Skip to content
Didactiek Nederlands

Didactiek Nederlands

De kwestie, 'zo kan het ook' en handboek

  • Over ons
    • Contact
    • Auteursinstructies
    • Instructie pdf maken
  • De kwestie
    • Inhoud De Kwestie
    • Auteurs de kwestie
  • Zo kan het ook
    • Inhoud zo kan het ook
    • Auteurs zo kan het ook
  • Handboek
    • Inhoud handboek
    • Auteurs handboek
  • Projecten
    • Taal leren gebruiken in context
    • RV-toets
    • SE Schrijfvaardigheid
    • Taal als basis
    • Na PISA de lente
    • Leergangvergelijking Nederlands
  • Publicaties
    • Begrijpend lezen op nieuwe leest: Na Pisa de lente
    • Beproefde Lessen Nederlands
    • Begijpend lezen op nieuwe leest: Na Pisa de lente
    • Examenbesprekingen LTN
    • Publicatiereeksen
  • Tijdschriften
    • Alfa-nieuws, 1997 – 2010
    • Moer, 1969 – 2003
    • Spiegel, 1983 – 1999
    • Tsjip, 1991 – 2005
    • Vonk, 1971 – 2005
    Uitgebreid zoeken Eenvoudig zoeken

Bijdrages in Zo kan het ook

Hier plaatsen vakdidactici en onderzoekers theoretisch en empirisch onderbouwde lesideeën in de etalage. Het hoofddoel van Zo kan het ook is docenten Nederlands vakdidactisch te inspireren. De lesideeën worden zo gepresenteerd dat je ze kunt aanpassen en inzetten op een manier die past in jouw eigen praktijk. Daarnaast biedt de rubriek je inzicht in de onderbouwing van het lesidee: wat levert het op en welke mechanismen zorgen ervoor dat het lesidee effectief is?
Zelf bijdragen? Zie de contactgegevens en auteursinstructies.
RSS-feed van Zo kan het ook

  • Zo kan het ook

    • Lezen

    • Schrijven

    • Grammatica

    • Literatuur

    • Spreken

Persoonlijke voorkennis en ervaringen activeren bij fictie- en literatuuronderwijs

28 april 2019 Marloes Schrijvers

Leerlingen activeren hun persoonlijke voorkennis en ervaringen bij een gegeven thema in een fictionele of literaire tekst.

Lees verder

Leerlingen met plezier leren reviseren

4 april 2019 Gert Rijlaarsdam

Wat is de kernactiviteit van leerlingen? Leerlingen ervaren wat een (hun) tekst met lezers doet opdat zij een sterke behoefte voelen om hun tekst te reviseren, omdat ze beter weten hoe een specifiek genre in een lezer werkt. Uitgangspunt is dat er een tekst geschreven wordt, die gelezen moet worden:

Lees verder

Syntheseteksten rangschikken

2 april 2019 Liselore van Ockenburg

Als leerlingen voorafgaand aan een nieuwe taak eindproducten vergelijken en rangschikken op kwaliteit, weten ze waar ze naartoe moeten werken en beginnen ze beter voorbereid aan de taak dan wanneer zij vooraf alleen directe instructie krijgen.

Lees verder

Eerste stap naar reflectie op literatuur

1 april 2019 Martijn Koek

Leerlingen leggen hun eerste reactie op een literaire tekst vast op een manier die latere reflectie op die reactie vergemakkelijkt.

Lees verder

Berichtnavigatie

«Previous Posts 1 2 3

Recente kwesties

  • Deerniswekkend, vertalingen op de leeslijst
    3 augustus 2023 JoJanneke van der Kaa
  • Fijn, vertalingen op de leeslijst
    19 juli 2023 Michel Pijpers
  • Literaire vertalingen op de leeslijst: Deel 2
    29 juni 2023 Yra van Dijk & Marie-José Klaver
  • Literaire vertalingen op de leeslijst: Deel 1
    23 juni 2023 Yra van Dijk & Marie-José Klaver

Recente Zo kan het ook's

  • Het modelen van rijke teksten bij Nederlands én bij economie
    Alex Buiks & Maja van Hassel
  • Jeugdliteratuur bij Geschiedenis en Nederlands
    Dorus Strootman & Chantal van Oosten
  • Verhaalstof creëren voor een creatieve tekst
    Anna van Strien
  • Zo kan begrijpend lezen ook. Leren argumenteren. Samenwerking tussen taal- en zaakvak
    Remco Menke & Anita Smits
Ondersteund door de sectie Nederlands van Levende Talen.