekers theoretisch en empirisch onderbouwde lesideeën in de etalage. Het hoofddoel van Zo kan het ook is docenten Nederlands vakdidactisch te inspireren. De lesideeën worden zo gepresenteerd dat je ze kunt aanpassen en inzetten op een manier die past in jouw eigen praktijk. Daarnaast biedt de rubriek je inzicht in de onderbouwing van het lesidee: wat levert het op en welke mechanismen zorgen ervoor dat het lesidee effectief is?
Zelf bijdragen? Zie de contactgegevens en auteursinstructies.
RSS-feed van Zo kan het ook
Samenwerkend lezen in het voortgezet onderwijs (SALEVO)
Leerlingen lezen samen een zakelijke tekst om tot (beter) begrip van de tekst te komen en te leren van elkaars aanpak.
Lees verderPersoonlijke voorkennis en ervaringen activeren bij fictie- en literatuuronderwijs
Leerlingen activeren hun persoonlijke voorkennis en ervaringen bij een gegeven thema in een fictionele of literaire tekst.
Lees verderLeerlingen met plezier leren reviseren
Wat is de kernactiviteit van leerlingen? Leerlingen ervaren wat een (hun) tekst met lezers doet opdat zij een sterke behoefte voelen om hun tekst te reviseren, omdat ze beter weten hoe een specifiek genre in een lezer werkt. Uitgangspunt is dat er een tekst geschreven wordt, die gelezen moet worden:
Lees verderSyntheseteksten rangschikken
Als leerlingen voorafgaand aan een nieuwe taak eindproducten vergelijken en rangschikken op kwaliteit, weten ze waar ze naartoe moeten werken en beginnen ze beter voorbereid aan de taak dan wanneer zij vooraf alleen directe instructie krijgen.
Lees verderEerste stap naar reflectie op literatuur
Leerlingen leggen hun eerste reactie op een literaire tekst vast op een manier die latere reflectie op die reactie vergemakkelijkt.
Lees verder