Skip to content
Didactiek Nederlands

Didactiek Nederlands

De kwestie, 'zo kan het ook' en handboek

  • Over ons
    • Contact
    • Auteursinstructies
    • Instructie pdf maken
  • De kwestie
  • Zo kan het ook
  • Handboek
    • Inhoud handboek
    • Auteurs handboek
  • Projecten
    • Taal leren gebruiken in context
    • RV-toets
    • SE Schrijfvaardigheid
    • Na PISA de lente
    • Leergangvergelijking Nederlands

Bijdrages in Literatuur

Zo kan het ook’s over literatuur

Praten over fictiefragmenten; in gesprek over een fragment uit een jeugdroman

31 januari 2022 Marijke Potters

Leerlingen praten over hun leesbelevingen aan de hand van een aantal prikkelende vragen over een fragment uit een jeugdroman.

Lees verder

Persoonlijke voorkennis en ervaringen activeren bij fictie- en literatuuronderwijs

28 april 2019 Marloes Schrijvers

Leerlingen activeren hun persoonlijke voorkennis en ervaringen bij een gegeven thema in een fictionele of literaire tekst.

Lees verder

Eerste stap naar reflectie op literatuur

1 april 2019 Martijn Koek

Leerlingen leggen hun eerste reactie op een literaire tekst vast op een manier die latere reflectie op die reactie vergemakkelijkt.

Lees verder

Recente kwesties

  • Creatief schrijven. Deel 2: het creatieve schrijfproces
    11 mei 2022 Anouk ten Peze
  • Begrijpend of Studerend lezen, waar hoort het thuis?
    25 april 2022 Amos van Gelderen
  • Vertellen en focaliseren
    21 april 2022 Wouter Schrover
  • Taal leer je in samenhang: stop met losse onderdelen in de les Nederlands
    20 april 2022 Michelle van Dijk

Recente Zo kan het ook's

  • Praten over fictiefragmenten; in gesprek over een fragment uit een jeugdroman
    Marijke Potters
  • Peerfeedback door middel van paarsgewijs vergelijken
    Janneke Stuulen
  • Reflecteren op meerdere teksten over hetzelfde onderwerp
    Joyce Gubbels
  • Schrijven: Een instructiemodel voor nieuwe leerstof
    Gert Rijlaarsdam
Ondersteund door de sectie Nederlands van Levende Talen.